Пиенето на кафе драстично намалява риска от повторна поява на рака на дебелото черво

Политика за бисквитки

Според ново изследване рискът от повторно израстване на ракови тумори в червата при любителите на кафе е много по-малък.

Проучване, проведено сред 1719 души в Холандия, установява, че пациентите с рак на дебелото черво, които пият поне по две чаши кафе на ден, са по-малко склонни към рецидив в бъдеще. Изглежда, че пиенето на няколко чаши на ден също така намалява шансовете им за ранна смърт.

Това важи за пациентите, страдащи от всички стадии на рак на дебелото черво, с изключение на последните, които са изключени от анализа.

Днес ракът на дебелото черво се появява отново след лечението при до 30 % от пациентите, което означава, че ако последните резултати от Холандия бъдат потвърдени в по-големи проучвания, един ден кафето може да бъде признато за лекарство, което променя живота на някои пациенти с рак.

Хората в проучването, които пият поне по пет чаши кафе на ден – в сравнение с онези, консумиращи по-малко от две - имат 32% по-малък шанс заболяването им да се върне през следващите шест години.

През същия период от време се забелязва и връзка между количеството кафе, което пациентът изпива, и риска от смърт по каквато и да е причина, твърди международният екип от изследователи, ръководен от учени от Университета Вагенинген в Нидерландия.

Три до пет чаши кафе дневно са свързани с най-голямо намаление на смъртността по всякакви причини - с около 29% в сравнение с тези, които пият по-малко от две чаши. Но след повече от пет чаши на ден този пик спада.

Резултатите сочат, че пиенето на огромни количества кафе не подобрява шансовете на пациентите с рак и дори може да има отрицателни последици за други аспекти на здравето им. Изглежда, че има брой чаши, към които трябва да се стремим.

Проучването в Нидерландия е едно от първите, които разглеждат как пиенето на кафе влияе върху честотата на рецидивите сред пациентите с рак на дебелото черво, а не само върху тяхната преживяемост.

Единственото друго проучване, в което е изследван този въпрос, не открива връзка между пиенето на кафе и повторната поява на рак. Но то се фокусира само върху пациенти с рак на дебелото черво в стадий III, докато неотдавнашното проучване в Нидерландия обхваща пациенти с рак на дебелото черво в стадий от I до III.

За съжаление, с наличните данни не могат да бъдат оценени конкретни причини за смърт, така че няма как да кажем дали преживяемостта сред пиещите кафе в Нидерландия намалява риска от смърт конкретно от рак на дебелото черво, или има друг защитен ефект.

Някои проучвания например свързват силните антиоксидантни свойства на кафето с подобряването на резултатите от сърдечносъдовите заболявания. Други изследвания показват, че напитката може да предпазва от някои видове рак на кожата, черния дроб, матката, простатата или дори устната кухина.

"Механизмите, които са в основата на потенциалните ползи от консумацията на кафе върху рецидивите на [рака на дебелото черво], все още не са напълно изяснени", пишат епидемиологът Абисола Ойелере и колегите му.

Повечето изследвания досега са били чисто наблюдателни, но връзката между кафето и по-дългата продължителност на живота е установена в няколко други части на света.

Проучване, проведено през 2018 г. в САЩ, например установява, че при пациентите с рак на дебелото черво, които консумират повече от четири чаши кафе дневно, рискът от смърт по каквато и да е причина е с 30% по-нисък в сравнение с тези, които не пият кафе.

Същото проучване установява, че консумацията на повече от четири чаши кафе дневно намалява риска от смъртност с до 54% сред пациентите с всеки стадий на рак на дебелото черво, включително най-напредналите случаи.

"Нашата констатация за смъртността по каквито и да е причини...", пишат Ойелере и колегите му, "независимо от потенциалните различия в техниките на приготвяне и сервиране на кафето".

Стандартната чаша кафе в Холандия например е около половината от размера на тази, която може да се намери в САЩ.

Може би кафето има този мощен терапевтичен ефект, защото активира метаболитни пътища, които намаляват оксидативния стрес. Или може би то променя микробиома на червата, за да предотврати по някакъв начин разпространението на рака в червата. Увеличаването на силите на черния дроб може да е друг начин, по който кафето подобрява борбата на организма с рака.

Необходими са допълнителни проучвания.

"Въпреки че не можем да направим извод за причинно-следствена връзка в нашето наблюдателно проучване,нашите открития биха могли да послужат за бъдещи интервенционни проучвания и да предоставят доказателства за разработване на насоки за пациенти с [рак на дебелото черво]”, заключават авторите на холандското проучване.

Изследването е публикувано в International Journal of Cancer.

Източник: Obekti.bg

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Франция ще строи шест нови АЕЦ
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Ефремова заяви, че няма да допусне запазване на настоящото ниво на минималната работна заплата от 1 януари 2027 г.
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
„Камаз“ разработва безпилотни автобуси
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
С решение на борда: Центърът „Кенеди“ във Вашингтон си връща името на Тръмп
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Великобритания намалява директната помощ за страните от Африка с повече от 40%
След 50 г. в космоса: NASA намери начин апаратът Voyager 2 да продължи пътуването в междузвездното пространство
Швеция понижава възрастта за наказателна отговорност за деца на 14 години
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Кратка история на автомагистрала „Тракия”