Слънчеви очила за хлапето – със стъкла или полимер

Слънчеви очила за хлапето – със стъкла или полимер

Когато дойде ред да се купуват слънчеви очила за малкото дете, родителите имат куп въпроси – нужни ли са, какви точно да изберат, на какви параметри трябва да отговарят, трябва ли да купят най-скъпите...

Има и още много въпроси, на които търсят компетентен и независим отговор (често не се доверяват на консултанта в кварталната оптика).

Ето отговор на най-често задаваните въпроси.

1. Трябва ли детето да носи тъмни очила и от каква възраст

Още от малко детето трябва да носи слънчеви очила, защото лъчите са причина за тежки заболявания като катаракта и макулна дегенерация в късна възраст.

Увреждането започва от детството и се наслагва постепенно. До 10-годишна възраст лещите на очите пропускат 75%, докато след 25 г. - едва 10%. Именно затова е важно очите да се предпазват от слънцето, особено в ранната възраст.

Децата са много чувствителни както към UVA така и към UVB-лъчите.

При най-малките кристалинът на окото, който има защитна функция и играе роля на бариера от слънчевите лъчи, все още е много прозрачен. Това продължава,  докато навършат 12 години. Тогава през него до ретината достигат  60 % от UVA-лъчите и 25 % от UVB -лъчите. И  защитните черни очила са много необходими. Задължителни са за хлапета със светла кожа, тъй като тяхната ретина е по-слабо защитена в сравнение с тази на тъмнокожите.

2. От оптика ли да се купят или е без значение

Не е тайна, че ментетата на пазара са много, а някои от тях са дори „маркови“. Добре слънчевите очила  на хлапето да се купят от оптика. Това е гаранция, че ще са с надеждна защита от UVA и UVB-лъчите.

Тъмното стъкло само по себе не защитава окото. Напротив – то е предпоставка зеницата да се отвори, което увеличава достъпа на лъчи до ретината. И може само да навреди. Така, че проверете дали очилата имат сертификат и маркировка от производителя за качеството на филтъра. 

Най-добре е процентът на защита да е по-малък или равен на 400 нанометра. В този случай на етикета или на рамката трябва да пише UV 400.
Това означава, че те блокират 99-100% UVA и UVB от лъчите.

Има и още един важен параметър – това е коефициентът на светлопропускане. Има 5 степени на защита от 0 до 4. Той е обозначен с Cat. За деца предпочитаният вариант е 3 или 4.

3. Пластмаса или стъкло?

За малчуганите са подходящи очила от нечупливи материи, устойчиви и леки. Така, ако случайно паднат, няма да се наранят. Минералните ( стъкло) са и доста по-тежки, затова, дори да имате предразсъдъци към синтетичните, изберете тях. При съвременните технологии пластмасовите лещи са с много високо качество.

4. С лента отзад и да покриват цялото око

Първите очила е добре да са с ластична лента отзад, а не с дръжки. Така, те се държат по-стабилно, подобно на очилата на плувците. За децата са подходящи очила, които покриват окото и не позволяват на слънчевите лъчи да проникнат от страни.

5. Цветът на лещата да е неутрален

Разумно е лещите да са с неутрален цвят – кафяв, сив, зелен. Те създават добър комфорт на окото, повишават контраста, не променят цветоусещането и не понижават остротата на зрение.

Сините и лилави лещи не са подходящи. Те пропускат късовълновите лъчения от видимия спектър на светлината, което вреди на ретината. Червените пък са причина за бърза зрителна умора и напрягат нервната система, обяснява детският офталмолог д-р Людмила Владимирова.

Мона Василева / Новите родители

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Рей Далио: Златото и нефиатните валути ще бъдат по-силни средства за съхранение на стойност с нарастването на дълга на САЩ
Исторически обрат: България е на полуфинал на световното първенство по волейбол след победа над САЩ
Осъдиха Никола Саркози на 5 години затвор заради престъпен заговор с Муамар Кадафи
Да инвестираш като най-богатите хора в света вече е по-лесно от всякога. Но колко е опасно?
Зеленски е готов да се оттегли от поста си след края на войната
Нови материали правят водолазните костюми устойчиви на ухапвания от акули
Тръмп одобри сделката за TikTok
Компания използва AI, за да превърне клиентите си в рекламни звезди (Видео)