Поне година ще е нужна за възстановяването на ресторантьорския бранш

Поне година ще е нужна за възстановяването на ресторантьорския бранш

Близо година ще е необходима на заведенията в страната, за да се възстановят и започнат да работят нормално и то, при условие че коронавирусната криза отмине бързо и бъдат предприети адекватни мерки за подкрепа на малкия и среден бизнес. Това сочат разчетите на Асоциацията на заведенията. Преди дни оттам обявиха, че очакват до 50% фалити на заведенията. Точни разчети, обаче, за момента не могат да се направят, защото всички заведения в страната – и малки, и големи, затвориха точно преди месец, веднага след обявяването на извънредното положение на 13 март. Сега пред собствениците на заведения стои още един дълъг месец без стотинка приходи, в най-добрия сценарий с намален персонал и с наем, който трябва да се плати... На фона на несигурното бъдеще и 100-процентови загуби от липсата на клиенти, председателят на Асоциацията на заведенията Ричард Алибегов остава умерен оптимист – вярва, че браншът може да си стъпи на краката, но е категоричен – трябват спешни мерки.

- Г-н Алибегов, обявихте данни за очаквани до 50% фалити на заведения. Каква част от тези 50% могат да бъдат спасени и по какъв начин?

- Колкото по-бързо се вземат адекватни мерки за подпомагане на малкия и средния бизнес, толкова по-голяма част от тях ще бъдат спасени. За съжаление, вече месец от началото на кризата с COVID-19, такива обаче липсват. Затова в четвъртък входирахме писма с искането за спешна среща с вицепремиера Томислав Дончев, министъра на финансите Владислав Горанов и министъра на икономиката Емил Караниколов, на която конструктивно да обсъдим приемливи и възможни за реализиране механизми. Вече не става дума дали да се предприемат такива мерки, а кога. За нас всеки ден е решаващ. А с тази неяснота в момента сме с вързани ръце да изготвим кризисни планове и да опитаме да си помогнем. На нас и хилядите хора, с които работим и техните семейства.

- Какъв все пак е реалният брой на фалиралите заведения от 13 март, когато беше въведено извънредното положение у нас, досега?

- Тези данни в момента се обобщават. Факт е обаче, че много колеги няма да отворят след кризата, а по-големите ресторантьори, които имат по повече от едно заведение, няма да пуснат всичките си обекти в експлоатация. В крайна сметка, загубите са близо 100%, защото не работим. Имаме само задължения, без приходи.

- Мнението на Асоциацията е, че липсват адекватни мерки за подпомагане на малкия и среден бизнес в бранша. Не харесвате ли мярката 60/40, която правителството прие в подкрепа на бизнеса, засегнат от извънредното положение?

- Тази мярка вероятно е полезна за сектори, които работят с намален капацитет, но все пак работят. Ние обаче сме затворени, така че няма от къде да вземем средства за 40-те процента и осигуровките към тях за заплатите на нашите служители. Именно затова нашето предложение е тази мярка да бъде въведена за 3 месеца, след като започнем да работим. Тогава тази мярка ще бъде реална помощ за нас, докато сега е утежняваща за и без това трудното положение, в което се намира бизнесът ни. Освен това мярката съдържа условие, което е неизпълнимо за почти всички, които правят малък и среден бизнес в България, а именно – да нямат никакви задължения към бюджета. Това силно ограничава ползването й, дори да има желание за това.

- Работещо или неприложимо се оказа предложението ресторантите да започнат да правят доставки по домовете?

- Редовно чуваме, че можем да правим доставки по домовете, но много от нас го правеха и преди това. Доставките обаче са от 1 до 5% от оборота на търговски обект. Потреблението на тази услуга обаче е намаляло в сравнение с периода преди кризата, защото хората са си вкъщи и си готвят. Много от заведенията, които не предлагаха разнасяне по домове и офиси, опитаха да организират такова, след като затвориха обектите си, но бързо се отказаха, защото не е рентабилно.

- Бихте ли направили прогноза колко от служителите си биха запазили заведенията? Например, при 20 служители, колко ще бъдат освободени и колко ще останат на работа. А каква ще бъде прогнозата при 50 служители?

- В момента почти всичките ни служители са освободени. Имахме сили да ги подкрепим до края на март, но в момента вече ни е невъзможно. Запазили сме евентуално главен управител и главен готвач. Толкова. Останалите ни служители са на борсата, за да получават някакви доходи и да им текат осигуровките. А това са екипи, градени с години. За съжаление, когато отворим отново, ще имаме възможност да си върнем около 50% от персонала, защото ще работим със силно намален капацитет. В туристическия, ресторантьорския и всички съпътстващи ги браншове преди кризата бяха заети около 480 000 души. Нещата са изключително сериозни. До момента ние поемахме основния удар, не искахме да нагнетяваме излишно напрежение, защото здравните мерки очевидно са адекватни и работят. Време е обаче да започне да се мисли и за спасяване на икономиката.

- Вече анонсирахте, че браншовата организация е готова с пакет от работещи мерки. Какво включват те?

- На първо място искам да подчертая, че за нас е много важно да разберем какви са плановете на държавата. Затова поискахме и среща с ресорните министри и силно се надяваме тя да се осъществи. Ние предлагаме данъчна ваканция от 1 март до края на извънредното положение. Това не означава да ни бъдат опростени данъците, а да бъдат разсрочени за времето, когато ще започнем да работим нормално. Предлагаме също тротоарно право и такса смет да бъдат опростени от началото на кризата до края на годината. Част от предложенията ни беше и отмяна на авторски и сродни права, но от „Музикаутор“ вече обявиха, че нашия бранш ще получи ваканция на плащанията, за което им благодарим. Предлагаме всеки, който има трудов договор и не може да работи след заповедта на здравния министър, да получава по 550 лв. месечно за срока, за който браншът ни е затворен. Настояваме влизането в сила на Наредба Н-18 да бъде отложено до края на годината. Преговорите по нея са преустановени, но така или иначе ни чакат хаотични първи месеци, след като светът, Европа и държавата се рестартират. Също така е много важно да бъде създадена работна група с участието на бизнеса за разработване на дългосрочна стратегия за излизане от кризата и вдигане на потреблението. Това са само част от нашите предложения, но предпочитаме да навлезем в по-сериозни подробности по време на разговорите си с властта. Силно се надявам такава среща да се осъществи. 

- Колко време след края на ограничителните мерки могат да се възстановят заведенията?

- На нашия бранш ще му е необходима около година, за да се възстанови и да започне да работи нормално. И то, ако кризата с коронавируса отмине бързо и бъдат предприети адекватни мерки за подкрепа на малкия и среден бизнес.

С Ричард Алибегов разговаря Анелия Тодорова, Мениджър Нюз

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ