Без стари автомобили в центъра на София от 1 декември

Без стари автомобили в центъра на София от 1 декември

Без стари автомобили в центъра на София от 1 декември

От 1 декември влиза в сила нискоемисионната зона за автомобили в центъра на София. Зоната се въвежда в т.нар. "малък ринг", който обхваща бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница". Тя ще е валидна до 29 февруари 2024 г., информират от Столичната община. 

Нискоемисионната зона беше приета от предишния Общински съвет в края на миналата 2022 г. в изпълнение на решение на Софийския градски съд. Тогава съдът постанови, че Столичната община трябва да предприеме мерки за въвеждането на нискоемисионни зони като част от мерките за подобряване на качеството на въздуха особено през зимните месеци.

"Зоната трябва да бъде въведена сега, защото такова е решението на Съда и на предишния Общински съвет. Новият екип на общината няма как да не се съобрази с това. Ние обаче ще анализираме внимателно ефекта от въвеждането на нискоемисионната зона и след детайлен анализ ще предложим на Столичния общински съвет как да продължим в бъдеще и какви да са следващите стъпки за 2024 г.",  каза кметът на София Васил Терзиев.

Кметът на София поясни, че, за съжаление, предишният екип на общината не е провел активна и ясна разяснителна кампания, което може да доведе до объркване сред хората, които ще използват старите си автомобили в идеалния център на столицата. Ето защо при първи нарушения хората ще бъдат предупреждавани и няма да бъдат санкционирани.

Достъпът в нискоемисионната зона на града ще бъде ограничен за всички автомобили от I екогрупа. Това са бензиновите – с датата на първа регистрация преди 1 януари 1996 г., и дизеловите – с регистрация преди 1 януари 2002 г.

Ограничението не важи за автомобили на граждани с адресна регистрация в малкия ринг и за хората с увреждания. Това ще се отбелязва със стикер за паркиране, издаден от Центъра за градска мобилност. При наличие на вече издаден стикер за паркиране (по местоживеене) в рамките на зоната за платено паркиране в града няма да има нужда да се подава заявление. В този случай данните на гражданите и автомобилите им ще бъдат автоматично отчетени в контролиращата система. Хората без стикери и живеещи в рамките на нискоемисионна зона ще трябва да подават заявления до Центъра за градска мобилност, за да бъдат изключени от ограниченията. Същото се отнася и за хората с увреждания, като те ще могат да регистрират до 2 автомобила, с които да преминават през зоната.

До 1 декември на входните улици по границата на нискоемисионната зона ще бъдат разположени пътни знаци, които ясно обозначават нейния обхват. Автомобилите, чийто достъп ще е забранен до края на февруари 2024 г., ще могат да ползват заобиколни маршрути.

Практиката за въвеждане на нискоемисионни зони се налага по цял свят от години и в над 300 града в света има подобни рингове. Някои са доста по-строги от това, което се въвежда в столицата. Зоните с ниски емисии могат да са ефективна мярка за подобряването на качеството на въздуха, тъй като чрез въвеждането им се намаляват емисиите на фини прахови частици и се насърчава използването на алтернативни начини на придвижване в централните части, както и повече употреба на градския транспорт. Въвеждането им цели също ограничаване на задръстванията и създаване на по-добри условия на живот в градовете. След края на февруари Столичната община ще информира гражданите за ефекта от нискоемисионната зона. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ