Акцизите за тютюна 2025-2029 са възможните акцизи

Акцизите за тютюна 2025-2029 са възможните акцизи

С предстоящото им увеличение се очаква приносът на тютюневата индустрия у нас да продължи да расте

С приемането на бюджета за 2025 г. България затвърди водената финансова политика за поетапно увеличаване на акцизите върху цигарите и алтернативните изделия. Целите са: допълнителни приходи за бюджета и намаляване на тютюнопушенето. Според новия акцизен календар за следващите 5 години, ставките за цигари, тютюн за пушене, пури и пурети, нагреваеми тютюневи изделия, течностите за електронни цигари и изделия, съдържащи не тютюн, а никотин, ще нараснат значително. Ставките бяха увеличени от 1 януари 2025 г., а тези, които бяха предвидени според предишния акцизен график за 1 януари 2026 г., ще се приложат по-рано – от 1 май 2025 г. 

Така България натисна педала и включи акциза на спортна скорост за тази година, което може да доведе до сериозно увеличение на цените на годишна база от 80 ст. до 1 лев. Страната ни е достигнала още преди една година минималното ниво в ЕС за цигарите, но трябва да продължи да гони по-високи ставки, тъй като се очаква Европейската комисия да предложи нова по-висока летва, като през следващите години някои цени на кутия може да прескочат психологическата бариера от 10 лева или 5 евро.

Например, минималният акциз върху цигарите от 194 лв./1000 къса в началото на 2025 г. ще стане 210 лв./1000 къса от средата на година, за да достигне до 222 лв./1000 къса от 2026 г. и до 258 лв./1000 къса през 2029 г., което е оптималният максимум за целите на събирането на допълнителни приходи, намаляване на тютюнопушенето и недопускане на нарастване на нелегалното разпространение. Акцизът върху тютюна за пушене ще нарасне от 222 лв./кг през 2025 г. до 286 лв./кг през 2029 г., този върху нагреваемите тютюневи изделия ще се увеличи от 400 лв./кг на 490 лв./кг., а за течностите за електронни цигари, независимо дали съдържат никотин, акцизът ще скочи от 0,45 лв./мл на 0,66 лв./мл в рамките на акцизния календар. 

Очаква се повишената ставка за тютюна и тютюневите изделия да донесе допълнително 203 млн. лв. през 2025 г., а общият ефект за периода 2025-2028 г. да достигне над 950 млн. лв., като генерира и положителен ефект върху приходите от ДДС в размер на около 50 млн. лв. за всяка година от 4-годишния период.

Правителството очаква тези мерки да помогнат за намаляване на броя на пушачите и да осигурят допълнителни приходи за бюджета. В тази връзка и, доколкото с очакваното преразглеждане на акцизната директива се очакват и значително по-високи изисквания към минималните нива на данъчно облагане, България въвежда поетапно възможното за страната ни увеличаване на акциза, посредством което ще се намали изоставането ни спрямо останалите държави членки в ЕС. При тях средните нива на акцизното облагане на цигарите е над 150 евро на хиляда къса, спрямо текущите в България около 100 евро на хиляда къса. Плавното повишаване на акцизните ставки за цигарите до над 130 евро на хиляда къса в следващите години следва да даде на страната ни добър тласък за преговори на ниво ЕС и да предотврати опасността от увеличаване на незаконната търговия с тютюневи изделия и евентуалните сътресения на пазара. 

Какъв е приносът на тютюневата индустрия и целия сектор у нас и защо има значима социално-икономическа роля за България?

Тютюневият сектор у нас традиционно играе ключова роля в държавните приходи. За 2024 г. тютюневата индустрия е осигурила 3.9 млрд.лв. от акциз, което представлява близо: 

  •     9% от общите приходи в бюджета, 
  •     10% от всички данъчни постъпления, 
  •     15% от косвените данъци, 
  •     56% от акцизните приходи. 

Освен значителните приходи, тютюневата индустрия осигурява не по-малко от 3% от заетостта у нас в над 18 000 търговски обекта за продажба на дребно, десетки складове, дистрибутори – пряко и непряко заети в сектора. 

България също има най-високата заетост от целия ЕС в тютюнопроизводство и преработка на тютюн, както и значителен износ на тютюн, като приходите от него възлизат на 248 милиона евро. 

Нелегалният пазар на цигари и тютюн в България остава сравнително малък (около 2.5% от общото потребление), като той все пак води до загуби от около 80 млн. лв. 

С очакваното увеличение на акцизите, се очаква приносът на тютюневата индустрия у нас да продължи да расте. 

А какъв е приносът на тютюневата инустрия в ЕС 

В прессъобщение (Press Release EPIC) относно нов Доклад от месец март 2025 г. на Съвета за иновации в европейските политики (European Policy Innovation Council - EPIC) се представят данни от задълбочен анализ за приноса на тютюневата индустрия в ЕС.

  • Тютюневата индустрия генерира 223,7 милиарда евро за БВП на ЕС-27, което представлява 1.3% от общия БВП.
  •  Ако беше самостоятелна държава в ЕС, тютюневата индустрията щеше да бъде 17-тата най-голяма икономика в ЕС.
  • Общите данъчни приходи от тютюневи и алтернативни изделия в ЕС възлизат на 112,9 милиарда евро годишно – сума, която представлява 55,4% от бюджета за отбрана на ЕС.
  • Тютюневата индустрия осигурява над 2,1 милиона работни места (за сравнение общата заетостт в България е 2.9 млн.) и заплати на стойност 60,7 милиарда евро. 

Проблемът с нелегалната търговия в ЕС:

  • 8,3% от всички цигари в ЕС са нелегални, което води до загуби от 11,6 милиарда евро годишно.
  • Нелегалният внос на нерегламентирани никотинови продукти (електронни цигари и други) от Китай надхвърля 10 милиарда евро.
  • Политиките в ЕС, които прекалено ограничават алтернативите продукти рискуват да стимулират нелегалния пазар и улесняват входа на слабо регулираните чуждестранни продукти от трети страни.

В независимото проучване на ЕPIC се препоръчва Европа да отдаде заслуженото внимание в своите политики на иновациите в областта на тютюна и да бъде възприета стратегията за намаляване на вредата от тютюна, която насърчава бездимни алтернативи, вместо да се продължава неефективната война срещу тютюневата индустрия. Заключенията от анализа на EPIC са, че Европейските институции могат да подкрепят иновациите и промяната в потребителското поведение, тютюнопушенето може да бъде ограничено значително, без това да тласне хората към черния пазар или да създаде предпоставки за икономическа катастрофа. EPIC препоръчват пропорционални регулации и балансирани данъци върху тютюна, които да насърчават заместването на един продукт с друг по-малко вреден, като изтъкват примера на страни извън ЕС като Великобритания с успешната програма "Swap to Stop", която интегрира електронни цигари в усилията за спиране на тютюнопушенето, както и Япония, където значителната разлика в данъчното облагане на нагреваемия тютюн допринася за по-бързото ограничаване на тютюнопушенето.  

Съществуват две неоспорими истини относно пушенето

Употребата на тютюн и никотин няма да изчезне, независимо колко строги са регулациите. С доклада „The End of Smoking” EPIC се стреми да внесе яснота и прагматизъм в сложната и често противоречива тема.

„Днес, благодарение на развитието на алтернативни начини за прием на никотин, имаме реална възможност да сложим край на опустошителните последици от пушенето“, казват експертите. „Европа за първи път може да измести традиционните цигари и да ускори прехода към по-малко вредни алтернативи – потенциално спасявайки милиони животи. Това може да бъде постигнато, като същевременно се запази икономическата стойност на една индустрия, която има значителна роля в европейската икономика”, се посочва в анализа.

Препоръки за реформи в ЕС

  • Преразглеждането на Директивата за тютюневите изделия и на Директивата на ЕС за акцизното облагане на тютюневите изделия трябва да бъде балансирано, за да се избегнат икономически сътресения.
  • Диференцирано данъчно облагане и регулиране насърчава по-безопасните алтернативи.

Ако ЕС избере да остане на пътя на забраните и свръхрегулациите, това не просто ще навреди на индустрията, която се стреми да се иновира, а ще доведе до загуба на работни места и ще се предаде на пазарния натиск от конкурентни трети страни като Китай. От EPIC призовават: „Сега е моментът Европа да покаже стратегическо, прагматично и научно лидерство, за да сложи край на пушенето, без да компрометира икономическата си стабилност.”

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ