БАН разработва иновативен модел за подобряване на двигателните и социалните умения на деца със специфични потребности

БАН разработва иновативен модел за подобряване на двигателните и социалните умения на деца със специфични потребности

Българската академия на науката разработва иновативен моде , който осигурява възможност на децата със специфични потребности чрез игра да подобрят двигателните си умения и социални контакти.  Проектът представя научни възможности за адаптиране на избрани компютърни игри към потребностите на децата с двигателни и социални нарушения чрез внедряване на компютъризирани технологии за разпознаване на движения на различни части от тялото.

Пример за това е използването на жестов интерфейс при деца с минимални физически умения на ръцете, като по този начин се развиват уменията за социални контакти между децата в резултат на споделянето на общо място за игра. Атрактивността на такива игри, в които движенията на части от тялото са интерфейс към играта и достъпността им не само в учебна, но и в семейна среда, мотивира и ангажира физическата активност на децата. Компютърните игри и интерактивните сценарии с хуманоидни и нехуманоидни роботи са ценни с това, че при тях има много движение и работа с реални предмети, разказват експертите.

„Вярвам, че въз основа на резултатите от проекта ще успеем да изградим иновативна визия за играта и фундаменталната й роля за физическото, когнитивното, емоционално и социално развитие на всяко едно дете.  Проектът продължи 16 месеца, по него работи екип от 21 експерти и практикуващи в областта на инженерните, медико-социалните и педагого-психологическите науки. За периода проектирахме, разработихме и тествахме компютърни игри на голям екран, при които подпомагаме децата да играят чрез жестове, както и интерактивни игри с хуманоидни и нехуманоидни роботи за обучение в двигателни  и социални умения на деца със специални  потребности. За първи път в България бе въведен хуманоидният робот НАО за научаване на поведения чрез имитация в тройна конфигурация дете-робот-терапевт”, заяви координаторът на проекта доц. д-р Анна Лекова, ръководител секция „Интерактивна роботика“ в Института по системно инженерство и роботика – БАН.

Проектът „Методологии и технологии за повишаване на двигателните и социални умения на деца с проблеми в развитието” се осъществява по Програма BG09 на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, мярка „Проекти за междуинституционално сътрудничество”. Ключовата му цел е да разработи и въведе иновативен модел, който ще подобри развитието на децата с проблеми чрез технологии от роботиката и мехатрониката.

Проектът се реализира от Института по системно инженерство и роботика – БАН, в партньорство с Университета в Ставангер, Норвегия и Югозападния Университет „Н. Рилски” – Благоевград, а участие в него взеха Дневен център за деца с увреждания „Здравец” в гр. Банско и Дневен център за деца и младежи с увреждания „Символ на любовта” в гр. Гоце Делчев.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 24 декември. Бъдни вечер! Имен ден празнуват Евгени, Евгения, Жени
Пентагонът добавя Grok на Илон Мъск към арсенала си от инструменти за изкуствен интелект
Как философията може да помогне в борбата с бърнаута
Лари Елисън лично гарантира над 40 млрд. долара за офертата на Paramount за придобиване на Warner Bros.
Цитат на деня
Властите в Белград се отказаха от празненствата за Нова година
Активистка група твърди, че е извлякла 86 милиона музикални файла от Spotify
Водещите централни банки осъществиха най-голямото разхлабване на паричната политика от 2008 г. насам