Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|76 на сто от водещите компании у нас имат вътрешни системи за дарителство
Служителите на 25 на сто от най-големите работодатели и рекламодатели в България даряват по ведомост
Подкрепа от висшия мениджмънт в компанията, легитимни благотворителни каузи, добра обратна връзка за постигнатото и пълна прозрачност – това са едни от най-важните условия да функционира успешно дарителството от работното място. Около това твърдение се обединиха представителите на Виваком, Мобилтел, Инвестбанк, Аурубис, Кока Кола, Ситибанк, Овъргаз, Софарма и останалите компании, които участваха в представяне на социологическо проучване за практиките на дарителството от работното място сред 100-те български фирми с най-голяма печалба през 2014 г. В дискусията участваха и представители на Американската търговска камара, Глобалния договор на ООН и Българската минно-геоложка камара.
Социологическото проучването е направено от Junction Bulgaria в периода ноември 2015 - февруари 2016 г., по поръчка на Фондация “Помощ за благотворителността в България” (ФПББ). То е проведено сред най-големите по печалба компании, като извадката включва 38 фирми от най-големите работодатели и рекламодатели с общт брой на заетите в тях служители над 30 000 души.
Според изследването, за 2/3 от тези фирми дарителството от работното място е устойчива практика, а не спонтанни или единични акции по специални поводи. По-точните данни показват, че 25 на сто от изследваните компании даряват средства всеки месец (дарителство по ведомост), 38,9% - повече от два пъти годишно, а 16,7 на сто – два пъти годишно на специални събития. Едва 24 на сто от най-големите работодатели и рекламодатели в България нямат вътрешна система за регулярно дарителство. 85% от фирмите, в които има дарителска практика, допълват събраните от служителите суми, посочи социологът Стоян Михайлов от Junction Bulgaria. За международните компании благотворителността е неотменен елемент от корпоративните практики, но има и много български предприятия, в които дарителството от работото място е възникнало като част от тяхната вътрешна култура, отбеляза още социологът. Допълни, че има значение и какъв е характерът на бизнеса - например в агробизнеса, макар да е печеливш, има много слаби дарителски традиции, докато сектори като телекомуникациите и финансовото дело са в другия полюс.
„Ако 1 % от всички работещи хора в България даряват по 10 лв. месечно, за една година биха се събрали 3 500 000 лв. за добри каузи. Дарителството от работното място е въпрос на добър механизъм, но в основата си е лично и емоционално и отговаря на вътрешната ни потребност да помагаме”, каза Елица Баракова, изпълнителен директор на ФПББ.
За нас предизвикателството е как да продължим да въвличаме хората в тази инициатива, разказа Анелия Ставрева, HR мениджър във Виваком. През 2015 година екипът на компанията въведе дарителство по ведомост и още в първия месец са се включили 40 на сто от служителите от цялата страна. За нас този инструмент доразвива доброволческото чувство на служителите. Компанията има традиции в дарителството, с този инструмент дадохме шанс и на екипа ни да се включи и да подпомага каузи, в които вярва, коментира Мануела Дюлгерова-Тотева, ръководител отдел Комунукации в Аурубис.
„Респект към хората, които са ангажирани с ангажирането на хора”, каза Галина Томова от Ситибанк. Предизвикателствата са различни, когато трябва да мотитивираш екип от 500 или от 5000 души и когато екипът на компанията е 60 души, напомни тя и разказа, че за екипа на Сити дарителството по ведомост надгражда доброволческите инициативи.
Личната среща на служителите с благотворителните каузи – да направите доброволчески ден с някоя от тях, да се запознаеете със студент, чиято стипендия сте осигурили, да видите лешояда, спасен от Центъра за диви животни - тези неща дават шанс на хората да се почувстват лично ангажирани и да се включат в някаква форма на регулярно дарителство, разказа и Даниел Киряков, ПР на Българската минно-геоложката камара.
Преди 15 години Фондация „Помощ за благотворителността в България” въведе за първи път в България механизма за дарителство по ведомост. Оттогава той е използван от повече от 102 компании в полза на над 70 благотворителни каузи. Само през миналата година близо половин милион лева са събрани и чрез дарителство по ведомост.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.