Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Заплатите в ИТ стигат 15 000 лева, средната е 2600
Легенди се разказват за това колко високи са заплатите в ИТ сектора. Легендите се оказаха верни, показва проучване на „Мениджър” сред HR-и, изпълнителни директори и управители. Възнагражденията стигат 15 000 лв. за ИТ директори в мобилните оператори, 7000-8000 са за колегите им в банките, а 2600 лв. е средната заплата в бранша.
Две са причините за високите заплати. На първо място е ограничения брой ИТ специалисти, които излизат от университетите, на второ разрастването на сектора, заради излизането на международни пазари.
5000 лв. получават шефовете на ИТ отдели в големи компании. Те взимат и до 1000 лв. бонуси на месец.Старши програмистите, които заедно с подчинени създават софтуерни продукти са със заплати от по 3 500 лв., техният бонус също може да стигне 1000 лв.
3400 лв. получават мениджърите на ИТ звена. Те отговарят за цялостната поддръжка на информационните системи,бонусът им е около 1000 лв.
Някои компании наемат консултанти на големи проекти. Те работят по договори за внедряване на цялостни ИТ решения и взимат по 3 350 лв. При качествено и в срок изпълнение, възнаграждението им може да стигне до 4200 лв.
Под тях по доходи са системните администратори в по-големите компании, които поддържат хардуера и софтуера. Те получават 3 300 лв., а бонусите им стигат до 500 лв. ИТ мениджърите в по-малките фирми, които купуват новата техника и отговарят за поддръжката й, вземат средно по 3 200 лв., а с бонус до 3 400 лв.
Програмистите с над 2 години стаж и значими за компанията умения получават по 2 500 лв., а бонусът им може да е до 300 лв. месечно.
Системните администратори в по-малките фирми заработват по 2 300 лв., с бонус до 300 лв.
Старшите Help-desk специалисти, които са в центъра за помощ на клиенти вземат по 2200 лв., а с бонуса до 2600 лв.
Инженерите по качеството получават по 2 000 лв., а бонусът им е до 200 лв. Help-desk специалистите на стандартно ниво изкарват същите пари.
Графичните дизайнери в ИТ отделите получават по 1500 лв., а с бонусите до 1800 лв. Младшите help-desk специалисти имат твърда заплата от по 1500 лв., а бонусът им е до 100 лв.
Техниците в ИТ отделите, които поддържат хардуера, вземат средно по 1400 лв., с бонуса до 1500 лв. Най-ниско платени са начинаещите програмисти, които започват с 1000 лв., а бонусът може да им донесе до 200 лв.
Най-много пари взимат високо квалифицираните и опитни кадри, сертифицирани, които работят за големи компании с ERP[1], CRM[2], HRMS[3] и други систуми. Бонусите в ИТ сектора са по-малък елемент от възнаграждението (сравнено с отдел продажби, например) и са свързани предимно с общи индикатори за изпълнение (в срок, на високо качество и според нивото на удовлетвореност на клиента).
90% от всички новонаети са завършили Техническия университет в столицата и Софийския университет „Св. Климент Охридски”.
Въпреки кризата средните брутни възнаграждения на ИТ растат, показва проучване, провеждано между членовете на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ). С 9,4% са нараснали възнагражденията в периода 2009/2010 г. През следващата година заплатите се увеличават с нови 9.7%. „Показателен е фактът, че самите ИТ компании не очакват спадове в брутното възнаграждение, въпреки икономическите, политическите, законодателните и другите съпътстващи условия”, обяснява Георги Брашнаров, председател на Българската асоциация на софтуерните компании.
Кадри не достигат за всички позиции. Средното текучество в сектора е между 10-15%. „То е обратнопропорционално на нивото на възнаграждение – колкото е по-голяма заплатата, толкова по-малко кадри напускат компанията”, посочва Ираван Хира , изпълнителен директор на НР за България..
„В следващите години най-добри възможности за реализация и израстване имат програмистите на мобилни решения, ръководители на екипи, бизнес анализатори, като при всички позиции се очаква ръст на заплатите и високо търсене”, очаква Елена Маринова, президент на Мусала Софт.
Венцислав Савов, текстът е от списание „Мениджър”
...........
[1] ERP (Enterprise Resource Planning) е система за планиране, управление и анализ на материалните ресурси
[2] CRM (Customer Relationship Management) е система за управление на отношенията с клиентите
[3] HRMS (Human Resource Management Systems) е система за управление на човешките ресурси
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.