EK: Самолетът с Урсула фон дер Лайен кръжал час и половина над Пловдив

Час и половина е продължил да кръжи самолетът над Пловдив с председателката на Комисията Урсула фон дер Лайен след изключването на GPS-а по време на визитата ѝ в неделя, съобщи завеждащата пресслужбата на Еврокомисията Паула Пиньо, която също е била на борда, предаде БНР.
Пиньо уточни, че след изчезването на системата при приближаването на летището е предложено да се използва локална навигационна система, а не хартиени карти, както съобщи първи "Файненшъл таймс".
Паула Пиньо отново подчерта, че след началото на войната в Украйна в края на февруари 2022 г., рязко и чувствително са нараснали случаите на разстройване на глобалните навигационни спътникови системи в ЕС, като това важи особено за зоните около конфликта като тези в Черно и Балтийско море.
Завеждащата пресслужбата на Комисията заяви, че Съюзът ще задейства инструменти, които да му помогнат да се справи с този проблем.
Няма защо да се разследва ситуацията със самолета на председателя на Европейската комисия (ЕК), защото тези смущения не се водят нито хибридни, нито киберзаплахи. Това заяви премиерът Росен Желязков по повод информацията за инцидент със самолета на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен на летището в Пловдив на 31 август, предава БТА.
От правителствената информационна служба вчера съобщиха, че при подход за кацане на летище Пловдив е изчезнал GPS сигналът. С цел осигуряване безопасността на полета от Ръководство въздушно движение незабавно са предложили алтернативен подход за кацане по наземни навигационни средства. Европейската комисия е била уведомена от българските власти за инцидента със заглушаването на GPS сигнала по време полет над Пловдив на самолета, с който е пътувала фон дер Лайен, заявиха говорителките на ЕК Ариана Подеста и Анна-Кайса Иконен. Българските власти ни информираха, че подозират умишлена намеса от страна на Русия, заяви Подеста пред журналисти в Брюксел.
Още от 2022 г., от началото на войната в Украйна, част от начините за водене на съвременните войни включват т.нар. радиоелектронна война, която представлява умишлени смущения в радиочестотния спектър. Това се наблюдава през последните години в зоната на воденето на война, но интерференциите са от Хелзинки, през Черно море, Ереван, Тбилиси, Кипър, Сирия, та до Триполи. Всичко това са интерференции, защото се въздейства на радиочестотния спектър на GPS сигнала, който се излъчва от сателити, които са на близо 20 км над Земята, коментира премиерът.
По думите му, тази интерференция не е таргетирана по отношение на един или друг въздухоплавателен обект. Това нещо е установено в конкретния случай от екипажа на полета, каза премиерът.
Такива неща се случват ежедневно, затова и самолетите, много преди да има GPS система, също са излитали и кацали. В тези моменти има създаден протокол, този протокол е във всички страни, в които Европейската агенция по авиационна безопасност има наблюдения за радиуса на въздействие, и тези проколи много ясно казват, че когато има смущение в GPS сигнала, се подхожда с инструментално навигиране, т.нар. конвенционен метод, допълни Росен Желязков.
По думите му няма нещо, което Ръководството на въздушното движение на България да не е изпълнило по протокол и няма нещо, което да е по-различно от всичко, което се наблюдава като резултат на войната в Украйна, като начин за водене на радиоелектронна война. За съжаление това е една от страничните, но не маловажни последици от подобни конфликти, допълни премиерът.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.