Подготвени за неочакваното

Подготвени за неочакваното

Фирмите винаги са шокирани, когато неочаквани събития като земетресение или цунами нарушат например стройно действащата верига на доставки например, както се случи трагичните събития преди няколко седмици в Япония, пише Harvarrd Business Review.

Шокът идва заради две заблуди. Едната от тях е погрешното убеждение, че никоя корпорация не може да се подготви за такива събития и че те не могат да бъдат предвидени, за да се изгради превантивна стратегия.

Другата заблуда е устойчивото виждане, че веригите за доставки преставляват разход. Например, много от фирмите смятат, че не е необходимо да разработят алтернативи на японски доставчик, тъй като те купуват толкова малко от тях в днешно време. Те обаче забравят, че техните китайски доставчици са големи клиенти на Япония. Близо 19% от износа на Япония отиде в Китай през миналата година.

Има 3 принципа, които е добре да се спазват като предохранителна мярка срещу евентуални критични ситуации. Бъдете готови да реагирате. Може ли някой да предположи, че земетресение от 9 по Рихтер ще доведе до цунами и ядрена криза? Въпросът е без значение. Компаниите трябва да са в състояние да предвиждат тежки кризи, за да могат да отговорят на тях.

Могат да го гарантират чрез:

Разнообразяване на доставчиците. Не е достатъчно да имате няколко доставчика, ако всички те са обединени в един регион. Например, много американски компании зависят от Китай като снабдителна база. Какво ще се случи с техния бизнес, ако стойността на юана за една нощ нарасне към тази на щатския долар? Как ще се справят, ако цената на петрола скочи на 150 долара за барел? Компаниите трябва да диверсифицират географски доставчиците си като някои от тях са местна почва, а други - от по-далечни региони.

Спиране на доставките. Това не е достатъчно обаче. Когато земетресението в Япония удари, няколко умни компании възложиха големи поръчки на доставчици извън тази страна. И пренасочиха маршрута си така, че да осигурят снабдяване на клиентите си. Така, при недостиг на продуктите само техните конкуренти ще платят висока цена.

Инвестирайте в гъвкавост. Предприятията трябва да създават динамични мрежи на доставки, които да може да се коригират бързо при внезапни промени. Голяма компания за потребителски продукти може да намали разходите чрез създаване на няколко регионални центъра за производство, а не чрез множество местни, например.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ