Индустрията вече не е предвидима

Индустрията вече не е предвидима

Една от основните ни цели е изграждането на интегрирана екосистема, която да предлага на нашите клиенти нещо повече от „просто застраховка“, споделя Цветелина Михайлова, член на Съвета на директорите и изпълнителен директор на ЗК „Аксиом“ АД. Присъединява се към екипа на компанията през май 2022 г. Професионалното ѝ развитие стартира в ЗПАД „Булстрад“ през 1997 г. Впоследствие заема различни ръководни длъжности в ХДИ „Застраховане“, „Токуда Здравно застраховане“ и „България Иншурънс“. Магистър е по застраховане и осигуряване и застрахователен мениджмънт.

ЗК „Аксиом“ АД оперира на застрахователния пазар от 1997 г., предоставяйки широк набор застрахователни продукти и услуги по всички линии бизнес в Общото застраховане за корпоративни и индивидуални клиенти – здравни застраховки, имуществени, злополуки, отговорности, гаранции, застраховки за пътуване и др. През 2022 г. компанията реализира 129% ръст на брутния премиен приход и придоби правото за извършване на застрахователна дейност при условията на свобода на предоставяне на услуги на територията на държави – членки на ЕС.

- Госпожо Михайлова, каква е общата картина на застрахователния пазар у нас в момента – кои са най-търсените застраховки и кои остават в периферията на българския потребител?

- Установеният през последните години темп на стабилно развитие на застрахователния пазар в България се запазва въпреки икономическите трудности, проблемите със сигурността и енергийните доставки, породени от войната в Украйна. Добрата новина е, че през 2022 г. на общозастрахователния пазар се отчита по-голям интерес към различните видове здравни/медицински застраховки и покритията при пътуване. Това е донякъде изненадващо, защото по принцип българската застрахователна индустрия е доминирана предимно от автомобилното застраховане с около 70% пазарен дял, което говори за един положителен тренд в нарастващата застрахователна култура на българина. Увеличи се търсенето и на различните видове Отговорности – обща и професионална, както и на застраховки за Гаранции и Финансови рискове. За съжаление, все още на заден план остават например имуществените застраховки.

- Как пандемията повлия на продуктовия ви портфейл и на интереса към различните видове застраховки?

- Днешната среда е доста по-различна от всичко, което сме виждали в миналото. Все повече навлизат нови продуктови дизайни за защита от загуба на заетост, покритие за прекъсване на бизнеса, киберзастраховки и др. ЗК „Аксиом“ се стреми да спазва именно този тренд в продуктовата си линия. Дигиталните застрахователни услуги вече станаха „по подразбиране“. Броят на новите продукти също расте бързо, което гарантира спокойствие на клиентите във всяка ситуация, както и включването на различни видове безплатни допълнителни услуги към основните покрития по застраховките. За една година успяхме да актуализираме всички продукти в нашето портфолио. Особено интересна стана здравната ни застраховка Axi Health. С нея предлагаме богат избор от допълнителни опции, някои от които за първи път на българския застрахователен пазар: лечение на заболявания, свързани със стерилитет, с критични заболявания, със социалнозначими болести, алтернативни терапии и най-съвременни методи за лечение, мобилни лабораторни услуги и др. В момента разработваме и предстои да пуснем на пазара нов фамилен продукт, който ще отговаря в цялост на застрахователните потребности на едно семейство или домакинство.

- Има ли други фактори, които са променили поведението на вашите клиенти и в каква посока е промяната?

- За ЗК „Аксиом“ ангажиментът към клиентите ни е отговорност и действие, не само думи. Екипът ни разработва иновативни, диференцирани и персонализирани продукти за справяне с необслужвани/недостатъчно обслужвани сегменти. Ние не разчитаме само на минали успехи, а определяме нови цели и подходи в нашия бизнес, за да останем релевантни и да растем. Много е важно нашите клиенти да са добре информирани и да вземат мотивирани решения при избор на застраховател. Така ще изпъкнат модерните компании, за които са характерни максимална ефективност и ненатрапчива значимост.

- На какъв етап са дигитализацията и фокусът върху клиентското изживяване в застрахователния сектор в България?

- Фокусът е върху изграждане на комплексни дигитални решения, имплементиране на изкуствен интелект (AI), BigData, Internet of Things (IoT), blockchain – като система за сигурно съхранение на данни, което дава възможност да се правят нововъведения, когато става въпрос за основни застрахователни проблеми като оценки на риска, обработка на искове и продажби на полици. Застрахователната индустрия е на етап, в който най-доброто от новото и старото се събират, за да създадат път за растеж. Една от основните ни цели е изграждането на интегрирана екосистема, която да предлага на нашите клиенти нещо повече от „просто застраховка“. Говоря за комплексни застрахователни решения, отличаващи се с простота и конкурентни цени чрез използване на усъвършенствани технологии и създаване на безпроблемно, дигитално изживяване от котировката и продажбата чак до подаването на претенции и изплащането им.

- Какви други глобални тенденции ще окажат влияние върху развитието на застрахователния сектор у нас?

- Пътят напред е осеян с множество препятствия – нарастваща инфлация, лихвени проценти и разходи за загуби, надвисналите заплахи от рецесия, изменение на климата и геополитически катаклизми. Застрахователният бизнес, който някога беше стабилен и предвидим както в глобален мащаб, така и в България, вече не е такъв. Изменението на климата и като цяло на околната среда оказва безвъзвратно въздействие върху определени рискови профили, нуждите от дистрибуция станаха наистина омниканални и клиентите очакват продукти, пригодени само за тях. Ето защо интелигентните бизнес стратегии са от решаващо значение за успех в такава среда.

Венцислав Савов. Материалът е публикуван в бр.6/23 на сп. "Мениджър", който ще откриете в дистрибуторската мрежа, както и в платформата за дигитално четене ZinZin

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Прашутистът, който скочи от стратосферата, загина при полет с парапланер
Словакия ще спре да блокира одобрението на 18-ия пакет от санкции на ЕС срещу Русия
NATO се готви за едновременен конфликт с Русия и Китай през следващите две години
На днешната дата, 18 юли. 188 години от рождението на Васил Левски
Спряха шести блок на АЕЦ "Козлодуй" за планиран ремонт
Тръмп нареди на правосъдното министерство да предостави още документи по случая с Епстийн
Бившата номер едно в световния тенис Мария Шарапова продава къщата си в САЩ за 25 милиона долара
Времето: Топло със силен вятър от запад-северозапад