Карантината в Шанхай ще обърка плановете на Пекин за ръст от 5,5% тази година

Карантината в Шанхай ще обърка плановете на Пекин за ръст от 5,5% тази година

От гигафабриката на Tesla до огромния курорт на Дисни – безброй мултинационални компании са се установили в Шанхай. Оживеният производствен, финансов и търговски конгломерат е блокиран от няколко дни, заради драстичното увеличение на случаите на COVID-19.

Китайските здравни власти наложиха карантина на 26 милионното население на града. Ограниченията бяха въведени на два етапа от миналата седмица и днес практически засягат всички жители на Шанхай. Блокадата е най-масовата, откакто началото на пандемията в Ухан през 2019 г. Цената ѝ може да се окаже особено скъпа за втората по големина икономика в света, коментира ВВС.

Освен финансов център, в Шанхай са съсредоточени предприятия за производство на полупроводници, електроника и автомобили. Това е и най-натовареното корабно пристанище в света.

Според китайския икономист от Economist Intelligence Unit Сю Тианчен краткосрочните прекъсвания на веригата за доставки ще окажат въздействие върху икономиката на страната като цяло. „Ефектът ще се усети и другаде поради взаимосвързаността между Шанхай и други региони на Китай, особено производствения център в делтата на река Яндзъ“, посочва той.

Спад в продажбите вече усещат луксозните марки, като Gucci и Louis Vuitton. Ударът е далеч по-тежък за търговци на дребно, хотелиери и ресторантьори, които губят бизнеса си. Това ще намали БВП на Шанхай с 3,7%, изчислява Сю Тианчен.

Пекин си постави за цел БВП на страната да нарасне с 5,5% тази година, но според някои анализатори това вече е трудно постижима цел. В края на миналата седмица данните за секторите на производството и услугите сочеха забавяне през март. Причината за него бе поставянето под карантина на южния китайски технологичен мегаполис Шенжен и провинция Джилин в индустриалния североизток на Китай в опит да бъде ограничено разпространението на варианта Omnicron.

 „Данните за PMI показват, че както производственият, така и секторът на услугите са силно засегнати. Те не включват ефекта от блокирането на Шанхай. Считам, че ще сме свидетели на далеч по-голям натиск за намаляване на данните за първото и второто тримесечие на БВП“, посочва Пейкян Лиу, китайски икономист от Natwest Markets Plc в Сингапур.

Индексът PMI дава представа за пазарните условия, събрани чрез проучване на висшите ръководители в ключови индустрии за техните очаквания за редица фактори, включително нови поръчки, производство и заетост.

Основната тежест ще понесе дребният бизнес. „Фокусът е върху запазване на заетостта в случай на продължителна карантина. Мисля, че секторът на услугите не само е изправен пред краткосрочен натиск от триседмично блокиране от Шенжен или едноседмично блокиране от Шанхай. По-голям натиск ще окаже несигурността по отношение на политиките за справяне с пандемията”, допълва Лиу.

За да ограничат въздействията от наложената карантина някои компании в Шанхай, особено в сферата на финансовите услуги и автомобилното производство, са въвели т.нар. затворена система, при която служителите живеят там, където и работят. „Подобно на решението по време на Зимните олимпийски игри, когато отборите бяха изолирани от хората навън”, обяснява икономистът, който все пак признава, че това е стратегия, която не може да бъде дълго използвана. „Има опасения, че ако блокирането продължи, ще има смущения във веригата за доставки”, признава Лиу.

Малко вероятно е Китай скоро да отхлаби драстичните мерки на фона на онова, което се случва в останалия свят – отварянето на границите и облекчаване на ограниченията. „Голямата част от населението в Китай подкрепя политиката на нулев COVID-19, въпреки голямата цена за икономиката”, смята Сю Тианчен. Колегата му Пейкян Лиу вярва, китайската икономика все пак ще постигне амбициозната си цел за растеж от 5,5% с подкрепата на Пекин. „Надяваме се, че това ще стабилизира инерцията на вътрешния растеж за момента и ще гарантира гладкото протичане на веригата за доставки на Китай, за да се сведе до минимум глобалното прекъсване на веригата за доставки в този краткосрочен план“, уверен е Лиу.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ