"Жените - нежната сила на бизнеса": Разликата между двата пола е в заплатите

Жените - нежната сила на бизнеса: Разликата между двата пола е в заплатите

"Жените - нежната сила на бизнеса": Разликата между двата пола е в заплатите

Въпреки убеждението, че дискриминацията на жените в България е останала в миналото, все още има проблем в това отношение, защото цифрите безспорно показват, че жените в България, които са 49% от работната сила на икономиката, получават средно възнаграждение с 12-20% по-ниско от това на мъжете във всички сфери.

Това наблюдение сподели Даниела Петкова, главен изпълнителен директор на ПОК „Доверие” на провелия се миналата седмица форум на сп. "Мениджър" - "Жените - нежната сила на бизнеса". Ето как аргументира тя своята гледна точка по темата за равнопоставеността в кариерното развитие на жените.

" Разликата в заплащането между двата пола е особено отчетлива при жените в детеродната възраст, въпреки че това е фактор, който се променя в света не само в Българи. Терминът детеродна възраст стана много по-широк, отколкото преди. Жените отлагат първото си раждане за все по-късна възраст, като доближават 40-те. Именно в този възрастов диапазон - между 19 и 39 години е доста отчетливо по-ниското средно възнаграждение, което получават дамите.

Разликата достига до 20% в някои възрастови категории, въпреки че в годините след 40 до възрастта до пенсиониране не би следвало да го има този фактор. Но и там също има доста сериозна разлика в заплащането. Цифрите пораждат въпроса защо се получава така? Според последните данни, които българската статистика публикува в края на миналото тримесечие, само 38% от всички хора на ръководни позиции в България са жени. Казвам само 38%, защото нека напомня, че жените в България като част от общото население са повече от мъжете и ако се вгледаме по-подробно, личи колко намалява дяла на жените, заемащи висши позиции. Безспорно това се отразява на средното заплащане.

В „Доверие“, където жените са 65% от служителите и 25% от тях са във висшия мениджмънт, никога не сме имали специални политики и програми, насочени към тях. Разсъждавайки по темата  - мъжете и жените в бизнеса това, което съм забелязала е, че от тези, които се явяват по пуснатите от нас обяви за ръководни позиции, броят на жените е съществено по-малък в сравнение с този на мъжете. У нас все още е жив орианталско-патриархалния модел. Всеки, който работи и живее в някаква среда, неминуемо е повлиян от средата относно неговата обществена роля. И ако си зададем въпроса какво е очакването на средата за ролята на жената, за съжаление, очакването е много повече тя да се реализира като майка и домакиня, отколкото да се реализира като топ мениджър. В този смисъл това очакване на обществото трябва да бъде променено и жената да приеме предприемаческата роля. Въпросът е как това да бъде променено и как девойките в България, момичетата от най-ранна детска възраст да бъдат предпазени от модели, които насаждат стереотипи, че не е полезно за жените да се реализират като предприемачи или топ мениджъри.

Провокирането за реализация на жените трябва да започне от ранна детска възраст. И това да бъде приоритет на образователната система, която не знам дали се докосва до тази тема. Оттам нататък това трябва да се превърне в масово, обществено явление. Тази тема е изключително важна. Трябват ни повече данни за това какво е положението на жените в бизнеса, както и да има повече данни, които да показват онези критични точки, които са важни, когато дискутираме тези теми. Преди това няма да можем да си направим необходимите изводи. Самият факт, че има толкова много дискусии около мъжете и жените в бизнеса означава, че има и проблеми за решаване."

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ