Шиповидният протеин на коронавируса уврежда клетките на сърдечния мускул

Шиповидният протеин на повърхността му, който коронавирусът използва, за да проникне в клетките на сърдечния мускул, предизвиква и увреждаща атака от имунната система, предаде Ройтерс, позовавайки се на американско изследване.

Въпросният протеин на вируса SARS-CoV-2 взаимодейства с други протеини в сърдечните миоцити, за да предизвика възпаление, съобщиха изследователи в презентация на сесия на Американската кардиологична асоциация.

В експерименти със сърца на мишки, сравнявайки ефектите на шиповидните протеини на SARS-CoV2 и на различен, относително безвреден коронавирус, изследователите са открили, че единствено този на причинителя на COVID-19 предизвиква дисфункция, уголемяване и възпаление на сърцето. Специалистите освен това са установили, че в заразените клетки на сърдечния мускул само "шипът" на SARS-CoV-2 взаимодейства с така наречените TLR4 протеини (Toll-подобни рецептори 4), които разпознават нашествениците и предизвикват възпалителни реакции, предава БТА.

При починал пациент с COVID-19 изследователите са открили шиповидния протеин на коронавируса SARS-CoV-2 и протеина TLR4 както в клетките на сърдечния мускул, така и в други типове клетки. И двата протеина липсват в биопсия на здраво човешко сърце.

"Това означава, че след като бъде заразено със SARS-CoV-2, сърцето ще активира TLR4 сигнализацията", обясняват авторите на проучването от Масонския институт за медицински изследвания в Ютика, Ню Йорк. "Предоставихме директни доказателства, че шиповидният протеин е токсичен за клетките на сърдечния мускул, тъй като директно ги възпалява", допълват изследователите.

Специалистите планират допълнителни проучвания, за да тестват дали и как шиповидният протеин убива клетките на сърдечния мускул.