Всичко се обърка! Ядосани ли сте или разочаровани?

Всичко се обърка! Ядосани ли сте или разочаровани?

Всички се надяваме да имаме кариера, която да е изпълнена само с положителни емоции и добри резултати. Успехът във важен проект води до повишение, а от там се отварят вратите пред поемането на лидерска роля, което на своя страна води до уважение, пари, власт или каквото и да е било друга мярка за успех, която подхранва вашите мечти.

Истината е, че в реалния живот професионалното развитие на човек преминава по един доста по различен път.

Някои проекти завършват с провал. Кандидатствате за работа и не получавате обратно обаждане. Правите грешки, които понякога могат да ви струват вашата работа. В края на краищата, както всеки добър документален филм за успешните хора в бизнеса би ви показал, начинът, по който се справяте с тези неуспехи, определя посоката, в която ще се развие вашата кариера.

Именно негативните чувства и емоции са начинът, по който мотивационната ви система комуникира с останалата част на вашия мозък и му казва, че нещата не вървят добре. Не обвинявайте себе си за това, че се чувствате зле. Напълно нормално е да бъдете ядосани, натъжени и разочаровани, когато в работата се случи нещо лошо. Може да се нуждаете от няколко дни, преди да забравите за тези неприятни събития във вашата кариера и да продължите напред, но ако отделите малко повече време, за да анализирате какво точно чувствате, може да разберете какви са истинските причини за вашите негативни емоции.  Ето няколко въпроса, отговорите на които ще ви помогнат да направите точно това:

Ядосани ли сте?

Гневът обикновено отразява факта, че някои или нещо ви е попречило да постигнете важна за вас цел и че вие не сте имали контрол върху ситуацията. Когато сме ядосани, естествената ни първична реакция е да си го изкараме на това нещо, което ни е попречило да постигнем желания резултат. Например, ако сте се надявали на повишение, а шефът ви е избрал друг ваш колега за същия пост, най-вероятно ще искате да излеете гнева си върху вашия шеф. Както всички знаем обаче, подобен емоционален изблик може да ви донесе много проблеми и дори да ви срутва вашата работа.

Има обаче и случаи, в които не трябва да си замълчи и да се опълчи срещу несправедливостта на работното място. Когато някой е направил нещо наистина неморално на работното място, трябва да обмислите внимателно курса на действие, който трябва да предприемете. Ако например сте жертва на сексуален тормоз на работното място, трябва да потърсите съюзници и да използвате всички ресурси, които ви осигурява вашата компания, за да изкорените напълно този проблем.

От друга страна, в много случаи хората, които са се превърнали в пречка по пътя ви към вашата цел, просто имат различни приоритети от вас. Клиентът ви може да е решил да потърси услугите на друга фирма, защото тя предлага нещо различно, което е привлякло неговото внимание. Шефът ви може да може да е избрал да повиши вашия колега, защото той е също толкова добре квалифициран колкото вас и е доказал своите качества и умения с времето.

Влизането в конфликт в тези случай би показало, че не разбирате добре същността на ситуацията. Вместо това, позволете си да бъдете разочаровани за няколко дена и след това приемете, че интелигентните хора могат да имат различно мнение по един въпрос. Дръжте се с уважение към хората, които са били въвлечени в тази ситуация. Кой знае, може би някой ден именно колегата, който шефът ви е предпочел да повиши, ще разкрие пред вас по-добра възможност от онази, от която не сте успели да се възползвате в миналото. 

Разочаровани ли сте?

Има моменти, когато искате нещо наистина силно - повишение, възможност или по-висока заплата. По някаква причина обаче не успявате да го получите, а както всички знаем, колкото повече искате нещо, толкова повече боли, когато то ви се изплъзва. Негативните емоции на разочарование и тъга, които изпитвате в подобен момент, отразяват факта, че сте надявали да постигнете някакъв наистина положителен резултат, било то за самите вас или за другите. Иначе казано, зад всички тези негативни емоции стои нещо позитивно. То не се е случило, но вие сте били достатъчно близо до успеха, за да можете да си го представите.

Не позволявайте на това разочарование да ви откаже от опитите ви да внесете позитивни промени на работното място. Неуспехът може понякога да разклати вашата увереност, но вместо това опитайте да намерите утеха във факта, че сте били близо до постигането на нещо наистина важно. Използвайте същи ентусиазъм в преследването на други позитивни промени в работата и може да бъдете сигурни, че в много от случаите ще постигнете успех.

Напрегнати ли сте?

Ако изпитвате огромно напрежение и стрес всеки път, след като получите лоши новини, то това отразява чувството ви, че пред вас се задава катастрофа, която смятате, че няма да успеете да избегнете.

Първото нещо, което трябва да направите в случая, е да разберете дали това ви чувство е базирано на реални факти. Иначе казано, може наистина да сте изправени пред съществен проблем, който трябва да разрешите своевременно. Ако случаят е именно такъв, то най-добре е да фокусирате цялото си внимание върху вземането на действия, които да ограничат потенциалните щети от предстоящата катастрофа.

Има обаче и втори вариант, при който всичкият този стрес идва от натрупване на негативни мисли и преживявания. Може над вас да не е надвиснала някаква криза, а вместо това да има някакъв провал от вашето минало, който е оставил такъв белег върху вашата психика, че да не можете да спрете да мислите за вашите страхове и притеснения. Ако сте попаднали в подобна ситуация, трябва да обмислите възможността да потърсите професионална помощ от терапевт или най-малкото подкрепа и съвет от ваш приятел, колега или роднина. Напишете на лист нещата, които ви притесняват, за да визуализирате проблема. Медитацията и упражненията също помагат за намаляването на стреса.

Срамувате ли се?

Лошите новини на работното място могат да доведат до чувство на срам – емоция, която по своята същност представлява притеснение относно това как вашите действия ви карат да изглеждате в очите на другите. Може да мислите, че вашите неприятностите в работата могат да бъдат приети от другите като признак за некомпетентност, което да понижи професионалния ви статус сред вашите колеги.

Срамът много рядко води до продуктивно поведение и резултати. Вместо това, когато сте засрамени от нещо, вие отбягвате всячески социалните контакти, мислейки, че по този начин ще се скриете от осъдителните погледи на другите. Истината е, че единственото нещо, което постигате в резултат на това, е намаляване на ангажираността към вашата работа и колеги.

В действителност, вашите колеги обикновено са склонни да проявят по-голяма съпричастност към вашите неволи, отколкото самите вие бихте отдали на себе си. Просто си представете как бихте се отнасяли с ваш колега, който се намира в ситуация, подобна на тази, в която сте вие в момента. Трябва да се отнасяте със себе по такъв начин, по какъвто бихте се държали и с вашия колега.

Освен това, чувството на срам може да утежни допълнително една вече лоша ситуация. Ако започнете да полагате по-малко усилия в работата си и да намалите контактите си с вашите колеги, не след дълго ще нанесете сериозни и дълготрайни щети върху собствената си репутация. В крайна сметка реакцията ви към даден проблем може да се превърне в по-голямо препятствие пред вашата кариера от самият проблем.

Вместо това, просто приемете, че лоши неща се случват на всички и продължете напред. Превърнете се в пример за това как човек трябва да се запазва спокойствие и увереност, когато бъде изправен пред провал, дори и да имате чувството, че не можете да прекарате и един ден повече на същото работно място.

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ