Омбудсманът поиска забрана за регистрацията на фирми-фантоми в чужди имоти
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на правосъдието Данаил Кирилов за законодателни промени, с които да се преустанови регистрирането на фирми-фантоми на домашните адреси на граждани или на адресите на други недвижими имоти, без собствениците им изобщо да подозират.
Повод за препоръката са десетки жалби, в които граждани търсят съдействие от омбудсмана, тъй като „фиктивното самонастаняване“ на търговци в чужда собственост, без знанието и без съгласието на собствениците, води до съвсем реални проблеми и неудобства за тях – получават призовки за съдебни дела за съответната фирма, известия за задължения и покани за доброволно изпълнение, притеснявани са от контролни органи, от фирми за събиране на вземания, от потърпевши от дейността на фирмите и пр. А причината е, че седалището и адресът на управление са основни белези, които индивидуализират всеки търговец. Те са адресите за контакт с търговеца.
„Проблемът е породен от празнота в правната уредба на фирмената регистрация в Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и в Търговския закон, както и в Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел“, пише доц. Ковачева.
Част от задължителните данни, които се попълват за всички вписани в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел субекти, са данните за техните седалище и адрес на управление. Те се посочват от търговеца, но не подлежат на проверка, както и правното основание за ползване на имота на съответния адрес. Никой не проверява, дали декларираните от търговеца адрес, имена и подпис са истински. Именно това позволява при регистрация търговец да посочва произволен адрес на управление, без знание и съгласие на собственика. Могат дори да се посочват и несъществуващи адреси, или пък на един адрес да фигурират седалищата на десетки и дори стотици фирми, посочва общественият защитник.
За сравнение доц. Ковачева дава гражданската регистрация - когато гражданин желае да се регистрира по постоянен/настоящ адрес, той трябва да представи редица документи, регламентирани в Закона за гражданската регистрация - документ за собственост, документи за ползване на имота за жилищни нужди, включително договор за ползване на социална или интегрирана здравно-социална услуга за резидентна грижа, други документи, доказващи собствеността или ползването на имот. А ако не е собственик се изисква писмено съгласие на собственик чрез декларация по образец, подадена лично или с нотариална заверка на подписа и др. Поставени са и конкретни изисквания относно броя на лицата, които могат да се регистрират на един адрес.
Омбудсманът предлага също да се предвиди и механизъм за служебно заличаване на такива адреси на управление при подадено обосновано искане за това от потърпевши граждани.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.