Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|"Жените - нежната сила на бизнеса": Дамите създават по-благоприятна среда в компаниите
Има ли разлика в дамския и мъжкия стил на управление. Определено да, смята Станислав Разпопов, главен изпълнителен директор на „Дунапак Родина“ и Мениджър на годината 2011. Той представи интересни и задълбочени профили на жените и мъжете като лидери по време на форума на сп. „Мениджър“ - „Жените – нежната сила на бизнеса“
„Ще се опитам да дам малко по-различен поглед върху това, което коментираме днес, но и който до известна степен се препокрива с това, което всички мои колеги казаха. Първо, да спомена, че преди две седмици беше публикувано едно мащабно проучване на Earnst&Young сред 300-те най-големи публични компании в Европа, според което компаниите, в чиито висши мениджърски екипи присъстват дами, дават по-добри резултати, спрямо другите. Изведени са емпирични числа и данни за 2010 спрямо 2005г.
Обяснението е просто - дамите имат по-различен поглед върху бизнеса и социален усет, който на нас мъжете ни липсва, което допринася тези компании в действителност да бъдат по-успешни. Опитал съм се да изведа разликата в това каква е разликата между мъжкия и дамския стил на управление.
Дамите използват властта си, за да създават подкрепяща и благоприятна среда. Ние, мъжете предимно използваме позициите си, за да създаваме една строга и йерархична организация, да издаваме заповеди, да структурираме това което водим, за да постигаме резултатност.
В нашата компания внимателно следим процесите на интегрирането на жените в управлението. Така успяхме да изведем някои отлочителни характеристики на дамския и мъжкия стил на управление. Най-общо дамският стил на управление може да бъде наречен ТАКТ и АТАКА. Женските стилове са екипно ориентирани, по-демократични, гъвкави, трансформиращи, възнаграждаващи. Мъжките стилове са по-целеустремени, твърдо ориентирани към крайната цел и задачите, които имаме. По-авторитарни сме по-голямата част от нас и трябва да си го признаем. По-скоро сме заповядващи, контролиращи и съответно по-често наказваме, отколкото награждаваме. Разбира се най-добре е, когато има баланс между тези стилове. Затова в „Дунапак Родина“ казваме, че с ТАКТ и АТАКА сме ориентираме към успеха.
Ситуацията при нас не е много по-различна от останалите компании - независимо дали са национални или мултинационални. Бих казал, че сме една успяла производствена компания. В нея в момента от 151 заети, 34% са жени, 66% са мъже. Само да подчертая, че това е производствена компания в индустриалното производство. Мениджърските позиции са равни 50 на 50. Лек превес има в топ мениджмънта , където две трети са мъже, а една трета са дами. Близо над 60% са дамите в средния мениджмънт – гръбнакът на компанията, там където реално се осъществяват стратегиите и се осъществява контакт на дневна база с нашите служители.
Ще ви дам пример за една добра практика при нас. Тя, Жената започва работа при нас през 1986 г., веднага щом е завършила средното си образование. В рамките на 3 месеца е повишена за лаборант в отдела ни за качество. След 16 години работа става технолог и след още 2 години е повишена до ръководител смяна. Сега тя успешно ръководи 50 мъже ежедневно и е един от ключовите фактори, на които компанията залага.
И накрая, искам да ви припомня една сцена от филма „Титаник“, в който Роуз моли Джак: „научи ме да действам като мъж, да говоря като мъж и да плюя като мъж“ . За мен най-лошото, което жените могат да направят е да се опитат да действат като мъже. Не, мили дами, за да продължавате да водите другите, с които работите, по пътя на успеха, забравете това!“
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.