Министър Денков ще предложи по-дълга междусрочна ваканция
Министърът на образованието акад. Николай Денков ще предложи допълнителни почивни дни между двата срока в седмицата от 31 януари - 4 февруари. По този начин учениците ще имат общо девет неучебни дни. Предложението ще бъде обсъдено на отраслов съвет в петък. Това стана ясно на брифинг на МОН.
Денков посочи, че в момента под карантина са 3,6% от учителите и 2,58% от учениците. Той допълни, че в страната няма изключително високи стойности, но разликата в заболеваемостта в отделните области е голяма. "Няма никаква причина да затваряме на национално ниво, каквото и да е било в момента. И да повтаряме грешките от миналата година, когато училища без нито един заразен учител и ученик да бъдат затваряни, защото на други места има проблеми", категоричен е образователният министър. По думите му няма никаква причина за промяна на локалния подход.
Николай Денков представи и приоритетите си за новия мандат като министър. Всички те са базирани на една основна цел - разширяване обхвата на образованието, посочи Денков. Първият приоритет е увеличаване на обхвата деца в системата. Вторият приоритет е повишаване качеството на училищното образование. Третият приоритет е повишаване качеството на висшето образование. Четвъртият приоритет са дейности по Плана за възстановяване и устойчивост и двете оперативни програми за образование и наука, включващи над 1 млрд. лв европейски средства.
"Предвидени са средства за безплатно включване в детски градини на всички деца над 3-годишна възраст. Досега в отделни общини имаше предвидени средства за 3-годишните деца. С новия бюджет ще бъдат осигурени средства за всички деца от 3 години нагоре да бъдат освободени от такси и включени в детските градини. Така повече деца ще бъдат включени в предучилищна подготовка от най-ранна възраст, което има ключово значение за пълноценно участие в образователната система след това", заяви министърът.
По думите на министъра на образованието, качеството в училищното образование зависи на първо място от квалификацията и мотивацията на преподавателите. "Ето защо ще бъдат увеличени учителските заплати, така че размерът им да надхвърля с 25 процентни пункта средното възнаграждение за страната. За първи път от 10 години, извън повишението на заплатите, ще се увеличи и стандартът за издръжка на образователните институции", допълни Денков.
Той обясни, че ще бъде създадена и тествана нова методика за оценка на добавената стойност на обучението. "Тя ще бъде използвана като основен компонент на оценката за качеството на преподаване в училищата, отчитайки техните обективни специфики, например тип населено място, образователен статус на родителите и др.", поясни образователният министър.
Ще започне практическата разработка на Единна електронна платформа за образователни услуги и съдържание, т.нар. "електронен образователен облак". Той ще осигури достъп на всички учители, ученици и техните родители до наличните електронни образователни ресурси, събрани на едно място.
Друг фокус е професионалното образование. "Целта е то да стане по-привлекателно за младите хора и да подготвя необходимите специалисти за реалните потребности на икономиката по региони в средносрочен и в дългосрочен план. Ще се работи за подобряване на материалната база най-вече със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Там са предвидени пари за цялостното обновяване и преоборудване на 24 професионални гимназии, които ще бъдат училища - хъбове в своите региони", изтъкна образователният министър.
МОН поиска допълнително финансиране за увеличен план-прием в паралелките за дуално обучение, както и в тези по защитени професии и професии с недостиг на пазара на труда. Предвиждат се сериозни инвестиции за значително обогатяване на извънкласните дейности. И още, МОН е поискало в държавния бюджет за тази година да бъдат включени допълнителни средства за ремонт на физкултурни салони и спортни площадки.
"Повишаването на качеството на висшето образование зависи от квалификацията на преподавателите. Подготвя се серия от мерки за гарантиране на високо ниво на тяхната подготовка. Една от тях е борбата с плагиатството. Вече ще бъдат проверявани всички научни публикации, а не само тези, които се използват в конкурси за академично израстване, както е сега. Ще се създаде двустепенна структура за проверка за плагиатство. Чрез нормативни промени висшите училища и научните организации ще бъдат задължени да създадат свои комисии по академична етика. Те ще правят първоначалните проверки. Съществуващата национална Комисия по академична етика към МОН ще бъде втора инстанция, пред която ще могат да се обжалват решенията на комисиите от по-ниското равнище. Отделно от това се предвиждат промени в акредитацията на професионалните направления в университетите и атестацията на преподавателите, както и преструктуриране на висшите училища. По тези въпроси предстои по-широка дискусия, за да се намерят най-ефективните решения", категоричен е Денков.
По думите му през 2022 г. ще започнат част от дейностите по Плана за възстановяване и устойчивост и по двете европейски програми - за образование и наука. "Това изисква подготовка да голям набор от документи, разработване на условия за кандидатстване и процедури за оценяване на проектните предложения. МОН ще насочи много усилия към тези важни дейности, за да осигури бърз и безпроблемен старт на българските образователни и научни проекти, които ще бъдат финансирани със средства от ЕС", подчерта Денков.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.