Галин Цоков: В проектобюджета са предвидени повече пари за образование и наука

Галин Цоков: В проектобюджета са предвидени повече пари за образование и наука

Повече пари за образование и наука са предвидени в проектобюджета на държавата за следващата година - предвидени са 4,8% от БВП, докато в миналогодишният бюджет средствата са били 4,1% от БВП. Това обясни в ефира на БНТ образователният министър Галин Цоков.

"Има увеличение на средствата за образование и наука, което показва приоритизиране на образованието и науката за нашата страна и това е положителен знак. За средно образование, това, което касае учителите е, че ще се постигне увеличение на работните заплати до 125% от средната работна заплата за предходната година за страната. За висшето образование се дават около 400 млн. лева отгоре от миналогодишния бюджет, за да могат да достигнат заплатите на преподавателите 180% от средната работна заплата за изминалата година. Около 8 млн. повече ще се дадат и за наука. Предвидени са и за увеличение на издръжката на БАН", каза министърът на образованието и науката.

Той обясни, че държавата от години регулира по доста сложна формула какви специалисти излизат от университетите. Статистика от тазгодишния рейтинг е в добра насока, ако преди 5-6 години около 46% от бакалаврите са на работно място, което изисква висше образование в съответната специалност, сега това са 61 на сто.

"15% са нараснали хората, които работят това, за което са учили в бакалавърската степен, а при магистрите това са над 70%", обобщи проф. Цоков.

По думите му, основен приоритет в образованието е как то да стане по-съвременно и насочено към конкретните умения и таланти на децата.

"С навлизането на изкуствения интелект, включително и в училище, много важен е проблемът за възпитание в ценности, за социално и емоционално учене и развитие на социално-емоционалната интелигентност на учениците. Проблемът е във фокуса на нашата образователна система. Търсим възможност за развитие на силните страни на децата, така че да се чувстват адекватно оценени и да могат да развият талантите си. Бяха създадени 5 училища-лаборатории за иновации, които развиват определени важни за нашата система иновации. Някои са свързани с позитивно образование, финансова грамотност, екология, зелена енергия, интегрирано знание и др. Позиционирани са в различни градове - Варна, София, Стара Загора, Гоце Делчев. Идеята е тези лаборатории да станат като иновативни хъбове, които да помогнат на други училища да въведат тези важни иновации в своята работа. От тази година има още 6 лаборатории, насочени към социално-емоционално учене, образование и спорт, образование с изкуство, с наука, с изкуствен интелект", каза още образователния министър.

По казуса относно сградата на Румънската гимназия в София също има развитие.

"Има възможност училището да бъде настанено в много добра сграда, в центъра на София, на улица "Стара планина", в сградата на професионалната гимназия "Никола Йонков Вапцаров", където учениците могат да работят в едносменен режим и да бъдат двете училища заедно. Тази сграда е държавна собственост, а не на общината, така че това би било дългосрочно решение", обобщи министърът.

Той още веднъж напомни решението на МОН 3 януари да се обяви за неучебен ден. След като редица кметове на общини обявиха денят да неучебен, в 45% от училищата е било взето решение да не се учи, МОН е взел решение за цялата страна.

"Не беше лесно решение. 3 януари беше заложен като учебен, защото иначе щеше да е учебен 23 декември и пак щеше да има подобни дискусии."

Проф. Цоков смята, че трябва да се отвори дискусия за увеличаване на учебната година с една седмица - независимо дали да се започне със седмица по-рано или да се завърши седмица по-късно.

"Въпросът е много чувствителен, но трябва да се проведе диалог", категоричен е министърът.

Според думите му оставането му на поста и по време на редовния кабинет, и по време на двете служебни правителства се дължи на това, че "ние работим всеки ден като за последно и ще продължаваме по същия начин."

Министърът представи национална програма насочена към българските неделни училища в чужбина - "Неразказаните истории на българите".

"Включиха се 33 училища от 18 страни. Създаден е 20-минутен филм, който представя калейдоскоп от събраните истории за това какво не знаем за българите в чужбина. Например първият капитан на отбора на Бешикташ, отборът на Истанбул, е българин или разказ за първото посещение на княз Александър Батенберг в Гърция."

"На базата на това, че разработихме една концепция за това как би трябвало да изглеждат новите учебни програми, МОН спечели проект от ЕК, заедно с Румъния, на базата на който ще се използва експертната помощ на ОИСР за разработването на структурите на учебните програми, които да са компететностно ориентирани, ориентирани към уменията на учениците, а не само пресъздаване и наизустяване на знания."

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Услугите на "Гугъл" са недостъпни за редица потребители по света
Шефът на НАТО предупреждава, че Китай и Русия се готвят за „дългосрочна конфронтация“
Зеленски: Корейският сценарий за край на войната в Украйна е възможен, но няма да гарантира сигурност
Изключването на само един протеин може да обърне процеса на стареене на мозъка и да предотврати Алцхаймер
Гуцанов: Средната работна заплата в страната се е увеличила с 12%
Гроздан Караджов: Няма отчетено заглушаване на GPS сигнала на самолета на председателя на ЕК
Индия се стреми към рекордни покупки на памук
Тръмп сезира Върховния съд на САЩ заради митата, иска бързо решение