Последната задача, възложена от Стив Джобс

Последната задача, възложена от Стив Джобс

Преди седем години уелнес коучът Наз Бехещи сънувала, че бившият  ѝ шеф Стив Джобс ѝ дава едно последно задание: „Той се появи и просто, и ясно – начинът, по който винаги говореше в живота, ми каза, че трябва да напиша книга за това как първата ми работа и дните прекарани като негов служител повлияха на останалата част от живота ми“, казва тя.

Джобс е бил първият шеф и ментор на Бехещи. Той също така беше известен с това, че е краен работохолик, следващ някои, меко казано необичайни навици, включително гладуване с дни и продължително хранене с едни и същи плодове и зеленчуци. Бехещи обаче приписва именно на него уроците, от които е научила как да дава приоритет на здравословното си състояние и които са я насочили към професионалната кариера, която тя има днес. Днес тя и нейната фирма Prananaz консултират компании от Fortune 500 за уелнес програми за техните екипи. Тя също така завърши и последната задача, поставена й на сън от Джобс, след като този месец публикува книгата си „Pause. Breathe. Choosе. Become the CEO of Your Well-Being“.

Както в книгата, така и в работата си, Бехещи се фокусира върху холистични практики, които е научила от Джобс и е развила сама с годините си на обучение и консултации. Ето четири важни урока за  поддържането на добро благосъстояние и здраве, на които може да ви научи тя:

Всеки ден правете нещо, което обичате

Бехещи казва, че отделянето на време за неща, които обичате да правите, е от съществено значение за човешкото здраве и благосъстояние. „Ако обичате работата си, то по-дългите часове не са непременно нещо негативно, защото сте ангажирани с това, което правите, и то внася смисъл в живота ви“, казва тя.

„Стив обичаше работата си. Когато стартирах моята собствена компания, работех доста дълги часове. Не ми се случваше обаче да страдам от бърнаут или изтощение, тъй като обичах процеса по изграждане на фирмата“, споделя Бехещи.

Тя обаче признава, че не всички хора имат късмета да работят това, което обичат. В тези случаи трябва да полагате целенасочени усилия за внедряване на повече дейности, които ви помагат да се справяте със стреса, във вашето ежедневие. „Изберете всеки ден да правите нещо, което ви кара да се чувствате добре. Отделете време, за да инвестирате в себе си“, казва тя.

Не всеки стрес е лош

На стресът му се носи лоша репутация, и то с основателна причина. Хроничният стрес може да навреди на здравето ни и да и да се отрази негативно на нашата продуктивност и креативност. Според Бехещи обаче ние можем да променим начина, по който гледаме на стреса, за да го разберем по-добре. „След като осъзнаете от какъв тип стрес страдате можете да идентифицирате неговите причинители и да предприемете действия по тяхното отстраняване. Така ще можете да разделите желания стрес от опасния стрес“, казва тя.

Какво ще рече желан стрес? Бехещи учи клиентите си, че има три типа стрес – остър, хроничен и еустрес (известен още като хроничен стрес). Острият стрес е този, който изпитваме в опасни или предизвикателни ситуации. Той на практика представлява ни вкарва в т. нар състояние „бий се или бягай“, при което организмът трябва да вземе бързо решение. Хроничният стрес е този, който ни кара да се чувстваме депресирани и да вярваме, че ситуацията ни е безнадеждна. Позитивният стрес идва в онези моменти, в които си поставя амбициозни цели, и дава енергия за тяхното постигане, пише Бехещи в книгата си.

За да се научите да разпознавате управлявате хроничния стрес, тя съветва да предприемете три стъпки:

Стъпка 1: Идентифицирайте типът стрес, който изпитвате, и неговите причинители. Бъдете конкретни.

Стъпка 2: Фокусирайте се върху различните възможности. Какво може да направите в момента или в бъдеще, за да промените поведението си и начина си на мислене по такъв начин, че да преборите или елиминирате стресорите.

Стъпка 3: Изградете план за действие.

Рутината и ритуалите могат да променят вашия живот

Някои компоненти на благосъстояние са универсални, като в това число влизат добрият сън, здравословното хранене и физическата активност. Потърсете начини да превърнете тези неща в ритуали, които са неразделна част от ежедневието ви, съветва Бехещи.

Самата тя казва, че всеки ден отделя време за разходки сред природата. Когато има нужда от „инжекция“ от мотивация и позитивизъм, тя се обаждан на своите близки и прекарва време с хора, които я карат да се смее, като в това число влиза нейния съпруг. „Смехът е най-мощният антидот срещу стреса“, казва тя. Освен че внасят повече щастие в живота ви, тези ритуали могат да ви помогнат да си върнете чувството за контрол, чиято липса е сред основните причинители на хроничен стрес.

Отделяйте внимание на психичното си здраве

Бехещи наблюдава тенденция за ръст на тревожността и депресивните състояние по време на пандемията. „Хората са изправени пред загуба на близки, изолация, загуба на доходи и страх. Тези фактори психични проблеми и изострят вече съществуващи такива. Много хора страда от повишени нива на употреба на алкохол и наркотици, от безсъние и безпокойство“, казва тя. В резултат на това хората просто не полагат усилия за поддържането на добро благосъстояние и психично здраве по същия начин, по който го правеха преди пандемията.

Тя обаче отбелязва с радост, че все повече хора си поставят за приоритет разработването на инициативи за поддържането на добро психично здраве сред своите служители. От обучения за мениджъри, които трябва да се научат да забелязват подобни проблеми сред своите служители и да знаят как да реагират в тези случаи, до предоставяне на подкрепа за работниците, които са попаднали в трудна ситуация, съществува видимо повишение на осведомеността относно психичното здраве. „Първата стъпка е осъзнаването на нуждата от помощ“, казва Бехещи.

...........................

Гуен Морън, съавтор на The Complete Idiot's Guide to Business Plans, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ