В Германия започва първият голям съдебен процес за дизелгейт

В Германия започва първият голям съдебен процес за дизелгейт

В Германия днес започва първият голям съдебен процес срещу автомобилната група Volkswagen за манипулирането на 11 милиона дизелови двигатели, съобщи Франс прес.

Какво трябва да реши съдът и какви аргументи ще представят двете страни?

Какво е съществото на процеса?

Съдът в Брауншвайг ще се съсредоточи върху спада на цените на акциите на Volkswagen през дните, последвали разкритието на американските власти през септември 2015 година за наличие на манипулиращ софтуер в 11 милиона дизелови двигатели на автомобилната група, инсталиран, за да фалшифицира резултатите от тестовете за замърсяващите емисии.

Акциите на една от най-големите компании на Франкфуртската фондова борса, гордост за германския износ, изгубиха около 40 процента от стойността си за два дни и инвеститорите искат компенсации за понесените загуби с аргумента, че по закон Volkswagen е трябвало да ги информира по-рано.

Това е първият голям съдебен процес срещу Volkswagen в Германия, където бяха внесени само няколко индивидуални жалби от клиенти на автомобилостроителя, но изходът от тези дела не беше оповестен. В САЩ групата уреди спорове с клиентите си, като плати 14,7 милиарда долара, а двама от бившите му висши ръководители бяха осъдени на лишаване от свобода.

Какво трябва да реши съдът?

Магистратите в Брауншвайг ще разгледат над 200 въпроса, внесени от двете страни, по-специално дали е трябвало да бъдат уведомени пазарите за използването на манипулиращ софтуер, прилаган в Съединените щати още от 2008 година, дали отсъствието на информация е било умишлено, както и кой от ръководителите е бил в течение на това манипулиране и по кое време.

Техните отговори, които могат да бъдат оспорени пред Федералния съд, ще се отнасят за подадените над 3000 иска от инвеститори срещу Volkswagen и компанията майка Porsche-Piеch и ще могат да бъдат в основата на евентуални обезщетения.

Какво рискува Volkswagen?

Инвеститорите искат общо близо 9,5 милиарда евро обезщетения. Ако обаче Volkswagen бъде осъден, съдиите ще трябва да определят какви са дължимите суми за всеки отделен случай. Досега групата е платила над 27 милиарда евро за глоби, съдебни разходи и изтегляне на автомобили заради дизелгейт в САЩ и в Европа.

Какви са аргументите на инвеститорите?

Адвокатите на банка DeKa, действащи от името на ищците, посочват, че Volkswagen е трябвало да информира финансовите пазари и то неколкократно в периода от 2008 година, когато е инсталиран софтуерът, до 22 септември 2015 година, когато автомобилната компания за първи път призна за измамата.

Те поддържат тезата, че ръководството е знаело за незаконния софтуер и че тази информация е могла да се отрази на цените на акциите.

Какво отговаря Volkswagen?

Най-големият световен автомобилостроител твърди, че според наличните информации навремето не било нито наложително, нито задължително да бъдат уведомявани пазарите. Volkswagen твърди също така, както направи и пред американското правосъдие, че измамата била инициатива на шепа инженери, а техните ръководители не са знаели за нея. След като американските власти се свързали с ръководството, то не преценило мащабите на скандала и си мислело, че случаят ще бъде уреден по взаимно съгласие.

Източник: БТА

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ