Размразяването на леда отваря нов търговски път в Арктика
Освен че ще остане в историята като годината, в която пандемията Covid-19 предизвика хаос по целия свят, 2020 г. остави повод за безпокойство относно климата. Това беше втората най-гореща година след 2016-а, според Националната агенция за управление на океаните и атмосферата на САЩ. Същата институция повтаря резултата от международно научно изследване, наречено Artic Report Card, което установява, че ледената покривка на Арктика е второто най-ниско ниво, регистрирано някога чрез спътници. Размразяването на Арктика отвори все по-често използван маршрут за корабоплаване, който има перспективата да се превърне в нова ключова точка на търговията с течение на времето, пише cincodias.elpais.com.
За първи път в историята тежък търговски кораб е завършил арктическия маршрут през зимата. До януари тази година той се използваше само от транспортни кораби през лятото, когато ледената покривка е по-малка.
"В случая с арктическия маршрут са извършени само няколко тестови пътувания с кораби, специално подготвени за условията на преминаване през полярни води, но ние ще говорим за цифри от същия порядък, както при Суецкия канал или Панамския канал", твръдят от Асоциацията на испанските корабособственици (Anave) по отношение на количеството километри, които могат да бъдат избегнати при преминаването му.
Руската компания "Совкомфлот", фирмата зад историческия зимен преход, пресметна, че при пътуването си от Сабета (Русия) до Дзянсу (Китай) е спестила около 5000 километра в сравнение с традиционния маршрут през Суецкия канал.
Що се отнася до спестяването на време, "Совкомфлот" уточни в изявление, че това е пътуване с 40% по-кратко от това на египетската алтернатива и аргументира, че това означава по-малко замърсяващи емисии за планетата. Именно, едно от големите опасения относно използването на северния маршрут е възможната екологична вреда и ефектът, който хипотетично интензивният трафик на големи кораби може да причини върху ледената покривка.
"Тъй като ледът се топи, тази област се отваря, за да позволи нови корабоплавателни пътища и други промишлени дейности, което означава да донесе същите заплахи за Арктика, с които нашите океани вече се сблъскват всеки ден", казват от "Грийнпийс" в изявление за пътуването на неправителствената организация в региона.
Университетът "Норд" в Норвегия дава отчет за случващото се по арктическия маршрут. Позовавайки се на руския министър за развитието на Далечния изток и Арктика Алексей Чекунков, центърът отбелязва, че Русия планира да установи фиксиран път за контейнеровози.
"През последните шест години обемът на трафика се умножи по осем. Русия изгражда ледоразбивачи, способни да придружават контейнеровози. Поради глобалното затопляне сезонът на плаване става все по-дълъг и по-дълъг. Северният морски път позволява доставянето на контейнери от Владивосток до Санкт Петербург средно за 27 дни. Това е 150% по-бързо, отколкото през Суецкия канал. Тази последна опция обаче е все пак с една трета по-евтина", обясняват от университета.
Освен разходите, има и други недостатъци от транспортна гледна точка. Нурия Лакачи, генерален секретар на асоциацията на спедиторите на Испания (ACE), се задълбочава в тях. "От една страна, използването му се удължава с няколко месеца през арктическото лято. От друга, строителните изисквания за навигация през леда оскъпяват корабите, тъй като те трябва да имат по-малък капацитет - едва 4000 контейнера в сравнение с настоящите контейнеровози, способни да транспортират по над 20 000 единици", добавя Лакачи.
Лакачи предупреждава, че е въпрос на време трафикът да се увеличи. "Ако за съжаление не успеем да спрем изменението на климата, пресичането на водите на Арктика ще бъде по-лесно и може да се удължи за повече месеци от годината, което ще увеличи трафика", прогнозира още Лакачи.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.