Васил Велев: Принципът „парите следват ученика” трябва да бъде преосмислен

Васил Велев: Принципът „парите следват ученика” трябва да бъде преосмислен

Да бъде преосмислен принципът „парите следват ученика”, призова председателят на Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ) Васил Велев на конференция „Качествено образование за икономически растеж и за по-високи доходи”, организирана от сдружение „Граждани за европейско развитие на България”.

Васил Велев подчерта, че сегашната стратегия трябва да бъде преосмислен, защото малки училища може да изчезнат и децата в малките населени места нямат равен шанс в сравнение с тези в големите градове. „Този принцип лесно се бюджетира, но няма резултат от него, защото парите следват ученика, но какво следва ученикът? Той следва модата и това, което е по-лесно, като същото важи за студента”, заяви Велев.

Той посочи, че този модел е причина училищата и висшите учебни заведения да измислят добре звучащи специалности, за да привлекат по-голям брой учащи се, както и да бъдат оценявани ученици и студенти, които не притежават никакви знания, за да не се лишат учебните заведения от част от бюджета си. В същото време голяма част от завършилите не се реализират по специалността  и нивото на образованието си.

„На практика този механизъм заличи професионалното образование, защото превърна някогашните техникуми в езикови училища, които подготвят кадри за кол-центровете и за емиграция”, посочи Велев.

„В момента обществото плаща данъци, с които се финансира образованието в страната, но голяма част от учениците и студентите не се връщат обратно в икономиката, за да произвеждат отново данъци, които да финансират образованието”, каза още Велев.

Затова бизнесът настоява да се използват икономически механизми, с които да се регулира този процес. Такъв механизъм, например, е въвеждането на държавни стипендии за дефицитни за икономиката специалности при напълно доброволен избор с ангажимент за реализация в страната за определен период от време. В противен случай, ако този студент реши да напусне страната, за да не връща стипендията, той трябва да направи пазарен тест, че няма работа по неговата специалност у нас.

Велев призова и за активни мерки за насочване на повече ученици и студенти към природо-математическите и техническите специалности. Според него още в ранна училищна възраст трябва да се привлече интересът на подрастващите с помощта на включване в извънкласни форми на обучение.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Изненадващ ход: Путин се е обявил за "нулево" обогатяване на уран от Иран
Приходите от мита в САЩ достигнаха нов рекорд за една фискална година
Реакции от Европа след обявените американски мита от 30%
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Времето: Слънчево с температури до 37 градуса
Брюксел планира нов данък за големите компании, за да увеличи бюджета на ЕС
Как да подлъжете нервната си система да се успокои, когато сте стресирани на работа?
Как да превърнем големите бизнес моменти в траен импулс на марката?