Телескопът Ферми засече необичайно ярко високоенергийно излъчване

Телескопът Ферми и обсерваторията "Суифт" на Нийл Герелс са открили необичайно ярко, високоенергийно излъчване. Резултатите от наблюденията са публикувани на официалния сайт на НАСА.

Изригването на гама-лъчи от най-мощния клас е станало на 9 октомври, той е обозначен като GRB 221009A. А уредите записаха събитието в началото на 10-ия симпозиум на Ферми, на който се събират гама-астрономи в Йоханесбург, Южна Африка. Освен това избухването е станало относително близо до Земята, което позволи изучаването на астрономическите явления в нови детайли.

Сигналът произхожда от съзвездието Стрела и са му необходими приблизително 1,9 милиарда години, за да достигне слънчевата система. Експертите предполагат, че излъчването  се е образувало в резултат на раждането на черна дупка в центъра на масивна колабираща звезда. В такъв момент млада черна дупка предизвиква движение на мощни струи от частици почти със скоростта на светлината. Тези лъчи проникват в звездата, излъчвайки рентгенови лъчи и гама лъчи, разпространяващи се дълбоко в космоса.

Телескопът Ферми е съвместен проект на НАСА, Американския департамент на енергетиката, Франция, Германия, Италия, Япония и Швеция и представлява гама-лъчев телескоп с голяма площ, проектиран да изследва високо-енергийните явления във Вселената.