Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Плащаме данъците с електронна самоличност от догодина
В близките 12 месеца българите ще се сдобият с електронна самоличност. Карта с електронното ни ЕГН ще позволява извършването на всички административни услуги по електронен път.
За целта днес Министерството на транспорта , информационните технологии и съобщенията започна подбор на фирми -изпълнители на проекта, който е на стойност 12 млн. лв. Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Административен капацитет” (ОПАК), съфинансирана от Европейския съюз, чрез Европейския социален фонд.
„Проектът е от ключово значение за българските граждани и фирми, защото една от целите му е да бъде реализирана системата за електронната идентичност”, заяви заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Валери Борисов. „Очаква се значително намаляване на разходите на гражданите, фирмите и администрациите по предоставяне на електронни услуги. От друга страна гражданите и бизнесът ще бъдат облекчени при тяхната идентификация, когато използват е-услуги”, допълни той.
Създаването на регистър за електронна идентичност на българските граждани, както и прототип на картата за електронна идентификация, са основни дейности от проекта. Картата с чип е предназначена за идентификация на потребителя при заявяването на електронни административни услуги. За част от тях в момента се изисква посещение на различни институции за получаване на електронни сертификати, достъп до банкови сметки, подаване на данъчна декларация и др.
Платформата трябва да поддържа два типа електронни подписи: неквалифициран, който ще се ползва за регистрация и квалифициран – за официални цели (примерно пред съдебната система или други институции, там където държавата е създала и поддържа електронен регистър на идентичността).
В рамките на проекта ще бъде надградена единна среда за обмен на електронни документи, която включва модули за регистрация на документи, както и за тяхното управление и интеграция. Това ще доведе до намаляване на разходите на администрациите при обмен на информация и взаимодействие между системите им.
SMS връзка на гражданите и бизнеса с администрацията е друга важна дейност по проекта. Системата ще бъде съобразена с националната рамка за оперативна съвместимост и ще се интегрира с останалите системи на електронното управление, единния портал за е-услуги и с мобилните оператори. Софтуерът ще позволява проследяване на целия процес от заявяване до получаване на всяка електронна услуга, която е била разработена да поддържа връзка с компонента за SMS уведомяване. Гражданите ще имат и възможност да плащат е-услуги по електронен път.
Платформа за онлайн референдуми и дискусии, както и електронен достъп до обществена информация, също са част от проекта. Тези възможности ще разширят гражданското участие в работата на администрациите.
Проектът „Подобряване на административното обслужване на потребителите чрез надграждане на централните системи на електронното правителство” използва за основа резултатите от първия голям проект, финансиран от ОПАК „Развитие на административното обслужване по електронен път".
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.