76 на сто от водещите компании у нас имат вътрешни системи за дарителство

76 на сто от водещите компании у нас имат вътрешни системи за дарителство

Служителите на 25 на сто от най-големите работодатели и рекламодатели в България даряват по ведомост

Подкрепа от висшия мениджмънт в компанията, легитимни благотворителни каузи, добра обратна връзка за постигнатото и пълна прозрачност – това са едни от най-важните условия да функционира успешно дарителството от работното място. Около това твърдение се обединиха представителите на Виваком, Мобилтел, Инвестбанк, Аурубис, Кока Кола, Ситибанк, Овъргаз, Софарма и останалите компании, които участваха в представяне на социологическо проучване за практиките на дарителството от работното място сред 100-те български фирми с най-голяма печалба през 2014 г. В дискусията участваха и представители на Американската търговска камара, Глобалния договор на ООН и Българската минно-геоложка камара.

Социологическото проучването е направено от Junction Bulgaria в периода ноември 2015 - февруари 2016 г., по поръчка на Фондация “Помощ за благотворителността в България” (ФПББ). То е проведено сред най-големите по печалба компании, като извадката включва 38 фирми от най-големите работодатели и рекламодатели с общт брой на заетите в тях служители над 30 000 души.

Според изследването, за 2/3 от тези фирми дарителството от работното място е устойчива практика, а не спонтанни или единични акции по специални поводи. По-точните данни показват, че 25 на сто от изследваните компании даряват средства всеки месец (дарителство по ведомост), 38,9% - повече от два пъти годишно, а 16,7 на сто – два пъти годишно на специални събития. Едва 24 на сто от най-големите работодатели и рекламодатели в България нямат вътрешна система за регулярно дарителство. 85% от фирмите, в които има дарителска практика, допълват събраните от служителите суми, посочи социологът Стоян Михайлов от Junction Bulgaria. За международните компании благотворителността е неотменен елемент от корпоративните практики, но има и много български предприятия, в които дарителството от работото място е възникнало като част от тяхната вътрешна култура, отбеляза още социологът. Допълни, че има значение и какъв е характерът на бизнеса - например в агробизнеса, макар да е печеливш, има много слаби дарителски традиции, докато сектори като телекомуникациите и финансовото дело са в другия полюс.

„Ако 1 % от всички работещи хора в България даряват по 10 лв. месечно, за една година биха се събрали 3 500 000 лв. за добри каузи. Дарителството от работното място е въпрос на добър механизъм, но в основата си е лично и емоционално и отговаря на вътрешната ни потребност да помагаме”, каза Елица Баракова, изпълнителен директор на ФПББ.

За нас предизвикателството е как да продължим да въвличаме хората в тази инициатива, разказа Анелия Ставрева, HR мениджър във Виваком. През 2015 година екипът на компанията въведе дарителство по ведомост и още в първия месец са се включили 40 на сто от служителите от цялата страна. За нас този инструмент доразвива доброволческото чувство на служителите. Компанията има традиции в дарителството, с този инструмент дадохме шанс и на екипа ни да се включи и да подпомага каузи, в които вярва, коментира Мануела Дюлгерова-Тотева, ръководител отдел Комунукации в Аурубис.

„Респект към хората, които са ангажирани с ангажирането на хора”, каза Галина Томова от Ситибанк. Предизвикателствата са различни, когато трябва да мотитивираш екип от 500 или от 5000 души и когато екипът на компанията е 60 души, напомни тя и разказа, че за екипа на Сити дарителството по ведомост надгражда доброволческите инициативи.

Личната среща на служителите с благотворителните каузи – да направите доброволчески ден с някоя от тях, да се запознаеете със студент, чиято стипендия сте осигурили, да видите лешояда, спасен от Центъра за диви животни  - тези неща дават шанс на хората да се почувстват лично ангажирани и да се включат в някаква форма на регулярно дарителство, разказа и Даниел Киряков, ПР на Българската минно-геоложката камара.

Преди 15 години Фондация „Помощ за благотворителността в България” въведе за първи път в България механизма за дарителство по ведомост. Оттогава той е използван от повече от 102 компании в полза на над 70 благотворителни каузи. Само през миналата година близо половин милион лева са събрани и чрез дарителство по ведомост.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 юли. Имен ден празнуват Марин, Марина
Футболен клуб Барселона ще получи 44 милиона евро от държава, която е сред петте най-бедни в света
Германия отхвърли предложения от Европейската комисия бюджет на ЕС от 2 трилиона евро
Обещание пред президента: Coca-Cola ще промени формулата си за американския пазар
Времето: Студен атмосферен фронт носи захлаждане и валежи
Какво ще се случи, ако Тръмп уволни председателя на Федералния резерв?
Тръмп нарече "слабаци" свои съпартийци, които поставят въпроси по случая "Епстийн"
Франция обмисля премахване на два официални празника, за да спести пари