Coca-Cola и десетки други обещаха да напуснат Русия. Това обаче се оказа по-трудно от очакваното

Coca-Cola и десетки други обещаха да напуснат Русия. Това обаче се оказа по-трудно от очакваното

Coca-Cola и десетки други обещаха да напуснат Русия. Това обаче се оказа по-трудно от очакваното

След като войските на Владимир Путин нахлуха през украинската граница през февруари 2022 г., Coca-Cola Co. беше сред първите мултинационални компании, които обещаха, че ще напуснат Русия в знак на протест. С цел да избегне неизбежните главоболия от спазването на очакваните западни санкции срещу Кремъл, Coca-Cola поиска от партньорите си там да изтеглят кутиите и бутилките от магазините, да спрат доставките на сироп до диспенсъри за газирани напитки и да спрат да произвеждат напитки.

Две години по-късно отличителното червено лого на Coca-Cola все още е лесно за намиране в супермаркети и ресторанти в цялата страна. И като вземем предвид новият конкурент Dobry Cola - продаван в кутии със забележително познат червен оттенък и вкус, който малцина биха могли да различат от оригинала - Coca-Cola по някои показатели остава водещият производител на газирани напитки в Русия.

Това е така, защото Multon Partners, бутилиращото предприятие за Coca-Cola в страната, е собственост на отделна, регистрирана в Лондон компания, наречена Coca-Cola HBC, в която американската компания-майка притежава 21% дял. Когато HBC спря да произвежда Coca-Cola след инвазията, Multon представи Dobry Cola. Тя се превърна в най-популярната газирана напитка в страната с 13% от пазара, според изследователя Prodazhi.rf.. „Печалбите от продажбата на Coca-Cola в Русия просто се пренасочиха към Coca-Cola HBC, която зае пазарен дял чрез успеха на Dobry“, казва Гарет Нелсън, анализатор в CFRA Research.

А самата Coca-Cola все още е широко достъпна, внасяна от съседи като Грузия и Казахстан. След инвазията Русия прие закон, позволяващ маркови стоки да се продават без съгласието на собственика на търговската марка. С камиони, превозващи безброй куфари през границата, руснаците, жадуващи за „истинското нещо“, все още могат да го получат. Само този внос е превърнал Coca-Cola в № 3 газирана напутка в Русия, с 6% от пазара, според Prodazhi.

Това не означава, че Coca-Colaне е пострадала. HBC отбеляза, че обемите ѝ в Русия са нараснали с 12% миналата година, но са останали с почти една трета под нивото си през 2021 г., когато Coca-Cola беше най-продаваната безалкохолна напитка с 26% от пазара. И докато Coca-Cola печели от популярността на Dobry и водещия на пазара бизнес със сокове на Multon, компанията от Атланта казва, че се е оттеглила от управлението на операцията.

Coca-Cola далеч не е самата в не толкова пълното напускане на Русия. През септември 2022 г. PepsiCo Inc. заяви, че е спряла да произвежда и продава Pepsi, Mountain Dew и 7Up там и че пазарният дял на компанията се е сринал. Но Pepsi скоро добави нова кола, Evervess, и увеличи производството на Frustyle (подобно на плодовата Mirinda) в своите половин дузина заводи в страната. Миналата година продажбите на напитки на руското звено са нараснали с 12% до 209 милиарда рубли (2,3 милиарда долара), показват отчетите му до местните данъчни власти. А приходите от бизнеса с бебешка храна и млечни продукти миналата година са се увеличили с 10% до 129 милиарда рубли.От PepsiCo са отказали коментар.

От 2022 г. повече от 1000 мултинационални компании са заявили, че намаляват руските операции, според изследване на Yale School of Management. Но много са останали в страната. Unilever Plc и Nestlé SA, които имат големи производствени мощности там, не бяха склонни да продадат с огромната отстъпка, която Кремъл поиска като такса за излизане. Датският пивовар Carlsberg AS и гигантът за кисело мляко Danone SA станаха обект на конфискации на активи, докато опитваха да напуснат, въпреки че Danone в крайна сметка договори продажба на компания, както правителството предпочиташе. Френският оператор на супермаркети Auchan, търговецът на дрехи Benetton Group и веригите ресторанти Subway и TGI Fridays продължават да работят в Русия без видими планове за съкращаване.

За компаниите, които все още са в страната, репатрирането на приходите е трудно, тъй като това изисква трудно достъпно разрешение. Но печалбите са значителни. Подкрепена от военните разходи, руската икономика се разшири с 3,6% миналата година, което спомогна за понижаването на безработицата до историческото дъно от 2,6% и рязко повиши заплатите. „Има разхлабена фискална политика, която налива рекордни количества пари в публичния сектор“, казва Татяна Орлова от Oxford Economics. „А трудовият пазар в Русия е изключително стегнат.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ