Какво предвижда предлаганата актуализация на бюджета

Какво предвижда предлаганата актуализация на бюджета

Какво предвижда предлаганата актуализация на бюджета

Предлаганата актуализация на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. ще бъде осъществена при запазване на финансовата и фискалната стабилност на държавата. Това се казва в мотивите за актуализация на бюджета, предложена от правителството.

Актуализираните прогнози за 2013 г. предвиждат ръст на икономиката от около 1%, което е по-песимистичен сценарий от заложения в макрорамката към Бюджет 2013 растеж от 1,9%.

Данните за последното тримесечие на 2012 г. показаха спад при крайното потребление и инвестициите в основен капитал в реално изражение (неизгладени данни) и в ревизираната прогноза на Министерството на финансите се очаква по-бавно възстановяване на вътрешното търсене през първата половина на 2013 г. Повишената икономическа несигурност в началото на настоящата година в България и Европа като цяло също се очаква да окаже негативно влияние върху инвестиционната активност в страната. Тенденцията към забавяне растежа на вътрешното търсене се отразява негативно върху вноса, което води до намаление на постъпленията от ДДС от внос.

От друга страна наблюдаваните темпове на нарастване на износа в края на 2012 г. и в началото на 2013 г. могат да доведат до по-бързо от очакваното възстановяване на износа през 2013 г., и съответно до нарастване на декларирания за възстановяване данъчен кредит от износителите. По-слабото вътрешно търсене и нарастването на износа, който бе основен двигател на растежа през първото тримесечие на 2013 г., не позволяват на приходите от косвени данъци - гръбнака на данъчните приходи в бюджета, да нарастват бързо. Това е свързано с рискове за изпълнението на приходната страна на бюджета, което налага преглед и оценка на фискалните цели, посочват от Министерство на финансите.

Предлаганите промени в закона за държавния бюджет за 2013 г. предвиждат увеличаване на дефицита с 493,4 млн. лв. (0,6 % от прогнозния БВП), с което се променя бюджетната позиция до дефицит от 2,0 % от прогнозния БВП, но остава в рамките на регламентирания с чл. 20, ал. 4 от Закона за устройството на държавния бюджет лимит от 2,0 % от БВП и спазва критериите от Маастрихт.

Предлаганото увеличаване на дефицита обуславя промяна в лимита за максималния размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през 2013 година. Емитираните извънредно 6-месечни ДЦК на вътрешния пазар на стойност 800 млн. лв. през февруари 2013 г., на практика изчерпват одобрения лимит. От друга страна, съществува необходимост от осигуряване на буфер във фискалния резерв, който да минимизира евентуални ликвидни рискове. Обезпечаването допълнителното дългово финансиране в размер до 1,0 млрд. лв., няма да окаже влияние върху регламентираното ограничение за максималния размер на държавния дълг към края на годината от 14,6 млрд. лева.

За преодоляване на натиска върху разходите в резултат на просрочените задължения, както и за осигуряване на допълнителен ресурс в резерва за непредвидени и неотложни разходи, в частта му за структурни реформи и допълнителни фискални мерки, се предвиждат разходи за разплащане на задължения към бизнеса и разходи за подкрепа на гражданите в общ размер на 200,4 млн. лева. От тях предвиденият ресурс в размер на 160,4 млн. лв. (0,2 % от прогнозния БВП) е предназначен главно за погасяване на просрочени задължения на държавата към бизнеса, натрупани основно в системите на Министерство на отбраната, Министерство на вътрешните работи и Министерство на правосъдието.

Предвидени са също така и допълнителни средства за инвестиции по бюджета на Министерство на здравеопазването и средства за земеделските производители. Предвиденият допълнителен ресурс в размер на 40 млн. лв. е за обезпечаване на социалните плащания за най-уязвимите групи. Със средствата ще бъде компенсиран възникналият недостиг за изплащане на интеграционни добавки, с които ще се осигури финансирането на правата на хората с увреждания и тяхната социално-икономическа защита. За насърчаване на социалната ангажираност на работодателите утвърдената обща годишна квота за ваучери за храна за 2013 г. в размер на 160 млн. лв. се увеличава на 200 млн. лева.

В обобщение, с проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. се предвижда приспособяване на бюджетната позиция при запазване на приемствеността по отношение на фискалната стабилност и осигуряване на по-реална основа за подготовката на Бюджет 2014, коментират от финансовото министерство.

Повече подробности можете да прочетете ТУК.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ