Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Анализатори: Глобалната рецесия в корабоплаването може да приключи заради проблемите в Червено море
Кораби, преминаващи транзит през Червено море, бяха изправени през атаки през последните няколко седмици от базираните в Йемен хути. Това накара корабните компании да променят маршрутите си, което доведе до скок в цените на товарите.
Предприемането на по-дълги заобиколни маршрути около нос Добра надежда в Южна Африка повиши океанските навла с до 10 000 долара за контейнер, тъй като кораби със стоки за над 200 милиарда долара бяха отклонени от Червено море, за да избегнат ударите на хутите.
Някои наблюдатели на пазара обаче очакват смущенията да доведат до обрат в съдбата на индустрия, която беше затънала в рецесия миналата година, съобщи СNBC.
„Що се отнася до по-високите ставки през 2024 г., това може да добави няколко милиарда към крайната линия на VOCC, дори ако това продължи само още две или три седмици“, каза Алън Баер, главен изпълнителен директор на логистичната компания OL USA, пред CNBC в имейл.
„Ако това продължи три до шест месеца, [печалбите] отново бавно ще се доближат до нивата от 2022 г., тъй като оперативните разходи трябва да са по-ниски от това, което са преживели превозвачите по време на хаоса през 2021 г. и 2022 г.“, каза Алън Баер, главен изпълнителен директор на OL USA.Баер.
Спад на корабоплаването през 2023 г.
Глобалната корабна индустрия е в спад, повлечен от високите запаси и намаляването на потребителските разходи, което доведе до няколко фалити миналата година. Преди атаките в Червено море глобалните цени на контейнерите за корабоплаване бяха намалели повече от половината от 2022 г., рязък обрат от бума след пандемията.
Курсовете за Азия-Европа бяха средно около 1550 $/FEU през 2023 г., но сега са се удвоили до над 3500 $/FEU, се казва в изследователска бележка на Jefferies. FEU е стандартна единица за измерване на 40-футов контейнерен капацитет, който обикновено е най-големият стандартен размер за контейнеровози.
„Когато през ноември, почти видяхме дъното... цените бяха само на дъното“, каза Пол Брашиър, вицепрезидент по транспорта в ITS Logistics. Той отбеляза, че ужасните ставки обхващат не само корабоплаването, но и превозите с камиони. Това не винаги е било така.
Компаниите за контейнерни превози са спечелили от 364 милиарда долара през 2021 г. и 2022 г., взети заедно, според данни от John McCown Container Report, сборник на индустрията, които са поразителни в сравнение с кумулативната загуба от 8,5 милиарда долара, която индустрията претърпя от 2016 до 2019 г. .
Но нетният доход на индустрията се срина с 95,6% на годишна база до 2,6 милиарда долара през третото тримесечие на 2023 г.
Въпреки че неотдавнашните скокове на тарифите за превоз може да не помогнат на изпращачите да преживеят славните си дни след пандемията, те биха повишили значително рентабилността.
Очаква се рентабилността на контейнерните лайнери да се възстанови през първото тримесечие на 2023 г. с текущите скокове на цените, каза старши икономистът на ING Нико Луман в доклад миналата седмица.
Освен това брокерската компания Jefferies каза, че е „повишила значително“ прогнозите за печалбите за 2024 г. на някои корабни гиганти на фона на „по-голямото използване, по-високия капацитет и по-строгия баланс между търсене и предлагане в резултат на пренасочването на корабите от Червено море. ”
Брокерската компания повиши прогнозата за EBITDA на Maersk за 2024 г. с 57% до 9,3 милиарда долара, на Hapag Lloyd с над 80% до 4,3 милиарда долара и повиши прогнозата на ZIM с 50% до 0,9 милиарда долара.
„Прогнозираме, че рецесията в товарния транспорт ще приключи тази година, повече от вероятно в края на третото тримесечие“, каза още Пол Брашиър от ITS Logistics.
Други наблюдатели на индустрията смятат, че все още е твърде рано да се правят окончателни прогнози.
Водещият анализатор на корабоплаването на LSEG Амрит Синг каза пред CNBC, че докато се очаква по-високите ставки да помогнат на компаниите да печелят до известна степен, това до голяма степен зависи от това колко дълго ще продължи прекъсването.
„Участието на различни многонационални военноморски сили, включително военноморските сили на САЩ, може да възпре по-нататъшни атаки срещу кораби, което да доведе до корекция на тарифите за товари“, каза той. През декември САЩ стартираха многонационални морски сили, Operation Prosperity Guardian, в опит да защитят търговията в ключовия воден път.
Проблемът със свръхпредлагането на контейнери.
„Като цяло контейнерните товари все още [ще намират за] трудно да управляват проблема със свръхпредлагането“, каза глобалният ръководител на изследванията във Fertistream Даеджин Ли.
Търсенето на корабоплаване все още е слабо и последните развития в Червено море помагат на превозвачите да усвоят част от този излишен капацитет, каза Рахул Капур, глобален ръководител на анализи и изследвания на корабоплаването в S&P Global.
„Това е по-лошо от Evergiven... но не е толкова лошо, колкото Covid“, каза той. „Това, което видяхме [по време на] Covid, беше смущение в световен мащаб.“
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.