Пивоварите се стремят към ръст на бирата с нулево съдържание на алкохол в Близкия изток

Пивоварите се стремят към ръст на бирата с нулево съдържание на алкохол в Близкия изток

35-годишният египтянин Моханад Абделазим не пие алкохол. Но той консумира три или четири кутии на ден Moussy и Fayrouz - безалкохолни бири. Пивовари, включително Carlsberg и Anheuser-Busch InBev, твърдят, че интересът към такива безалкохолни напитки нараства в Близкия изток и Северна Африка, което предоставя възможности в регион с едни от най-ниските нива на консумация на алкохол в световен мащаб.

Ройтерс разговаря с осем египетски потребители, собственици на магазини или кафенета - включително Абделазим - които казаха, че те или техните клиенти наскоро са преминали към безалкохолни бири, зарязвайки американските марки безалкохолни напитки като Pepsi и Coca-Cola, защото ги смятат за подкрепящи Израел след бомбардирането на Палестина.

PepsiCo, която придоби базираната в Израел SodaStream през 2018 г., и Coca-Cola не отговориха на искане за коментар.

Налице е и по-широка промяна във вкусовете на потребителите, казват някои ръководители.

Според Джейсън Уорнър, главен изпълнителен директор за Европа и Близкия изток, AB InBev наблюдава нарастване на търсенето на напитки с нулево съдържание на алкохол сред местните жители в някои страни от Близкия изток, включително Саудитска Арабия. Продажбите на туристи и емигранти също са нараснали.

AB InBev пусна своята флагманска безалкохолна бира Corona Cero в Саудитска Арабия през първото тримесечие. Обявявайки планираното стартиране през септември 2023 г., Брайън Пъркинс, ръководител на AB InBev за Западна Европа, каза, че Corona Cero предлага „нови граници на растеж и изграждане на марка на пазари за разширяване“.

Абделазим, изследовател по генетика, каза, че е пиел по седем или осем кутии Pepsi или Coca Cola всеки ден, но се тревожи за въздействието им върху здравето. Той вижда напитки като Moussy на Carlsberg като добри за здравето на храносмилането и предотвратяване на камъни в бъбреците, добавяйки че цялото му семейство вече е направило промяната.

„Честно казано, харесваме го още повече, като се имат предвид неговите ползи за здравето“, каза той.

Moussy се прави чрез избягване на алкохолна ферментация, вместо чрез премахване на алкохола след това, както е обичайно за много безалкохолни бири. Carlsberg нарича Moussy безалкохолна бира, въпреки че се продава като малцова напитка в Египет, където се продава от 30 години.

Въпреки че Carlsberg обяснява, че нарастващият интерес към напитките с нулево съдържание на алкохол представлява "възможност" в Близкия изток и Северна Африка, е малко вероятно те да направят съществен принос към приходите в скоро време.

„От културна гледна точка ще отнеме време, докато хората се чувстват комфортно с идеята, че това е бира“, каза изпълнителният директор Джейкъб Ааруп-Андерсен в интервю за Ройтерс по-рано тази година.

Екипите на Carlsberg работеха за развитие на пазарите в региона, но това беше дългосрочно начинание, добави той.

AB InBev се фокусира върху привличането на съществуващите консуматори на бира, които в момента водят до нулеви продажби на алкохол в световен мащаб, казаха ръководители на компанията пред Ройтерс.

Според компанията търсенето на безалкохолна бира в Близкия изток е концентрирано най-вече в международни места като хотели и западни ресторанти. Докато тенденциите в космополитните градове са склонни да се разпространяват с течение на времето, AB InBev няма планове да се опитва да стимулира възприемането, каза Джейсън Уорнър, главен изпълнителен директор за Европа и Близкия изток на AB InBev.

Нетните приходи на Heineken нараснаха с над 40% в Египет през първата половина на тази година, отчасти благодарение на продажбите на Fayrouz. Компанията не разбива резултатите си по държави и отказа да предостави повече подробности.

„Основен период“

Безалкохолните бири остават малка част от приходите на пивоварите, но са все по-централни за стратегията, тъй като предлагат растеж. Досега това се дължи най-вече на разширяването на възможностите за съществуващите консуматори да пият марки бира, например по време на работни обеди.

Коментарите на ръководителите обаче показват потенциал за безалкохолни напитки за набиране на нови клиенти в нации с голямо население, в които пивоварите едва са проникнали досега.

Въпреки че всички пивовари работят в Близкия изток и Северна Африка, техните продажби на бира в много страни са фокусирани върху пазарна ниша от пътници и емигранти - която расте с увеличаването на туризма.

За разлика от тях марки като Moussy на Carlsberg и Fayrouz на Heineken са се насочили към местното население.

Carlsberg започна местно производство на Moussy в Египет през 2023 г. и също така изгради местен център за доставки в Джеда, Саудитска Арабия, където се казва, че Moussy и друга марка на Carlsberg - Holsten държат над 50% от пазара на бира с нулево съдържание на алкохол.

Компанията е разработила нови вкусове, включително лимон и мента, популярен вкус на местно ниво.

„Намираме се в ключов период в Близкия изток, където местните предпочитания и стремежи се променят бързо“, каза Александър Хауберг-Йенсен, вицепрезидент на Carlsberg за Близкия изток и Африка.

Carlsberg, която продава безалкохолни напитки, както и бири, планира да разшири портфолиото си, за да включи и други безалкохолни напитки, каза той.

Главният маркетинг директор на AB InBev Марсел Маркондес каза, че компанията не полага никакви конкретни усилия за растеж на пазарите в Близкия изток, които не са приоритетни и където не рекламира.

Компанията работи, за да гарантира, че продуктът е наличен, за да отговори на търсенето и да предостави на партньорите инструменти за добро сервиране на нейните напитки, като например стъклени съдове, добави Джейсън Уорнър.

Културни бариери

Дори косвеното популяризиране на алкохол е забранено в страните от Персийския залив, включително Обединените арабски емирства, и не е ясно дали рекламирането на версия с нулево съдържание на алкохол на иначе алкохолна марка би се класифицирало като такава, каза Дейвид Йейтс, партньор и ръководител на Digital & Data в корпоративна правна кантора Al Tamimi & Company.

Компаниите ще трябва внимателно да се консултират с властите, за да разберат какъв маркетинг е разрешен, ако има такъв, и дори тогава рискуват да обидят консервативните потребители, добави той.

Всяка значителна културна промяна идва след поколения, каза Лорънс Уайът, анализатор в Barclays, добавяйки че познаваемостта на марката и стремежът към умереност, които водят до нулеви продажби на алкохол другаде, не съществуват в региони, където повечето хора не пият.

В някои страни пивото с нулево съдържание на алкохол нараства по различни причини, като например в Египет, където се смята, че е добро за храносмилането, каза Александра Молокова, анализатор във фирмата за пазарни проучвания Euromonitor International.

Това предоставя възможност за пивоварите, но те трябва да адаптират своите стратегии и ценообразуване, за да отразяват тези различни мотивации, добави Сузи Голдспинк, ръководител на Insights No- и Low-Alcohol във фирмата за проучване на пазара на напитки IWSR.

Повечето клиенти в региона иначе биха пили безалкохолни или топли напитки - много по-евтини от алкохолните бири, които пивоварите обичайно ценят, каза тя, добавяйки че добре известни марки като Moussy имат предимство. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ