Васил Велев: Принципът „парите следват ученика” трябва да бъде преосмислен

Васил Велев: Принципът „парите следват ученика” трябва да бъде преосмислен

Да бъде преосмислен принципът „парите следват ученика”, призова председателят на Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ) Васил Велев на конференция „Качествено образование за икономически растеж и за по-високи доходи”, организирана от сдружение „Граждани за европейско развитие на България”.

Васил Велев подчерта, че сегашната стратегия трябва да бъде преосмислен, защото малки училища може да изчезнат и децата в малките населени места нямат равен шанс в сравнение с тези в големите градове. „Този принцип лесно се бюджетира, но няма резултат от него, защото парите следват ученика, но какво следва ученикът? Той следва модата и това, което е по-лесно, като същото важи за студента”, заяви Велев.

Той посочи, че този модел е причина училищата и висшите учебни заведения да измислят добре звучащи специалности, за да привлекат по-голям брой учащи се, както и да бъдат оценявани ученици и студенти, които не притежават никакви знания, за да не се лишат учебните заведения от част от бюджета си. В същото време голяма част от завършилите не се реализират по специалността  и нивото на образованието си.

„На практика този механизъм заличи професионалното образование, защото превърна някогашните техникуми в езикови училища, които подготвят кадри за кол-центровете и за емиграция”, посочи Велев.

„В момента обществото плаща данъци, с които се финансира образованието в страната, но голяма част от учениците и студентите не се връщат обратно в икономиката, за да произвеждат отново данъци, които да финансират образованието”, каза още Велев.

Затова бизнесът настоява да се използват икономически механизми, с които да се регулира този процес. Такъв механизъм, например, е въвеждането на държавни стипендии за дефицитни за икономиката специалности при напълно доброволен избор с ангажимент за реализация в страната за определен период от време. В противен случай, ако този студент реши да напусне страната, за да не връща стипендията, той трябва да направи пазарен тест, че няма работа по неговата специалност у нас.

Велев призова и за активни мерки за насочване на повече ученици и студенти към природо-математическите и техническите специалности. Според него още в ранна училищна възраст трябва да се привлече интересът на подрастващите с помощта на включване в извънкласни форми на обучение.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ