Искам да имам фондация

Искам да имам фондация

Искам да имам фондация

Фондация вече не е мръсна дума, макар че много подобни организации я окаляха в началото на прехода. В новото време тя се поизчисти и се върна към своята същност – да служи на благородни каузи. И тъй като (за радост) бизнесът става все по-социално отговорен, а предприемачите много често вече имат значими социални идеи – този текст е за тях. Както и за всички, които искат да направят нещо хубаво в своя живот. Формата, под която може да работите, за да допринесете за постигането на своята благородна идея, е юридическо лице с нестопанска цел - фондация или сдружение. Ако ще предоставяте имущество (ще финансирате организацията) за целите си, изберете фондация. Сдружението е обединение в името на определени каузи. Тази форма би била подходяща за вас, ако като учредител (или член) ще полагате лични усилия.

В обществена или частна полза

Ако вашата организация например ще работи за утвърждаване на духовните ценности, за развитие на гражданското общество или ще подпомага здравеопазването, образованието, науката, спорта; или ще подкрепя социално слабите, инвалидите и лицата, нуждаещи се от грижи; или ще спомага за социалната интеграция и личностната реализация; или ще защитава човешките права и околната среда и дейността й ще бъде в полза на цялото общество, тя ще извършва общественополезна дейност. Например предметът на дейност на сдружение „Деца и книги“ е организиране на образователни занимания за деца и провеждане на литературни лаборатории, предоставяне на книги, материали и пособия за популяризиране на четенето сред учениците като средство за тяхното нравствено и интелектуално развитие.

Но ако искате резултатите от работата на организацията да са от полза за един по-тесен кръг от хора, свеждащ се до учредителите, членовете, членове на управителните органи или служителите на юридическото лице с нестопанска цел, организацията се определя в частна полза. Такива са например браншовите организации, които защитават интересите само на своите членове. Юридическите лица с нестопанска цел не могат да извършват политическа, религиозна и синдикална дейност. В същото време обаче те могат да се занимават със стопанска дейност, която е пряко свързана с предмета на основната им дейност и като използват приходите си за постигане на определените в устава или учредителния акт цели. Такива дейности биха могли да бъдат информационна, рекламна, обучителна и други.

Някои важни разлики

Основната разлика между фондация и сдружение е в тяхното устройство. Сдружението представлява доброволно обединение на три или повече лица за извършване на дейност с нестопанска цел. Оттук основната специфика на сдружението е, че има членове.

Фондацията няма членове. При нея няма обединяване на лица, които са готови със съвместни усилия активно да работят за постигане на нейните идеи. Накратко, тя представлява имущество, което безвъзмездно е посветено и предоставено за постигане на нестопански цели. Такива са фондациите за защита на морските бозайници, за борба с рака на кожата или за защита на културното наследство.

След като е уточнена формата, е време да пристъпите към учредяването.

Според Закона за юридическите лица с нестопанска цел учредители могат да бъдат български и чуждестранни юридически и дееспособни физически лица.

Ако избраната форма е сдружение, са необходими минимум три лица, за да се учреди сдружение в частна полза, и седем физически или три юридически лица - за сдружение в обществена полза. За учредяване на всяко сдружение се провежда учредително събрание, на което се взема решение за учредяване на сдружението, приема се устав и се избира управителен орган.

Сдружението има двустепенна система – общо събрание и управителен съвет, независимо дали се е определило за осъществяване на дейност в обществена или частна полза. Всички решения, приети на учредителното събрание, се отразяват в протокол, който следва да бъде подписан от всички учредители.

Фондацията се учредява с едностранен учредителен акт, с който безвъзмездно се предоставя имущество за постигане на нестопанска цел. Няма изискване за броя на учредителите на фондация в частна или в обществена полза. Най-важният акт при учредяването е безвъзмездното предоставяне на имущество. Това става с дарение, което трябва да бъде извършено в писмена форма с нотариална заверка на подписа.

Доверете се за изготвянето на всички споменати по-горе документи на професионалист - адвокат, притежаващ нужните познания и опит в сферата на нестопанските организации. Стандартните документи, свалени от интернет, в този случай няма да помогнат поради сложността и спецификата на материята.

Регистрация

Регистрацията става в района на окръжния съд по седалището на юридическото лице. Препоръчителна стъпка преди отиването с документите в съда е да проверите дали избраното от вас име е свободно. Наименованието трябва да бъде изписано на български и може да бъде допълнително изписано на чужд език. Проверката и самото запазване става в офисите на държавното дружество „Информационно обслужване“. За да запазите име, попълвате заявление за резервация на име (указания за попълване и самата бланка може да изтеглите на: https://www.is-bg.net/site_io/?cat=41). Таксата е 60 лв.

Пакет документи

Преди да отидете в съда за регистрация, се убедете, че със себе си сте взели: заявление за вписване (подава се от името на представляващия организацията); устав (за сдруженията) или учредителен акт (за фондацията); протокол от учредително събрание; образци от подписите на управителния орган с нотариална заверка; удостоверение за уникалност на наименованието; свидетелство за съдимост на управителния орган; документ за платена държавна такса в размер на 50 лв. за вписване (заплаща се по банков път); удостоверение от банката за преведена сума за учредяване на фондация, ако волята ви е да предоставите безвъзмездно определена сума пари, и/или документа с нотариална заверка за направеното дарение за учредяване на фондация.

Решението на съда за вписване излиза в рамките на две до три седмици.

Важно! Отбележете си датата на получаване на съдебното решение, защото в 7-дневен срок ви предстои да направите регистрация за получаване на код по „Булстат”.

Тази регистрация се прави в регистър „Булстат” на Агенцията по вписванията, като за целта пригответе: заявление за вписване по образец; две копия на съдебното решение; копие на устава/учредителния акт; копие на документ за самоличност на представителя; документ за платена държавна такса в размер на 40 лева.

Картончето „Булстат” ще получите около месец след подаване на документите. То съдържа единния идентификационен код, който е уникален за всяко юридическо лице. Използва се за идентификация и се съдържа в данните за издаване на фактури.

Две допълнителни регистрации

Ако вашата организация ще развива общественополезна дейност, ви предстоят още две регистрации. Първо, в рамките на два месеца от получаване на съдебното решение трябва да разполагате със следните документи, които да подадете в Централния регистър към Министерството на правосъдието: два броя декларации, заявление по образец (може да изтеглите от сайта на агенцията), препис на съдебното решение със син печат, копие на устава, копие на идентификационна карта по регистър „Булстат”, правила и ред за извършване на общественополезна дейност и списък на членовете на управителния орган. Документите се подават в деловодството на адреса на агенцията - ул. „Славянска“ № 1 в София. Ако документите ви са наред, ще ви бъде издадено удостоверение след около 14 дни. Второ, регистрация в дирекция „Финансово разузнаване” при Държавна агенция „Национална сигурност” (ДАНС) в 4-месечен срок от получаване на съдебното решение. Подгответе следните документи: копие от съдебното решение, вътрешни правила за контрол и предотвратяване изпирането на пари и финансирането на тероризма, бланки декларации, удостоверение за актуално състояние, копие на идентификационна карта по регистър „Булстат”. Изпратете документите по пощата с обратна разписка на адреса на ДАНС.

Права и отговорности

Като основател на неправителствена организация най-голямата ви отговорност е свързана с вашата ангажираност, активен принос и последователна работа за постигане на целите. В противен случай създаването на нестопанска организация се обезсмисля. Вашето име се вписва в съдебния регистър, а ако организацията ще развива общественополезна дейност - и в Централния регистър на Министерството на правосъдието и ДАНС. Вашите права като член на сдружението са да участвате в неговото управление. Това става чрез вашето присъствие, участие и гласуване на заседанията на общото събрание. Имате право да бъдете информирани за дейността, да се ползвате от имуществото и от резултатите от дейността. Вашето задължение е да правите имуществени вноски под формата например на членски внос, ако това е предвидено в устава. Отговорността ви се свежда до вашата лична отговорност за гласувано и прието решение.

Като член на управителен орган на неправителствена организация вие ще имате отговорности, свързани с това да управлявате и представлявате организацията; да прилагате решенията; да се разпореждате с имуществото на организацията; да внасяте за разглеждане проект за бюджет и подготвяте отчет за дейността, както и други задължения, които са описани в устава или учредителния акт.

Прекратяване на членство

Ако по някаква причина желаете да излезете от управлението на неправителствената организация, е необходимо да се съобразите с вътрешните правила, които указват начина, по който трябва да стане това. В общия случай е необходимо да представите молба, в която да посочите своите мотиви до управителния орган.

Весела Чернева-Янкова, бизнес консултант

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ