Парламентът одобри парите за втора пенсия да се изплащат по три начина

Парламентът одобри парите за втора пенсия да се изплащат по три начина

С 98 гласа "за", 7 "против" и 63 "въздържали се" парламентът прие на първо четене промените в Кодекса за социално осигуряване, касаещи изплащането на пенсионните добавки от т.н. "втори стълб".  Три вида пенсионни продукти ще се изплащат от универсалните пенсионни фондове - пожизнена пенсия за старост, разсрочено плащане на средствата по индивидуалната партида и еднократно плащане в случаите, когато натрупаните средства са недостатъчни за отпускане на посочените два вида пенсионни продукта.

Регламентират се основните правила за отпускане, изплащане и преизчисляване на пенсиите, правата на наследниците на осигурените права. Изрично се предвижда, че допълнителният размер на допълнителната пожизнена пенсия за старост и на разсроченото плащане не могат да бъдат по-малки от тези, които се получават на база на брутния размер на осигурителните вноски, за което се създава допълнителен резерв, пише в доклада на социалната комисия. 

Промените дават възможност на лицата, които навършват възрастта за пенсиониране от 2022 г. до 2025 г. включително, да могат да упражняват правото на избор на осигуряване до 1 година преди тази възраст. Този период се увеличава плавно до 2038 г., когато осигуряването ще може да се променя не по-късно от 5 години преди навършването на възрастта за пенсиониране, мотивират се вносителите. 

Като основна цел на законопроекта вносителите посочват уреждане фазата на изплащане на пенсионните добавки от т.н. втори стълб, с оглед на това, че първите пенсионери се очакват през септември 2021 г., когато част от родените през 1960 г. жени ще навършат пенсионна възраст.

"Философията на Кодекса за социално осигуряване е да се създаде ясно регулиране на фазата на изплащане от универсалните пенсионни фондове", заяви по време на дебата зам.-председателят на Комисията по социална комисия и депутат от ГЕРБ Светлана Ангелова. 

"Първите пенсионери от универсалните пенсионни фонд се очакват през септември 2021 г., когато част от родените през 1960 г. жени ще навършат определената в чл. 68, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване пенсионна възраст. Във връзка с това се предлагат необходимите промени, които да гарантират ясни правила за отпускане на пенсии от универсалните пенсионни фондове и детайлно регулиране на фазата на изплащане", посочи още Ангелова.

Тя припомни, че през 2015 г. е създадена правна възмонжост за лицата, които не желаят да се осигуряват в универсален пенсионен фонд само във Фонд "Пенсии" не по-късно от пет години преди възрастта им по чл. 68, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване и ако не им е отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст. 

Според нея това създава една несигурност и неточност в осигурените лица да направят своя избор, тъй като периодът до пенсионирането е по-отдалечен. "Затова със сегашния законопроект се предлага промяна на срока, в който лицата могат да определят правото на избор за осигуряване", обясни Ангелова. 

Кодексът за социално осигуряване за 18 млрд. лв. се внася на пожар и се претупва, обяви депутатът от ПГ на "БСП за България" проф. Румен Гечев и добави, че БСП са против да бъдат защитавани интересите на частните пенсионни фондове. Той обърна внимание, че този проектозакон е влязъл в комисията по бюджет и финанси онзи ден след обяд.

"Вчера беше гледан в комисията при положение, че Комисията за финансов надзор ни предлага мотиви и нови текстове в размер на почти 34-35 страници, при положение, че самия закон е 24 страници. Става дума за сложни формули, компенсации на пенсионери, за цени на финансови инструменти, за валутни и левови рискове и това решение трябваше да се вземе за няколко часа. Изумително е, че решение за 18 млрд. лв. се взима, където Бюджетна комисия е второстепенна", допълни Гечев.

"Уважаеми колеги, възниква въпросът ние сега на първо четене какво ще одобряваме. Проектът, който е внесло МТСП или проекта на Комисията за финансов надзор. Кой точно проект ще защитаваме днес? Тук става дума за различни подходи за балансиране на интересите между обществото и частните пенсионни фондове", уточни още проф. Гечев. 

На свой ред председателят на Комисията по социална политика и депутат от ДПС д-р Хасан Адемов, в последния момент управляващите защитават стабилността на пенсионната система. По думите му, не става въпрос за 18 млрд. лв., защото това са вноските в частните пенсионни фондове. "Това са нетните активи на дружествата, а не парите, които обсъждаме в този законопроект. Става въпрос за 3 835 778 български граждани, които имат партиди във втория стълб", посочи още депутатът от ДПС. 

Според него голяма част от препоръките на Комисията за финансов надзор нямат място във внесения от Министерски съвет законопроект. "В един момент се оказва, че Комисията за финанссов надзор, която е държавен регулаторен орган се обявява против проекта, който е внесен от Министерски съвет", допълни още д-р Адемов. Той уточни, че предложенията на комисията биха могли да намерят място в надграждащ проект. 

"Нещо много важно. Капиталовата адевкантност и гаранциите в проекта на Министерски съвет са изцяло по предложение на Министерство на финансите, съгласувано с Комисията за финансов надзор. Това е писмо, което го има и сега в Министерство на труда и социалната политика, внесено от тогавашния министър на финансите. Сега в един последващ етап да оспорваме капиталовата адекватност и гаранциите с по-високи размери означава, че някога не сме си свършили работата както трябва. Това е нашият аргумент да се въздържим", заяви още председателят на парламентарната социална комисия. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ