Мобилните оператори обжалват заповедта на КЗП, забраняваща начисляването на неустойки

Мобилните оператори обжалват заповедта на КЗП, забраняваща начисляването на неустойки

Трите мобилни оператора обжалват заповедта на председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова, с която се забранява "прилагането на нелоялна агресивна търговска практика". Заповедта задължава мобилните оператори да не могат да начисляват други неустойки освен три стандартни месечни вноски при прекратяване на договор. 

"Голяма част от потребителите се отказват да сменят мобилния си оператор, след като разберат каква сума трябва да платят, за да прекратят договора си. По този начин се нарушава правото на избор на потребителите с кой оператор да сключат договор. Административният съд се е произнесъл по две от делата и е отменил предварителното изпълнение на заповедта. Аз се боря за предварително изпълнение и тази заповед да влезе в сила още сега", каза Мария Филипова по време на заседанието на парламентарната Комисия по икономическа политика и иновации, цитирана от БТА. 

От КЗП посочиха, че мобилните оператори в момента налагат всякакъв вид прекомерни и несъотвестващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато последният желае да упражни правата си по договора, включително да го прекрати или да избере друга стока или услуга, или друг търговец.

Множество потребители сигнализират, че при предсрочното прекратяване на договора, освен неустойката в размер на три стандартни такси, операторът допълнително начислява и неустойка за предоставени отстъпки от цените на месечните такси, както и неустойка за предоставени отстъпки от цените на крайни устройства (в случаите, когато потребителят е закупил на преференциална цена и крайно устройство). Твърденията на потребителите се подкрепят от приложените към жалбите им месечни сметки и фактури, от които е видно, че операторът действително начислява тези неустойки, посочиха от КЗП.

В съответствие с клаузите на договора, при предсрочно прекратяване на договор по вина или инициатива на потребителя, мобилният оператор има право да изиска заплащането на неустойка в размер на не повече от 3 стандартни месечни такси за всеки от абонаментните планове, по отношение на които договорът се прекратява предсрочно. Вместо това обаче, освен уговорената в договора неустойка, са предвидени две допълнителни клаузи, позволяващи на оператора да претендира отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на устройството и заплатената от потребителя цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора. По този начин като краен резултат се заобикаля поставеният максимален праг на неустойка от размера на три месечни абонаментни такси за физически лица, уточняват от КЗП.

Тези действия несъмнено е възможно да променят поведението на средния потребител, да го накарат да се откаже от предсрочното прекратяване на договора заради прекомерно високите неустойки, отчитат експертите на комисията.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Франция оправда блогърите, които твърдяха, че Бриджит Макрон е мъж със сменен пол
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Джейми Даймън с остро послание към Европа: Вие губите!
Шефът на Nvidia Дженсън Хуан изравни Уорън Бъфет по богатство
Производителят на медицинските роботи da Vinci открива завод за 42 млрд. евро в Първомай
Британска суперяхта за 80 млн. паунда изгоря за 5 часа в елитния френски курорт Сен Тропе
Неизвестно за известните: The Doors дават името, а Ерик Клептън е първият клиент на най-музикалното кафене в света
Украйна ще получи от Германия оръжейни системи с далечен обсег на действие до края на юли