Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Правителството обмисля данък "Печалба" да влиза в общините
Обмисля се данък „Печалба”, който новите инвеститори ще плащат, да се насочва към общината, в която са избрали да работят, а не към държавния бюджет. Това заяви министърът на икономиката Трайчо Трайков на дискусия, посветена на промените в закона за насърчаване на инвестициите, предаде БНР. Според министъра това може да важи за първите 3 или 5 години. Идеята е съгласувана с финансовия министър Симеон Дянков.
Относно предложението страната ни да насърчава влагането на средства във високи технологии, икономисти предупредиха, че така се поема риск 1 милион ниско образовани безработни никога да не си намерят работа.
Според Борислав Стефанов, ръководител на Агенцията за инвестиции, страната ни губи чужди капитали защото не предлага конкретни мерки срещу влагането им у нас. Например субсидии за наемането на работници, каквито предлага Сърбия. Затова се мисли държавата да възстановява внесените от новия инвеститор осигуровки. Идеята, обаче, стана повод за предупреждение от страна на Георги Ангелов от "Отворено общество" и на Светла Костадинова от Института за пазарна икономика.
„За да не се стигне до ситуация, където някой инвеститор казва ние ще разкрием 1000 работни места, държавата да му плати някаква сума и след това да се окаже, че вместо 1000 човека ще има 100, по-правилно всъщност е да се възстановяват част от плащанията, които инвеститорите правят. Те ги използват, за да принудят сърбите да им дадат малко повече пари. Опортюнистични компании не ни трябват”, заяви Ангелов.
Заплатите, осигуровките и наемът не са основния проблем и в същото време се предлага една от мерките да бъде именно в тази посока, каза Светла Костадинова.
С насърчаването само на новите инвеститори може да се стигне до унищожаване на вече работещи у нас компании, защото за тях помощ не е предвидена, предупредиха икономистите. Според Георги Ангелов трябва да се търси начин да се повишава и квалификацията на българската работна ръка.
„Защо не си поставите за цел да привлечете някой световен университет в България? Това е име, това е имидж. Агенциите за инвестиции са най-ефективни когато има добра бизнес среда в съответната страна. Но ако има лоша бизнес среда, това е като един развален морков, на който правите реклама по телевизията и никой няма да си го купи, защото е развален”, обясни Ангелов.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.