Дефлация продължава да дърпа назад българската икономика

Дефлация продължава да дърпа назад българската икономика

Дефлация продължава да дърпа назад българската икономика

Дефлационният капан, който заплашва редица страни по света, създава проблеми и за българската икономика. През по-голямата част от миналата година бяхме свидетели на спад на потребителските цени у нас. Това разбираемо доведе до дефлация за цялата 2013 г. в размер на 1,6%. Новата година започва отново с дефлация. През февруари потребителските цени у нас са намалели с 0,4% спрямо януари. Годишната инфлация за февруари 2014 г. спрямо февруари 2013 г. е минус 2,6%. Средногодишната инфлация за периода март 2013 - февруари 2014 г. спрямо периода март 2012 - февруари 2013 г. е минус 0,2%, показват предварителни данни на Националния статистически институт (НСИ).

За обикновените граждани е добра новина да падат цените на стоките и услугите, но това като цяло е лошо за икономиката. Дефлацията говори за свиване на търсенето, тъй като потребителите отлагат покупките в очакване на ново поевтиняване, което кара компаниите да задържат увеличението на цените, вследствие на което се смаляват печалбите и инвестициите. Това води до намаляване на доходите и заетостта като цяло.

Понижаването на потребителските цени е пагубно за икономиките, излизащи от рецесия, понеже повишава реалната стойност на дълговете. Това предупреди неотдавна Кристин Лагард, директор на Международния валутен фонд (МВФ). „При ниво на инфлация по-ниско от целевите показатели при много централни банки ние виждаме растящ риск от дефлация, която може да окаже негативно въздействие върху възстановяването на световната икономика. Дефлацията е опасна, понеже може да доведе до намаляване на печалбите на предприятията, намаление на инвестициите и производството и да окаже негативно въздействие на БВП”, коментира Лагард.

Световната банка предупреждава в последния си доклад, че изходящите капиталови потоци от развиващите се страни, в резултат на оттеглянето на паричните стимули от Федералния резерв в САЩ, могат да доведат до низходяща крива в международната финансова система.

„Ако пазарните реакции са прибързани, развиващите се страни могат да се сблъскат със спад на инвестициите от 80% до месеци“, се посочваше в доклада.

Една след друга развиващите се икономики попадат под заплахата от отлива на капитали. Колкото по-дълго продължава това, толкова по-високи ще са рисковете, тъй като инвеститорите ще започнат да се питат коя ще е следващата страна, която ще падне жертва, и да реагират превантивно. Така процесът може да се превърне в глобален дефлационен шок. Централните банки на редица страни взеха спешни мерки, за да спрат изтичането на капитали, увеличавайки лихвените проценти многократно.

У нас за месец най-силно са намалели цените на:

  • облекло и обувки - с 3,1%;
  • транспорт - с 2,3%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - с 0,8%;
  • разнообразни стоки и услуги - с 0,4%.
  • здравеопазване - с 0,2%;
  • жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива - с 0,1%;
  • съобщения - с 0,1%;
  • развлечения и култура - с 0,1%.

През януари в сравнение с предходния месец са се увеличили цените на:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 0,2%;
  • образование - с 0,2%.

Без промяна:

  • алкохолни напитки и тютюневи изделия;
  • ресторанти и хотели.

През февруари са намалели цените на следните хранителни продукти: домати – с 9%, листни зеленчуци – с 5,1%, захар – с 4,1%, мляно месо (кайма) – с 1,6%, слънчогледово олио – с 1,3%, свинско месо – с 1,3%, месо от едър рогат добитък – с 1,1%, месо от домашни птици – с 1% и други.

През месеца са се увеличили цените на следните хранителни продукти: краставици – с 18%, зеле – с 14,5%, моркови – със 7,7%, маргарин – с 2,3%, зрял боб – с 1,8%, кафе – с 1,4% и други.

През февруари в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление при: обувки – 4,7%, газообразни горива – 4,6%, течни горива – 2,6%, дизелово гориво - с 2,4%, дрехи – 2,3%, телевизионни приемници – с 2,1%, прахове за пране – с 1,9%, готварски печки – с 1,7%,автомобилен бензин А95Н – с 1,6%, автомобилен бензин А98Н – с 0,9% и други.

Увеличили са се цените на: градинарство и цветарство – с 2,5%, електрически уреди за лична хигиена – с 0,5%, закусвални – с 0,5%, комплексни услуги за почивка и туристически пътувания – с 0,2% и други

През февруари 2014 г. е регистрирано намаление на цените на лекарските и стоматологичните услуги - съответно с 2,9 и 5,4%, а цените на лекарствата са се повишили с 0,3%.

Според европейската методология (хармонизиран индекс на потребителските цени) през февруари спрямо януари цените са намалели с  0,6%. Инфлацията от началото на годината (февруари 2014 г. спрямо декември 2013 г.) е минус 0,9%, а годишната инфлация за февруари 2014 г. спрямо февруари 2013 г. е минус 2,1%.  Средногодишната инфлация за периода март 2013 - февруари 2014 г. спрямо периода март 2012 - февруари 2013 г. е минус 0,3%.

Цените в малка потребителска кошница (100-те социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, необходими на най-бедните 20% от домакинствата) остават непроменени

Цените в малката кошница за един месец са се променили по следния начин:

  • хранителни продукти - увеличение с 0,2%;
  • нехранителни стоки - намаление с 0,5%;
  • услуги - цените остават на равнището от миналия месец.
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ