Защо още нямаме посланик в Силициевата долина

Manager News

Няма друго място, в което се финансират повече стартъп идеи на ден от Силициевата долина. Точно затова много държави са позиционирали свои стратегически звена в там. Представяйки собствените си икономики, технологични и стартъп екосистеми, те бавно и методично привличат интерес. Време е и България да се включи в това състезание за инвестиции и да изпрати своя екип, който да изпълнява важната стратегическата роля на посланик на технологичната и стартъп общност у нас.

 

Всичко започва с една среща

Малко са големите инвеститори, които са чували за България и именно затова им става интересно когато някой им привлече вниманието. С радост им разказваме къде се намираме, какво е нивото на технологично развитие и стартъп култура. Всички се изненадват приятно най-често от два факта – че сме част от Европейския съюз, което им вдъхва доверие и че почти всички американски технологични гиганти имат офиси в България. Обяснението за данъчната и икономическа среда в страната също e доста ползотворно. В резултат те чинно си записват в тефтерчетата „Да проверя за България“ или директно изпращат съобщение на юридическия си отдел със задача да проучат данъчната система и средата. Разбира се, че е интересно – коя друга развита държава, част от сериозна и стабилна икономическа структура като ЕС, има 10% данъчна тежест, толкова нисък външен дълг, изключително стабилна банкова система и същевременно почти никакви регулации в редица сфери.

 

Само личните контакти могат да те направят номер 1.

Може да прочетеш всички книги свързани с предприемачество, бизнес, стартъпи, да си на “ти” с всяка статия по темата, да си по-запознат с екосистемата в Силициевата долина от повечето инвеститори, но това не помага много, когато единственият начин да се свържеш с тях е през интернет. Това определено не работи, когато говорим за рискови инвестиции и стратегически партньорства. Тук личните контакти играят ключова роля.

Всеки в Силициевата долина има една единствена цел - да направи революция в сектора, в който работи. Цел номер две е да направи ужасно много пари от това. Желанието на всеки да е номер 1 в света в сферата, в която работи е изключително заразно. За жалост, темповете, с които се движи стартъп екосистемата в Европа и по-специално в България унищожава малкото шанс да произведем идея, която да стъпи на глобалния пазар и да се конкурира със стартъпите от Силициевата долина.

 

Държавна политика или частна инициатива

Няма голямо значение дали изпращането на български представител трябва да е държавна политика или да бъде насърчавано от браншови организации, от частния сектор или от местните инвеститори. Добър модел е да се изгради публично-частно партньорство в което финансирането да се раздели между държавата, инвестиционни компании, Агенцията по инвестиции и друг заинтересовани браншови организации.

 

Постоянен представител в Долината

Това трябва да е човек или екип, който да работи на място, да изгражда ценни взаимоотношения и да отваря врати за нашите предприемачи и стартъпи, да е проводник за взаимоотношенията. Да участва по събития, да прави презентации на страната ни и на възможностите у нас, да събира контакти и да организира срещи на наши представители, както и да ги ориентира в средата. Да организира посещения на български стартъпи, представяния, бизнес коктейли и „инвеститорски партита“ и да разпространява директно от източника информация за различни възможности и програми.

 

Какво може да вземем от чуждия опит

С най-сериозни традиции в тази сфера са скандинавските държави. Швеция, Финландия, Дания, Норвегия имат не по едно, а по няколко представителства за различни браншове и групи. Наричайки себе си Silicon Vikings тяхното общество има традиции в изграждането на отношения с инвеститорите от Силициевата долина. Почти всеки месец организират специални събития, на които представят скандинавски стартъпи и компании. Резултатите са главозамайващи – за 2016 г. са привлечени над 2 млрд. долара  стартъп инвестиции. Скандинавският регион е дал на света някои от най-интересните стартъпи, като Spotify (Швеция), финландската Rovio (компанията зад Angry Birds), Issuu (Дания), SoundCloud (Швеция), King, студиото, което произведе Candy Crush (Швеция), Skype (Швеция/Дания) и други. Французите имат своя “fenchtech hub”, италианците, германците, испанците имат не само иновационни хъбове, но и дипломатически мисии и местни търговски камари. Дори много по-малки държави като Словения, Естония и Сърбия имат своите официални технологични посланици в региона и работят за изграждането на трайни икономически отношения. А румънците и гърците поддържат свързващи организации и официални консулства, които да спомогнат още повече за развитието на техните екосистеми. През 2016 г. албанския стартъп Gjirafa, привлече 2 млн. долара инвестиция от базираните в долината Rockaway Capital.

 

Правилното място

Българския посланик в Силициевата долина трябва основно да улеснява достъпа до технологичните гиганти, които търсят нови възможности. За момента нас ни няма на картата, и това не е, защото нямаме интересни стартъпи или пък ни липсват страхотни екипи. Имаме си всичко – и специалисти и програмисти и уникални идеи с огромен потенциал, дори и успешни локални рискови инвеститори и акселератори вече. Просто ни липсва самочувствие и инвестиция в международните отношения. Стоим затворени в клетката на локалната общност и чакаме някой да ни забележи. Това така не става.

 

 

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Шефът на Microsoft за изкуствения интелект: Само биологичните същества могат да бъдат съзнателни
Кинозвездата Анджелина Джоли мина границата на Украйна пеша, властите задържаха бодигарда ѝ
Проучване: Разширяването на Вселената може би се забавя
Решение в криза: Гръцки фермери продават за сватбени ритуали повредения си ориз
Турска минна компания откри златно находище за 1.7 милиарда долара
Как малкият бизнес може да надмине големите марки?
Акционерите на Tesla одобриха пакета за възнаграждение на Мъск от 1 трилион долара
Gunvor се отказва от сделката за международните активи на "Лукойл"