Холандия призна 10% вина за 350 убийства в Сребреница

Холандия призна 10% вина за 350 убийства в Сребреница

Върховният съд на Холандия днес потвърди по-ранно решение, че холандската държава е частично отговорна за смъртта на 350 босненски мюсюлмани през 1995 г. при Сребреница, предаде БНТ. Магистрати определиха холандската вина на 10% - колкото е била вероятността холандските военни да предотвратят убийствата.

Холандските сини каски е трябвало да разрешат на жертвите да останат в създадената зона за сигурност на ООН и с извеждането им са ги хвърлили в ръцете на босненските сръбски сили, решиха магистратите в Хага. Според тях холандският батальон от мироопазващите сили е действал незаконно при евакуацията на 350-те души.

Решението в Хага е по иск на близки на убитите. Случаят би могъл да се превърне в правен прецедент за отговорността на държави, предоставящи военни контингенти за мироопазващи мисии. Създава се и възможност за изплащане на компенсации на близки на жертвите.

Общо 8000 босненски мюсюлмани от мъжки пол загинаха при Сребреница преди 24 години - най-масовото убийство в Европа след Втората световна война. Съдът отхвърли второто обвинение по случая - че холандските сини каски са съдействали незаконно за преместването на хората, събрали се извън базата на ООН.

През 2002 г. доклад за ролята на Холандия в клането в Сребреница доведе до оставката на цялото холандско правителство, припомня Би Би Си. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Изненадващ ход: Путин се е обявил за "нулево" обогатяване на уран от Иран
Приходите от мита в САЩ достигнаха нов рекорд за една фискална година
Реакции от Европа след обявените американски мита от 30%
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Времето: Слънчево с температури до 37 градуса
Брюксел планира нов данък за големите компании, за да увеличи бюджета на ЕС
Как да подлъжете нервната си система да се успокои, когато сте стресирани на работа?
Как да превърнем големите бизнес моменти в траен импулс на марката?