По-ниска цена на винетката от 1 януари предвижда проект на МРРБ

По-ниска цена на винетката от 1 януари предвижда проект на МРРБ

С 10 лева по-ниска ще е цената на годишната винетка от 1 януари догодина. Вместо 97 лева, шофьорите ще заплащат 87 лева. Това предвижда проектът за новите такси за републиканската пътна мрежа, публикуван за обществено обсъждане. Ще се намали и цената на останалите винетки за леките автомобили - за уикенд винетка ще се плащат 9 лв., за седмична - 13 лв., за месечна - 27 лева, а за тримесечната - 48 лв., съобщиха от министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Предлага се и актуализация на размера на тол таксите за пътни превозни средства над 3,5 тона и тол таксуване за пътищата втори клас, които и в момента са включени в обхвата на тол системата, но се таксуват с нула стотинки. Промяната се предвижда да влезе в сила от юли тази година. 

Тежкотоварните превозни средства се предлага да заплащат тол такса в размер между 4 и 43 стотинки според вида на автомобилите и класа пътища. Автомобилите между 3,5 и 12 тона ще плащат между 4 и 7 стотинки за километър по второкласни пътища. За преминаването им по първокласни пътища ще плащат между 6 и 9 стотинки, а за автомагистрала – между 10 и 13 стотинки. 

Автомобилите над 12 тона, които са с 2 или 3 оси, според екокатегорията си, ще плащат между 19 и 23 стотинки за второкласен път. Заплащането за преминаване по първокласен път ще е между 22 и 25 стотинки, а по магистрала – между 26 и 30 стотинки. 

При автомобилите над 12 тона с 4 повече оси цената на километър е в границите от 29 стотинки за второкласен път за превозно средство категория ЕВРО VI, EEV и 43 стотинки за категории ЕВРО 0, I, II при пътуване по магистрала. 

Според категорията на превозното средство и класа на пътя автобусите между 3,5 и 12 тона ще плащат между 2 и 8 стотинки за километър, а тези с тегло над 12 тона – между 3 и 9 ст./км.

Изменя се и размерът на максималната тол такса в зависимост от екологичния клас на превозните средства

Увеличаването на тол таксите и реалното таксуване за втори клас пътища цели да се спазва реално принципът "ползвателят/замърсителят плаща". В момента основният приход за поддръжка на републиканските пътища в страната - 63 на сто, се формира от винетните такси за леки автомобили. Тяхното въздействие върху пътната настилка е значително по-малко от това на пътните превозни средства над 3,5 тона, които формират едва 37 на сто от приходите.

С новите тарифи се очаква през 2023 г. общите постъпления от тол системата да достигнат 520 млн. лв. (при 430 млн. лв. за 2021 г.). Изчисленията сочат, че съотношението ще се обърне, тоест приходите от тол такси ще са около 3 пъти по-високи от тези от винетките. Така ще се постигне целта за по-справедливо разпределение на тежестта между лекия и тежкия трафик. 

Проектът на постановлението за новите такси заедно с документите към него е публикуван на интернет страниците на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на Агенция "Пътна инфраструктура", както и в Портала за обществени консултации. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стартъп за $1.5 млрд. фалира, представял 700 индийски програмисти за AI алгоритъм
На днешната дата, 7 юни. Имен ден празнуват Валери и Валерия
КЕВР предлага поскъпване на тока и парното с 5% от следващия месец
Петър Дилов: Присъединяването към еврозоната ще повиши покупателната способност на българите
Тръмп: Си Цзинпин ще възобнови износа на редкоземни минерали за САЩ
Скандалният инфлуенсър Анрю Тейт остана без шофьорска книжка в Румъния
Неизвестно за известните: Модният революционер, на когото маркиза и звезди донасят късмет и пари
Защо Германия иска да отмени един от националните си празници?