Бизнесът: Устойчивост и добро управление на риска гарантират успех

Бизнесът: Устойчивост и добро управление на риска гарантират успех

Износът към трети страни по време на кризата е нараснал, което означава, че българските фирми са адаптивни и са започнали да търсят нови възможности навреме. Това заяви Иво Тодоров, председател на Асоциация на българските износители по време на семинара „Интелегентен и устойчив растеж чрез управление на търговските рискове“, организиран от Coface България.

„Втората стъпка, която трябва да предприемат българските фирми е да се доближат максимално близо до пазара и да постигнат директни продажби, наред с диверсификация на продуктите и навлизане на нови пазарни ниши“, каза още той. „Дори и пазарът да се свива, възможности винаги съществуват. Да вземем например една Румъния. Италия там беше един от най-големите инвеститори, но с кризата това се промени, което създава възможност за сериозните български фирми“. Намаляването на търговския риск, доброто управление на суровинния и на валутния риск са сред другите важни стъпки, които могат да неутрализират негативните макро фактори на икономическата обстановка.

„България е добра в производството на продукти, но не е добра в промотирането им - нещо, по което трябва да се работи“, отбеляза Тодоров. Ограничаване на конкурентите и намаляване на пазарния им дял са сред основните възможности, които кризата създава, наред със завишеното изискване за качество на продуктите и услугите. „Търсенето на стандартни и конвенционални продукти намалява. Ние няма как да се състезаваме със страни като Китай, Индонезия или Виетнам, която в момента е изгряващата звезда на този пазар. Ние трябва да търсим развитие в посока качество“, заяви още Тодоров.

„Това, върху което трябва да се фокусираме е устойчивостта“, заяви от своя страна Васил Мирчев, председател на Съвета на директорите на ВМ Финанс Груп. „Не е нужно тази година да отбелязваме драстичен ръст, ако другата година това бъде последвано от срив. Това, което трябва да търсим е устойчивото развитие. Ние ценим най-много ликвидността, към която се измести фокусът от печалбата.

Част от нашите усилия да се справим с кризата беше гарантирането на търговските вземания чрез партньорството на Coface и чрез всякакви видове застраховки. Ние рано се фокусирахме върху вътрешната реорганизация на компанията и върху оптимизирането на политики, процеси и процедури“, каза още той. Участниците в дискусията се обединиха около тезата, че е нужен постоянен анализ на конкуренцията и търсенето на нестандартни решения, като използването на застраховка кредитен риск, която е все още слабо позната у нас.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ