Матча манията превръща зеления прах в злато

Матча манията превръща зеления прах в злато

Когато Читосе Нагао се пенсионира след близо три десетилетия работа в сферата на рекламата, за да отвори заведение за матча, тя никога не си е представяла, че опашките ще се вият около магазина ѝ, още преди да отвори врати сутрин. До средата на следобеда кутиите с матча на прах по рафтовете ѝ са разпродадени, докато постоянен поток от предимно чуждестранни клиенти чакат да опитат най-новите ѝ зелени напитки.

Нейният магазин – Atelier Matcha, е един от щастливците. Въпреки че запасите от матча са на изчерпване дори в Япония поради глобалната мания, партньорството, което Нагао изгражда с Yamamasa Koyamaen – производител на чай в Киото, се отплаща.

„Когато чух, че целият им чай стои непродаден в склад по време на Covid, исках да направя нещо“, каза Нагао. Четири години по-късно тя има два магазина в Япония, един в Хошимин, Виетнам, и нов търговски обект, който скоро ще отвори врати в Себу, Филипините, пише Си Ен Би Си.

Япония консумира матча от 12-ти век, най-вече в чаени церемонии, които изискват само частица прах. Търсенето скочи рязко през последните години, тъй като репутацията на матча като суперхрана, богата на антиоксиданти, се разпространи в TikTok. Бумът на туризма след пандемията също повиши цените.

Според японското министерство на финансите, Япония е изнесла зелен чай на стойност 36,4 милиарда йени (247 милиона долара) миналата година, четири пъти повече отколкото преди десетилетие. Около 44% са били предназначени за САЩ, предимно под формата на матча на прах.

В опит да се справи с натиска върху застаряващите земеделски общности в Япония, японското правителство обмисля субсидиране на фермерите, за да ги насърчи да отделят повече полета за тенча – видът зелен чай, използван за приготвяне на мача.

Добивът на тенча е по-доходоносен, но и по-трудоемък, тъй като пъпките трябва да бъдат защитени от слънцето, за да се разкрие отличителният им тревист вкус. Няма достатъчно ръце за събиране на реколтата, обработка на пара и сушене на листата, преди да се смелят на прах, казват производителите.

Магазините ограничават поръчките

Цените на тенча на този пролетен търг в Киото скочиха със 170% спрямо предходната година до 8235 йени за килограм, съобщи Световната японска асоциация за чай. Това счупи предишния рекорд от 4862 йени за килограм, поставен през 2016 г.

Много търговци на дребно също съобщиха, че цените на матча са се удвоили през последната година и намирането на малка кутия от праха става все по-трудно, дори в Токио.

Магазините поставят ограничения за покупки, за да удължат запасите си, да обезкуражат трупането и да отблъскват неоторизирани препродавачи. Въпреки това матча остава популярен сувенир за рекордния брой туристи, посещаващи Япония.

Много онлайн магазини разпродадоха запасите си преди месеци, тъй като американските купувачи се втурнаха да се запасят преди очакваните мита.

Каминари Иса, която продава всичко - от бира до сладкиши с матча в четирите си магазина в квартал Асакуса в Токио, заяви, че получаването на имейл заявка за тон матча не е необичайно.

„Щастливи сме“, каза Мику Сугавара, която управлява един от магазините. „Но можем да продадем само толкова.“

В магазина ѝ се продава матча, смляна от първата реколта за сезона, когато чаените листа са крехки, което се счита за най-високо качество.

Подобно на много други в бранша, Сугавара се притеснява, че рекордната гореща вълна това лято може да намали реколтата от чай за следващата година и да повиши цените още повече.

Жестока конкуренция

Конкуренцията за снабдяване и производство на достатъчно матча е толкова силна, че принуди Ito En, най-големият продавач на бутилиран зелен чай в света, да създаде специално подразделение през май.

Компанията прогнозира, че груповите продажби в чужбина ще нараснат с 11% тази година и повишава цените с 50% до 100% на няколко продукта от септември поради по-високите разходи за суровини и труд.

Ito En има специални договори с фермери, които ѝ доставят 7000 тона обикновен зелен чай всяка година, но само около 600 тона тенча.

Убеждаването на фермерите да отглеждат повече тенча е предизвикателство, защото мнозина се притесняват, че настоящият бум може да отшуми, посочват от Ito En.

„Популярността на мача е невероятна. Нашите фабрики и всички наши подизпълнители са претъпкани“, каза Ясутака Йокомичи, мениджър на новото подразделение за мача на Ito En.

Той подчерта, че един от приоритетите му е да осигури достатъчно мелници, които да смилат листата на тенча на прах и да ги пакетират, което може да включва нови инвестиции за разширяване на собствените съоръжения на Ito En.

Може да отнеме един час, за да се смелят само 40 грама мача, тъй като топлината, получена от по-бързия процес, може да влоши качеството му.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ