Руски машиностроители си търсят парите от АЕЦ "Белене"

Руски машиностроители си търсят парите от АЕЦ Белене

Доставчиците на оборудване за атомната централа “Белене", от чието строителство страната ни се отказа, са започнали да пресмятат своите загуби, пише "Комерсант".

Според оценките на "Газпромбанк" за групата "Обединени машиностроителни заводи" (ОМЗ) загубите могат да надхвърлят 2 милиарда рубли. Поръчките на оборудване включват също така "Силови машини" и "ЗиО-Подолск". За момента от София са обещали да купят само един реактор. Ако България не плати останалите поръчки, на "Росатом" ще му се наложи да прехвърля оборудване в други АЕЦ.

Вероятните загуби на контролираната от "Газпромбанк" група ОМЗ, причинени от потенциалното разтрогване на договорите за доставка на оборудване за българската АЕЦ "Белене", се оценяват на 2,152 милиарда рубли. Това се казва в отчета на банката по МСФО (руски счетоводен стандарт) за 2011 г. "Газпромбанк" отбелязва, че ОМЗ има редица договори с "руския главен изпълнител, отговорен за строителството на АЕЦ в Източна Европа". Става дума за влизащия в "Росатом" "Атомстройекспорт" (АСЕ). "В договора са предвидени условия, позволяващи на главния изпълнител при определени обстоятелства да развали договора с групата ОМЗ", отчита още банката.

Договорът за строителството на АЕЦ "Белене" беше подписан между АСЕ и НЕК през 2008 г. Българското правителството отлагаше началото на проекта, а през март 2012 г. реши да се откаже от него, напомня БГНЕС. Към тази дата АСЕ беше поръчал вече оборудването с дълъг цикъл на производство. Окончателните сметки между страните трябва да бъдат направени, след като съвместната работна група определи обема на разходите на НЕК и АСЕ. В края на март, източници, близки до преговорите, оценяваха общия обем на руските финансови претенции към българската страна на "минимум 1 милиард евро".

От "Росатом" обясниха за "Комерсант", че освен ОМЗ, основен подизпълнител на АСЕ по "Белене" а "ЗиО-Подолск" (контролиран от "Атоменергомаш", обединяващ машиностроителните активи на държавната корпорация), произвеждащ парогенератори; "Силови машини" на Алексей Мордашов (произвежда турбини) и Carsib – консорциум между "Арева" и "Сименс", на който бяха поръчани системите за контрол и управление.

От ОМЗ оценяват като "много висока" вероятността за обезщетение за всички понесени по договора разходи. По данни на източниците на "Комерсант", голяма част от оборудването, което е произвела ОМЗ за "Белене", е "готова на практика".

От "Атоменергомаш" уточниха, че поръчката за "Белене" е включвала осем парогенератора, два от които вече са готови, а още два се намират в стадий на финално комплектуване. От холдинга не посочиха цената на поръчката, но отбелязаха, че "компанията възнамерява да изпълни договора за производство на оборудването до край и за момента не е изчислявала загубите". "Силови машини" се намират "в процес на преговори с АСЕ за изчисляване на компенсацията". Източник от пазара смята, че производството на оборудване за "Белене" даже не е достигнало до стадий производство на основни възли.

"Росатом" възнамерява да изпълни ангажиментите си пред българската страна и да достави поръчаното оборудване в пълен обем", заяви представител на държавната корпорация. Според него, ако България не плати оборудването, ще се обсъжда въпроса за неговото използване в други проекти.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Руската Белгородска област обяви извънредно положение заради продължаващите атаки от украинските сили
Обискират имоти на Румен Гайтански - Вълка
Иман Хелиф заведе дело срещу Х, Илон Мъск, Джоан Роулинг и Тръмп
Времето: Отново жълти и оранжеви кодове за много горещо време
Играта на сигурно - най-рискованата лидерска стратегия
Цитат на деня
Малките предприятия с над 8 млн.лв. нетни приходи от продабжи подлежат на задължителен финансов одит
Българска авиокомпания ще изпълнява четири карго полета седмично от Китай до София
На днешната дата, 14 август. Рождениците днес
Язовирите пресъхват, от екоминистерството искат спешни действия за осигуряването на питейна вода
Съдът прибра три суперлимузини от луксозния автопарк на Румен Гайтански-Вълка
Броят на корабите с втечнен газ и насипно зърно през Панамския канал спадна наполовина заради сушата
„Туристите вече не идват“: Криза в крайбрежния туризъм в няколко региона на Италия