За да ви харесват, шегувайте се със себе си!

За да ви харесват, шегувайте се със себе си!

Ако искате да бъдете убедителни за другите и да ви харесват, има безкрайно много съвети и налични трикове в общуването, които да ви помогнат. На някои хора тези методики им идват от вътре и те автоматично успяват, заради интелигентността си, чувството си за хумор и интуитивната си природа. Други ги научаваме и заучаваме и няма нищо лошо. 

Повечето автори на професионална литература изтъкват, че за да бъдем убедителни, най-важното е да имаме аргументи защо смятаме това, което мислим, и го казваме. Но според американския психолог Робърт Сиалдини, дори да вземем предвид всеки божи съвет по темата, най-често ще игнорираме най-важната част от убеждаването. Тя е следната

Голям дял от него всъщност се случва още преди хората да разберат какво ще им продаваме, настоява психологът. Това се нарича "пред-убеждаване" или създаване на предварителна положителна настройка към нас самите. Свързано е изцяло с установяването ни в очите на другите като личности, на които е подходящо да се има доверие и с които може да се има добри работни отношения. Дали успяваме или не, често е разликата хората впоследствие да проемат идеите ни, или да ги отхвърлят. 

Изследвания от последните 15 години показват, че оптималното убежаване се постига чрез оптимално "пред-убеждаване": практиката да бъдат настроени хората да се съгласят с едно наше съобщение преди още да знаят какво е то. Това допълва Сиалдини в материал в "Ел Ей Таймс". 

И как да научим това умение? Например, като вземем поуки от поведението на милиардера инвеститор Уорън Бъфет, смята психологът. Бъфет използва следните три метода, с които предварително се харесва на хората: 

Той изгражда единство. Обединяваща фигура е. Установява се като такава.

Когато става дума за убеждаване на хората, дали ни имат лично доверие често е по-важно, отколкото дали са съгласни (или не са) с нашите идеи. И човек може да се сдобие с доверието им, като им демонстрира, че той е заедно с тях в един отбор. Бъфет знае това и го използва, пишейки своите прочути годишни писма до акционерите. С тях успява да ги убеждава в продължение на години, че неговата инвестиционна компания Berkshire Hathaway най-вероятно ще продължи да излиза на печалба в бъдеще и ще затвърждава своя невероятен финансов успех.

През 2015 г. в писмото си до акционерите той посочи, че написаното е "това, което би казал на семейството си днес, ако го попитат за бъдещето на Berkshire". Това е "майсторски удар" на убеждаването, според Сиалдини. Резултатът е акционерско мислене от типа "никога не бих продал акциите си в Berkshire Hathaway", или "Човек би бил глупак да не инвестира в нея". 

Признавайте грешките си. Да го правим прямо и открито може да звучи на някои като ужасен начин да убежаваме в себе си, но в крайна сметка всички грешим и бихме имали доверие най-вече в някой, който показва, че е човек като нас. 

Бъфет доказва, че да показваме човешката си природа може да бъде брилянтен комуникационен ход. През 2012 г. той признава в писмото си до акционерите, че "за девети път от 48 години процентът увеличение на облигационната стойност на Berkshire е по-малък от процентната печалба на S&P", с което удря камбаната на голямата честност.

Да признаеш неуспеха си пред другите е обезоръжаващо. Кара ги да се заслушат внимателно какво още ще им кажеш после и какво по-дълбоко ще бъде то, защото вече си се установил като доверен източник. 

Не на последно място: Шегувайте се със себе си. Бъфет също така разбира, че показването на уязвимост може, парадоксално, да подсили личната аргументация. Както видяхме, прави го като признава погрешните си стъпки, но също така и се стреми да изтъква човешката си същност и по невероятен начин да се забавлява със собствената си персона. 

Всяка година на срещата на акционерите на компанията му дясната му ръка Чарли Мънгър пуска видео с шеги за управата й. Това видео показва членовете й като обичайни хора и опровергава образа им на арогантни финансови всезнайковци. Убежава, че са честни личности, които разкриват слабостите си и си казват нещата директно, в прав текст.

По материал в Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ