Един месец в изолация - излизаме по-малко, пазаруваме повече

Един месец в изолация - излизаме по-малко, пазаруваме повече

Как се променя потребителското поведение у нас от началото на пандемията? Днес се навършва точно един месец от въвеждането на извънредното положение в България и налагането на ограничителни противоепидемични мерки. Началото беше белязано от паническо изкупуване на стоки от магазините и презапасяване, но тази вълна бързо отмина. И настъпиха седмици на изолация, които пренаредиха потребителските навици. Свива ли се общият обем на потребление в периода на извънредното положение? Първият български дигитален портфейл, phyre споделя наблюдения от поведението на българските потребители в периода на обявеното извънредно положение. Предоставените от компанията данни изследват консуматорското поведение на активните потребители на приложението през месец март и открояват следните тенденции:

Излизаме по-малко, пазаруваме повече

Нaчинът на живот на българския потребител е силно повлиян от ограничителните мерки и този факт рефлектира най-ярко върху хранителната индустрия - в големите търговски вериги ръстът на средната стойност на покупката е 94%. Навиците на потребителите също обаче търпят изменения. Броят на посещенията на хранителни магазини се е понижил за сметка на обема на трансакциите - наблюдава се спад на разплащанията на физически терминали (12%), но средната стойност на покупката е нараснала с 33%. Компаниите за доставка на храна като Takeaway и Foodpanda са увеличили броя на трансакциите си с 89%.

Компании с най-високи ръстове

Няма особена изненада в данните кои бизнеси успяха да отбележат най-висок ръст в периода на изолация. На първо място, с растеж от 99% в броя на трансакциите са дигиталните стоки и услуги. Изследването на потребителското поведение сочи, че значителна част от този ръст се дължи на абонаменти за електронни игри и конзоли като Xbox и PlayStation. Фармацията е другият бизнес сегмент, чийто ръст не е изненадващ - броят на плащанията в аптеките е нараснал с 37%, сочат данните на phyre.

Кои са най-засегнати от кризата?

Данните на компанията показват значителен спад от 77% в броя транскации на местата за хранене като барове, кафенета и ресторанти. Търговците на дрехи, спортни стоки и аксесоари също са силно засегнати от приемането на кризисните мерки - броят на трансакциите в този сектор е намалял с 80%.

Дигитализация на пазаруването

Все повече бизнеси се ориентираха към онлайн алтернативи за функциониране, а потребителите се възползваха от промяната в името на безопасността си. Голяма част от тях вече избягват допир до кеш, банкомати и ПОС терминали. Това е причината за наблюдаван спад през този период на физическите трансакции с 12%. За сметка на това броят на плащанията в e-commerce сектора е нараснал с над 30%.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

София без автобуси, трамваи и тролеи: протестът на градския транспорт продължава, мобилизират автобуси за матурите
Разследват бившия шеф на ФБР за заплаха за убийство на Тръмп заради снимка с мидички 
Украйна: След мирните преговори Русия извърши най-голямата атака с дронове от началото на войната
Терзиев призова просветното министерство за общ план за превоз на зрелостниците до матурите 
"Суис" отменя 1400 полета за лятото заради липса на пилоти
Папа Лъв призовава за единство на разделената Църква, но обещава да не бъде „автократ"
Борисов се срещна с Ердоган в Истанбул 
На днешната дата, 18 май. Международен ден на музеите