Земята може да регулира температурата си в продължение на хиляди години

Климатът на Земята е преминал през някои големи промени - от глобален вулканизъм през охлаждащи планетата ледникови епохи до драматични промени в слънчевата радиация. И все пак животът продължава да тупти през последните 3,7 милиарда години.

Сега проучване на изследователи от Масачузетския технологичен институт, публикувано в Science Advances потвърждава, че планетата има механизъм за „стабилизираща обратна връзка“, който работи от стотици хиляди години, за да изтласка климата от ръба, поддържайки глобалните температури в постоянен, обитаем диапазон.

Но как на практика би могло да се случва това? Вероятният механизъм е т.нар. "силикатно изветряне", геоложки процес, при който бавното и стабилно изветряне на силикатните скали предизвиква химични реакции, които в крайна сметка извличат въглероден диоксид от атмосферата в океански седименти, задържащи газа в скалите.

Учените отдавна подозират, че силикатното изветряне играе важна роля в регулирането на въглеродния цикъл на Земята. Механизмът на силикатното изветряне може да осигури геологично постоянна сила за поддържане на въглеродния диоксид и глобалните температури под контрол. Но досега никога не е имало директни доказателства за непрекъснатото действие на такава обратна връзка.

Новите резултати се основават на проучване на палеоклиматичните данни, които улавят промените в глобалните средни температури през последните 66 милиона години. Екипът на MIT използва математически анализ, за ​​да види дали данните разкриват някакви модели, съответстващи на феномените на стабилизация, които поддържат глобалните температури под контрол в геоложки времеви мащаб.

Те откриха, че наистина има последователен модел, според който колебанията в температурата на Земята намаляват в продължение на стотици хиляди години. Продължителността на този ефект е подобна на времевите граници, през които се предвижда да действа силикатното изветряне.

Резултатите за първи път използват доказателства в подкрепа на съществуването на стабилизиращ механизъм за обратна връзка, вероятно поради силикатно изветряне. Тази стабилизираща обратна връзка може да обясни как Земята е останала обитаема по време на драматични климатични събития в геоложкото минало.

„От една страна, това е добре, защото знаем, че днешното глобално затопляне в крайна сметка ще бъде балансирано благодарение на тази стабилизираща обратна връзка“, казва Константин Арншайд, докторант в Департамента по земни, атмосферни и планетарни науки в Масачузетския технологичен институт (EAPS). „Но от друга страна, това ще отнеме стотици хиляди години, така че не достатъчно бързо, за да решим сегашните си проблеми.“, допълва той.

Учените вече са виждали намеци за стабилизиращ климата ефект в въглеродния цикъл на Земята: химически анализи на древни скали показва, че потокът на въглерод във и от околната среда на повърхността на Земята остава относително балансиран, дори при необичайни колебания в глобалната температура. В допълнение, моделите на силикатното изветряне прогнозират, че този процес трябва да има някакъв стабилизиращ ефект върху глобалния климат. И накрая, фактът, че Земята е постоянно обитаема, сочи някаква присъща геоложка бариера за екстремни температурни колебания.