Най-важната дума в речника на предприемача
Както често се случва едно от най-важните решения, които съм взимал в моя професионален живот, бе и едно от най-трудните - да стана предприемач.
Не ми беше лесно да зарежа сигурността и лукса, подсигурени от длъжността, която заемах преди. Решението да започна собствен стартъп също не бе лесно. Някои финансови аспекти от промяната станаха пределно ясни още в самото начало и аз бях изправен пред сметки и изчисления, които не съм си и представял, че някога ще ми се наложи да правя.
След кратък период на работа като консултант, станах съосновател на мобилна маркетингова агенция на име Moburst. Това беше най-доброто решение в живота ми. За времето, прекарано в Moburst, осъзнах, че новаците в стартъпа са бомбардирани с възможности от всяка страна и са изправени пред огромното предизвикателство да отказват атрактивни предложения, по пътя към успеха. Именно по тази причина едно от най-важните неща за тях е да се научат да казват „не“.
Това са няколко случаи, когато едно просто „не“ може да направи чудеса:
Научете се да „не“ правите всичко сам
Сериозния партньор не е до вас само за приятна компания или пък, просто защото е бил до вас когато за първи път сте стигнали до брилянтна идея. Потърсете човек, който споделя вашата визия и цели. Човек, с който бихте работите до късните часове на деня. Също така е важно вашият партньор да бъде поне малко по-различен от вас, за да внесе баланс и различна от вашата перспектива.
Кажете „не“ на работата за ниско заплащане
Както повечето начинаещи във всяка сфера, младите стартъпи вярват, че връзките и опита, които те ще придобият, са достатъчни и те започват да предлагат услугите си срещу нищожно заплащане. Te смятат, че по този начин клиентите им ще останат доволни и ще разпространят мълвата, което от своя страна ще привлече инвеститори с дълбоки джобове.
Истината обаче е, че единствената новина, която ще се разпространи в бизнес средите е тази, че вие сте готови да работите срещу минимално заплащане. Важно е да бъдете отворени към бизнеса, но още по-важно е да прецените, кой бизнес е правилният за вас. Репутацията на вашия бранд се формира от първата секунда, в която той се появи на пазара, направете така, че той да бъде уважаван. Ако вярвате, че вашият продукт е наистина качествен и ценен, изисквайте адекватно заплащане.
Бъдете готови да кажете „не“ на кандидати с голям потенциал
Колкото и странно да звучи, уменията и талантът не са достатъчни. Наемете хората, които споделят основните ценности и цели, които вашата компания олицетворява. При стартъпите е от решаващо значение екипът да бъде напълно отдаден на изграждането на едно общо бъдеще. Така че търсете служители, които се гордеят със своята работа.
Ние разбрахме за този принцип по трудния начин. Всеки от екипa ни трябва да проявява интерес и познания по отношение на мобилния свят. За това, ние информираме бъдещите кандидати, че ако работата в сферата на мобилните услуги не е тяхната силна страна, мястото им не е тук.
Друг фактор при младите компании е изключителното значение на тийм-билдинга. Ако интуицията ви подсказва, че даден човек не се вписва добре в групата, не рискувайте да нараните крехката динамика на екипа с неговото присъствие. Вложете колкото време е нужно за изграждането на печеливш екип, това е най-важната инвестиция, която може да направите.
Кажете „не“ на нещата, които ви карат да се чувствате неудобно
Има няколко доходоносни пазара, които са табу за нашата компания. Отказът да промотирате клиенти от тези сфери на бизнеса означава, че губите пари, но в случая има неща, които са по-важни.
Също така, въздържайте се от рекламирането на нискокачествени продукти или от участието в проекти, към който не може да допринесете. Водещото при вземането на тези решения е е фактът, че отказ днес може да ни донесе дивиденти в бъдеще.
................
Гилад Бешар, основател и главен изпълнителен директор на Moburst, за Еntrepreneur.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.