Грижа за хората и природата вече 30 години

Грижа за хората и природата вече 30 години

Силно вярваме, че успешният бизнес върви ръка за ръка с инвестицията в обществото, споделя Любомир Спасов, директор на „Данон“ за България и Адриатика. Той има над 20 години опит в бизнеса с бързооборотни стоки в големи международни компании. Oт 2015 г. е част от екипа на „Данон Сердика“, като е заемал различни отговорни позиции, сред които национален мениджър „Ключови клиенти“, търговски мениджър „Дистрибуция и традиционна търговия“ и мениджър „Търговска стратегия и развитие“. От 2022 г. е изпълнителен директор на „Данон Сердика“, а от септември 2023 г. е директор за България и Адриатика.

- Какви са основните ценности и принципи, които ръководят работата на Danone в България през последните 30 години?

- „Данон Сердика“ е част от „Данон Груп“ – компания с вече 104-годишна история. И не е случайно това, че тази създадена през 1919 г. в Барселона семейна компания сега е световен лидер в хранителната индустрия, присъстващ в над 120 страни и с над 100 000 служители. Всъщност преди 50 години паметна реч на бившия изпълнителен директор Антоан Рибу предизвиква революционен отзвук сред работодателите. В нея той казва: „Корпоративната отговорност не свършва до вратата на фабриката или офиса. Дейностите ѝ влияят върху качеството на живот на всеки гражданин. Имаме само една планета Земя. Живеем само веднъж“. Антоан Рибу е инициатор на идеята, че като отговорни производители компаниите трябва да носят отговорност не само за своите продукти, но и за тяхното въздействие върху здравето и планетата. Оттогава това е определящата мисия за „Данон“ и основна цел зад всички иновации на компанията да внесе здраве в ежедневието на хората чрез продуктите, които продава, като същевременно гарантира, че тяхното производство и опаковки са насочени към по-екологично бъдеще. Именно това е залегнало и при нас в „Данон България“, защото силно вярваме, че успешният бизнес върви ръка за ръка с инвестицията в обществото.

- Как успяхте да се наложите на българския пазар, където конкуренцията, особено в сегмента „кисело мляко“, е много голяма?

- Предизвикателство е да се работи на пазар като нашия. Но това, което винаги ни е водило в работата ни, е развиването на пазара на свежи млечни продукти. Всъщност ние представяме на българския пазар всички различни категории свежи млечни продукти, които допреди това не бяха познати – различни категории млечни продукти и такива с добавена стойност като Activia и YoPro, Danonino за децата, ДЗП за активните млади хора в движение, както и неустоими млечни десерти под марките Danette и Fantasia. Разбира се, не сме забравили и традиционните млечни продукти и тук се ражда марката „На баба“, както и готовият „Данон айрян и сметана“. През последните години сериозно иновираме и в сегмента на продукти на растителна основа (ядкови, оризови, соеви) чрез бързорастящата ни марка „Алпро“. Друг фактор за успеха ни е, че постигаме реални икономически и социални цели при пълна прозрачност и информираност. За нас друг вариант няма и доказваме ежедневно в цял свят устойчивите си практики. Това просто е нашият бизнес модел. И разбира се, основният актив, който ни прави толкова успешни – това са хората, тези, които вече 30 години са работили и работят за компанията. Без тях не е възможно да бъде постигнат нито един успех.

- Какво е най-голямото предизвикателство, с което се сблъсквате на пазара на здравословни храни и напитки в България и как се справяте с него?

- Това е eдин много динамичен пазар, на който обаче ние обичаме да работим, защото, от една страна, това е в гените на компанията, а от друга, тази динамика ни кара да се стараем да бъдем винаги една крачка пред останалите. Развитието на науката и технологиите води до все по-голяма информираност на потребителите в посока здравословно хранене и ако искаш да бъдеш оценен и предпочетен от тях, трябва да си на върха постоянно. Затова и винаги сме били близо до потребителите в цялата си комуникация. Неслучайно и сега имаме водеща марка в категорията „продукти на растителна основа“ – „Алпро“, като по-този начин даваме възможност на потребителите да разберат повече за т.нар. флекситарианска диета (наричана още гъвкава диета). Тя подтиква в по-голяма степен консумацията на растителни храни, като в същото време позволява умерен прием на животински продукти. По този начин хората не се лишават от ежедневните си любими храни и се фокусират върху балансираното и разнообразно хранене с мисъл за околната среда.

- Как компанията поддържа баланс между отговорността към обществото и околната среда и постигането на финансовите цели?

- Както споменах, за нас това е заложено в бизнес модела ни вече повече от 50 години. Сега като част от стратегията Renew Danone компанията преформулира своето устойчиво развитие, оформено около 3 стълба: здраве, природа, хора & общности. За всеки стълб „Данон“ определя приоритети, които се превръщат в средносрочни и дългосрочни цели с фокус там, където компанията може да достави най-голямо въздействие и стойност. Като пример мога да дам изменението на климата – едно от най-големите предизвикателства, пред които се изправяме като общество и като бизнес, и „Данон“ се ангажира наистина да се справи с него. Затова ние си поставяме за цел да постигнем нето нулеви емисии по цялата верига до 2050 г. Отвъд нашата амбиция за намаляване на въглеродните емисии ние също сме се ангажирали всички опаковки да бъдат 100% многократно използваеми, рециклируеми или биоразградими до 2030 г.

- Можете ли да споделите конкретни примери за социални проекти, в които „Данон България“ участва, и техния положителен социален ефект?

- Много са примерите за проекти, които сме реализирали през годините, но бих споменал тези, които са дългосрочни и иновативни. Пионери сме с проектите, свързани със залесяване – първата ни инициатива, днес вече е самостоятелна гора на Витоша. А само преди месец залесихме и парк в Стара Загора. Всъщност радваме се, че сега много компании вече припознават тези добри практики и ги следват. Друг широко известен проект, с който се гордеем, защото е тръгнал от България, е детският футболен турнир „Данонида“. Хиляди деца през годините имаха възможност да спортуват и да повярват в мечтите си, стъпвайки на големите стадиони в цял свят, където играят техните идоли. А дори някои от тях продължават и професионална кариера. Друг проект, който много обичаме, е нашата помощ и подкрепата ни чрез дарение на стотици хиляди наши продукти на Българската хранителна банка, която ги доставя на нуждаещите се хора в България. Чрез програмата ни „Активни и здрави“ заедно с фондация „Димитър Бербатов“ изградихме и обновихме физкултурни салони плувен басейн, столови за хранене, мултифункционални спортни площадки в училищата.

- Каква история от първите години на „Данон“ в България ви вдъхновява най-много?

- Най-вдъхновяващата история за мен са хората, които работят и са работили за компанията през тези 30 години. Без тях няма как да постигнем нещо. Това са истинските герои, които ежедневно преминават и са преминавали през редица трудности, предизвикателства, но не спират, а продължават. Техният професионализъм, гъвкавост и желание винаги да намират правилните решения е нещото, което ни движи напред и ни дава възможност да развиваме успешен и отговорен бизнес в България. Определено твърдя, че школата на „Данон“ е ненадмината и сега можете да видите редица примери за успешни лидери, минали през нея. Каква роля играе България в глобалната стратегия за развитие на Danone? И в България като част от „Данон“ работим и прилагаме глобалната стратегия на компанията, като винаги се гордеем с факта, че сме хъб за иновации. Да, малък пазар е България, но с много добри идеи. Добре познатата „Активиа закуска“ е проект на България, който след това беше репликиран в много страни по цял свят. „Данон за пиене“ също е наш проект, „Данониада“, за който казах – това са различни примери, които показват, че невинаги само големината на пазара е от значение и можеш да бъдеш иноватор в много и различни посоки. 

Автор: Борис Вълчинов. Интервюто е част от брой 10/23 на сп. "Мениджър", който е пазара, както и платформата за дигитално четене ZinZin

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ