Радев иска тълкуване на Конституцията за законодателните процеси
Президентът Румен Радев отправи искане до Конституционния съд за тълкуване на разпоредби от Конституцията, свързани със законодателния процес, съобщиха от прессекретариата на държавния глава. Целта е да се преодолее противоречивата практика по въпроса допустимо ли е да се изменя, допълва или отменя закон, приет от Народното събрание, преди да е обнародван или когато е върнат за ново обсъждане.
Държавният глава смята, че е нужно тълкуване на чл. 84, т. 1 (Народното събрание приема, изменя, допълва и отменя законите, бел. ред.), чл. 88, ал. 3 (Приетите актове се обнародват в "Държавен вестник" не по-късно от 15 дни след приемането им, бел. ред.) и чл. 101, ал. 1 (В срока по чл. 88, ал. 3 президентът може мотивирано да върне закона в Народното събрание за ново обсъждане, което не може да му бъде отказано, бел. ред.) от основния закон, за да се създаде яснота и да се установи предвидимост на законотворческия процес, става ясно от съобщението за сезирането на КС.
В искането президентът отбелязва, че то се налага заради противоречивото прилагане от законодателя на посочените разпоредби. Има случаи, в които парламентът приема повторно закон, върнат от президента за ново обсъждане, и изчаква обнародването му, за да го измени. В други случаи парламентът изменя закона в рамките на процедурата, предвидена при обсъждане на върнат от държавния глава закон.
Има и практика Народното събрание нито да изчаква обнародването на закона, нито да го променя в рамките на повторното му обсъждане при наложено вето, а да прави измененията преди да е изтекъл срокът по чл. 88, ал. 3 от Конституцията, и то с друг закон, чието приемане на второ гласуване е предстоящо, се отбелязва в съобщението.
Наличието на различни действия, предприети в идентични случаи от едно и също Народно събрание, е категоричен аргумент, че разпоредбите, за които се иска тълкуване от КС, се прилагат по различен начин, се посочва в искането.
Според президента е недопустимо, докато не бъде обнародван законът, неговите разпоредби да се изменят, допълват или отменят освен при наложено вето. В противен случай се създават предпоставки за нарушаване на принципа за правовата държава, тъй като ще има неяснота относно текста на приетия закон и ще бъдат засегнати адресатите на правните норми, които няма да знаят какво поведение се изисква от тях, пише още в искането.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.