Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Хотелиери и ресторантьори настояват да отпадне затварянето на бизнеси от НАП за първо нарушение
Затварянето на бизнеси от НАП за първо нарушение трябва да се прекрати настояват от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА). От асоциацията припомнят, че през последните години неколкократно са внасяли писма до директорите на НАП и различни финансови министри за промяна на текстовете на Наредба Н-18 от 13.12.2006 г.
Според сега действащото законодателство при констатирано нарушение при работата на търговски обект – хотел, ресторант, магазин, бензиностанция, павилион и т.н., органите на НАП имат право да запечатат съответния обект за срок от 1 месец, както и независимо от това да започнат производство по установяване на административно-наказателна отговорност на търговеца. Така реално за едно нарушение търговците могат да изтърпят две различни санкции, подчертават от БХРА.
От Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация са категорични, че санкциите срещу нарушителите от сивата икономика трябва да бъдат много строги, но и да градират, като обектите с рецидиви да търпят много по-строги наказания от тези търговци, които са нарушили закона по недоглеждане, разсеяност или пък когато става дума за незначителни суми.
"Не е нормално при първо нарушение на търговец обектът му да бъде затварян. Това е все едно да се наведеш и да вземеш 2 лева от земята, които някой е изтървал и да те осъдят на затвор за недекларирани приходи", обясни зам.-председателят на БХРА Атанас Димитров. Според него санкциите трябва да градират, като за първо нарушение се налага глоба, макар и солена, за второ още по-висока санкция, а чак при трето престъпване на правилата обектът да бъде затварян.
"Като освен това и самият нарушител – сервитьор или продавач например, на него също да бъде налага глоба, за да се предотвратят злонамерени действия и умишлено навреждане на собственика по поръчка на конкуренция", обясни председателят на БХРА Георги Щерев.
Понякога става въпрос за грешки, като например маркиране на касов бон, но непредоставянето му на клиента, като в същото време заради директната връзка с НАП този касов бон и приходите от него се отчитат от приходната агенция, но проверяващите постановяват нарушение и съответно запечатване на обекта. Или пък при установяване на 2 лева над маркирания оборот, които сервитьорът тъкмо е получил бакшиш, но заради липсата на законодателство за бакшишите и това се счита за нарушение, обясняват ресторантьорите.
"Запечатването на търговски обект е крайна мярка, която води до редица затруднения за бизнеса и трябва да бъде налагана единствено в краен случай. Особено в тежка кризисна ситуация като тази, в която се намират заведенията, които не работиха близо 7 месеца от годината. За мнозинството от тях подобно запечатване и затваряне може да се окаже фатално и дори при последващи доказателства, че не е имало нужда от тази санкция или тя е била твърде строга ще е късно, защото бизнесът ще е фалирал", обясни Атанас Димитров.
Ето защо от БХРА настояват за среща с изпълнителния директор на НАП Румен Спецов, както и с финансовия министър Асен Василев, за да обсъдят проблемите, които създават настоящите текстове на Наредба Н-18 и да потърсят заедно справедливо решение, което да защити интересите на държавата и бюджета, но без да ощетява бизнеса и да поставя на риск съществуването му.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.