5G и бизнесът – връзка в подем

5G и бизнесът – връзка в подем

Мрежата на Yettel получи шести пореден Best in Test сертификат от umlaut, а за втора поредна година се нареди в топ 25% на най-добрите мрежи по света, посочва Спас Велинов, главен директор „Технологии“ на „Yettel България“

- Какви инвестиции и решения са необходими, за да се задържи сертификата Best in Test в една силно конкурентна технологична среда?

- Шестият ни сертификат от umlaut идва при впечатляващ ръст на трафика в мрежата ни на годишна база. При гласовите услуги търсенето е със сравнително стабилни нива, но преносът на данни постоянно нараства. Инвестициите, които предприемаме, са водени точно от тези два фактора – нарастващия трафик и гарантиране на високото качество на услугата. Затова и шестият поред Best in Test сертификат е изключително важна оценка за нас, от една страна, защото покрива цялостното изживяване на клиента, използвайки всички наши мрежови технологии, включително 5G, и от друга, защото е признание, че продължаваме да даваме най-доброто изживяване на нашите клиенти дори в едни постоянно променящи се условия. Тук може би е моментът да се спра на това какво е Best in Test. Това е признат в нашата индустрия стандарт, с който се сравняват не само мрежите, но и как се възприемат услугите. Каквато и услуга да ползва клиентът, през която и да е технология, когато се мери по umlaut, тя се оценява на база измервания на обективни и стандартни параметри и се сравнява с тези на останалите оператори, които предоставят мобилна свързаност. Освен най-добрата в България за шести пореден път според umlaut, мрежата на Yettel e в топ 25% на най-добрите мрежи, тествани и сертифицирани от umlaut в световен мащаб през 2022–2023 г., за втора поредна година и няма как да не сме горди с този резултат. 

- Какви промени наблюдавате при използването на услугите от потребителите през последната година и как отговаряте на очакванията им за все по-добро клиентско преживяване?

- Промените са свързани основно с впечатляващия ръст на трафика в мрежата. Почти половината от клиентите ни са избрали план с неограничени данни, като тези потребители вече генерират 90% от целия трафик в мрежата. Наблюдаваме пикови стойности на потреблението на услуги за данни: с налагането на 5G, all-screen смартфоните и платформи като TikTok, YouTube и HBO например потребителите консумират видео съдържание в движение повече от всякога. Очакванията са, че до 2027 г. видео съдържанието ще достигне 80% от мобилния трафик. Виждаме как нашите клиенти използват повече социални мрежи, вдига се процентът на употреба на месинджър приложенията, стрийминга и интерактивната телевизия – услуга, която вече и ние предлагаме с Yettel TV. 

- Как разширяването на 5G мрежите променя света на телекомуникациите? Какво ново да очакваме от Yettel?

- 5G мрежите у нас се развиха забележително бързо с много добро качество. Това променя до голяма степен услугите. 5G инфраструктурата позволява обединяване на ресурсите на мрежите от ново поколение с тези на 4G. В един и същ момент един потребител с 5G устройство може да използва и двете. Това означава по-висок капацитет, по-високи максимални скорости, които могат да се преразпределят към повече крайни клиенти или към по-малко, но с по- голяма скорост, когато това е нужно. Така, от една страна, се дава допълнителна гъвкавост на операторите при предлагането на услуги, а от друга, се разкрива пред бизнеса и крайните клиенти цяла палитра от нови възможности. Най- яркият пример за нас беше това, че можем да предоставяме високоскоростна безжична свързаност за дома през 5G. За да сме сигурни в качеството на нашата платформа Yettel TV, през април дадохме старт на услугата именно през нашата 5G мрежа. Ще дам и един пример от всекидневието, който ми направи впечатление – ако в момента през 5G трябва да сваля нов софтуер на телефона си, новият пакет ще се свали по-бързо, отколкото ще се инсталира. Преди беше обратното, тоест имаме едно много бързо действие, клиентите могат да правят повече неща и да имат по-голям достъп до данни. Увеличаването на бизнес приложенията на 5G тепърва предстои, защото това е процес, който върви ръка за ръка с развитието на цялата индустрия в страната. 

- Yettel обяви, че предприема действия, с които да превърне мрежата си в „зелена“, като я захранва със слънчева енергия. Какво е значението на тази стъпка за вас като компания и каква добавена стойност дава тя на потребителите?

- В Yettel целим да станем въглеродно неутрални до 2050 г. или по-рано. Като разглеждаме директното си потребление, електричеството, използвано за захранване на мрежата ни, е и един от основните източници на въглероден отпечатък за компанията. Затова 10-годишното споразумение с „Електрохолд“ за доставка на зелена енергия е крайъгълен камък, който ще ни помогне да сме една стъпка по-близо до декарбонизацията и с който наистина се гордеем. Благодарение на договора ще успеем да покрием около 80% от нашето потребление с енергия, генерирана от възобновяеми източници. Така нашата мрежа ще се превърне на практика в зелена. Това е важна крачка за нас като компания, важна е за телекомуникационната индустрия, важна е и за нашите служители и потребители, които заявяват все по-голям личен ангажимент към опазването на околната среда. Според проучване, което направихме наскоро, половината от запитаните искат да намалят отпечатъка си върху природата, а мнозинството от потребителите вече са възприели различни практики във всекидневието си, с които го правят. Вярвам, че фактът, че предоставяме качествени телекомуникационни услуги, които на свой ред имат и по-малък отпечатък върху природата, ще бъде приет добре от нашите потребители и те ще оценят усилията ни в тази посока.

Автор: Борис Вълчинов. Материалът е публикуван в бр.8/23 на сп. "Мениджър", който ще откриете в дистрибуторската мрежа, както и в дигиталното приложение ZinZin

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ