Мобилните оператори обжалват заповедта на КЗП, забраняваща начисляването на неустойки

Мобилните оператори обжалват заповедта на КЗП, забраняваща начисляването на неустойки

Трите мобилни оператора обжалват заповедта на председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова, с която се забранява "прилагането на нелоялна агресивна търговска практика". Заповедта задължава мобилните оператори да не могат да начисляват други неустойки освен три стандартни месечни вноски при прекратяване на договор. 

"Голяма част от потребителите се отказват да сменят мобилния си оператор, след като разберат каква сума трябва да платят, за да прекратят договора си. По този начин се нарушава правото на избор на потребителите с кой оператор да сключат договор. Административният съд се е произнесъл по две от делата и е отменил предварителното изпълнение на заповедта. Аз се боря за предварително изпълнение и тази заповед да влезе в сила още сега", каза Мария Филипова по време на заседанието на парламентарната Комисия по икономическа политика и иновации, цитирана от БТА. 

От КЗП посочиха, че мобилните оператори в момента налагат всякакъв вид прекомерни и несъотвестващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато последният желае да упражни правата си по договора, включително да го прекрати или да избере друга стока или услуга, или друг търговец.

Множество потребители сигнализират, че при предсрочното прекратяване на договора, освен неустойката в размер на три стандартни такси, операторът допълнително начислява и неустойка за предоставени отстъпки от цените на месечните такси, както и неустойка за предоставени отстъпки от цените на крайни устройства (в случаите, когато потребителят е закупил на преференциална цена и крайно устройство). Твърденията на потребителите се подкрепят от приложените към жалбите им месечни сметки и фактури, от които е видно, че операторът действително начислява тези неустойки, посочиха от КЗП.

В съответствие с клаузите на договора, при предсрочно прекратяване на договор по вина или инициатива на потребителя, мобилният оператор има право да изиска заплащането на неустойка в размер на не повече от 3 стандартни месечни такси за всеки от абонаментните планове, по отношение на които договорът се прекратява предсрочно. Вместо това обаче, освен уговорената в договора неустойка, са предвидени две допълнителни клаузи, позволяващи на оператора да претендира отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на устройството и заплатената от потребителя цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора. По този начин като краен резултат се заобикаля поставеният максимален праг на неустойка от размера на три месечни абонаментни такси за физически лица, уточняват от КЗП.

Тези действия несъмнено е възможно да променят поведението на средния потребител, да го накарат да се откаже от предсрочното прекратяване на договора заради прекомерно високите неустойки, отчитат експертите на комисията.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Големите победители: Кои са финалистите в "Мениджър на годината 2024"?
Супербактерии ще убият близо 40 милиона души до 2050 година
Формули за успех от финалистите в "Мениджър на годината"
Ройтерс: „Мосад“ са заложили платка с експлозиви в 5000 пейджъра на Хизбула
Атака с украински дрон предизвика взрив с мащабите на земетресение в Русия
"Хизбула" обвини Израел за експлодиралите стотици пейджъри в Ливан, официалните власти отказват информация
Режим „Мениджър“ и режим „Основател“: Кое е по-добре за компанията
Прочутата и най-оживена търговска улица в Европа „Оксфорд Стрийт“ в Лондон става пешеходна