Павел Колев, АбВи България: Следващите 10 години ще са истински предизвикателни за здравните системи в цял свят

Павел Колев, АбВи България: Следващите 10 години ще са истински предизвикателни за здравните системи в цял свят

Три са основните и най-големи предизвикателства пред фарма сектора у нас, споделя Павел Колев, кънтри мениджър на АбВи България от юни 2022 г. Преди да заеме тази позиция той е бил на различни ръководни позиции в стратегическия маркетинг на компанията в България и чужбина. Ръководил е регионалния маркетинг в областта на гастроентерологията, като впоследствие продължава кариерата си в глобалния маркетинг. На поста Управител на АбВи за България идва от позицията директор на бизнес направление „Имунология“ в Русия. Преди работата си в АбВи, Павел Колев е бил на различни позиции в Астра Зенека в България. Той е магистър по фармация от Медицинския университет – София.

- Г-н Колев, AбВи е сравнително млада компания, с присъствие от 10 години на фарма пазара. Доколко е възможно да се реализира в България един от основните принципи на компанията-майка, а именно да се изправяте и посрещате най-трудните здравни предизвикателства?

- АбВи е на скромните десет години като отделна компания, но ние сме горди, че при отделянето ни през 2013 г.,  успяхме да комбинираме традициите, знанията и опита на компания с над 100 години присъствие на глобалния фармацевтичен пазар с ентусиазма, погледа в бъдещето, а и наивността, ако щете, на предприемачеството и новото начало. Имах щастието да се присъединя към това пътешествие от самото начало и да наблюдавам от първа ръка формирането, израстването и развитието на нова фармацевтична компания, която за 10 години успя да достигне до №1 в САЩ и №2 в света по продажби за 2022 година.

АбВи наистина дойде на бял свят с амбициозната цел да намира решения на нерешени проблеми и предизвикателства за пациентите и здравните системи, или да е движеща сила в подобряването на грижата за пациента и повишаването на стандарта му на живот. Горди сме, че за тези 10 години успяхме да осигурим революция в лечението на хепатит С, където вече говорим за излекуване; да предоставим 2 нови алтернативи в имунологията, където винаги сме присъствали сериозно и имаме традиции и знания; да осигурим нов механизъм на действие за лекарите и пациентите с хронична лимфоцитна левкемия и остра миелоидна левкемия в онко-хематологията, както и да подсигурим възможност за достоен живот на пациентите с тежка Паркинсонова болест. Амбицията ни не спира до тук и АбВи разработва много други молекули в още повече терапевтични области. Що се отнася до България, бих казал, че в голяма степен успяваме да осигурим тези терапевтични възможности и за българските пациенти и лекари. Процесът не е лесен и минава през много перипетии, но аз съм оптимист, че когато всички страни в този процес слагаме пациента в центъра, можем да намерим решения.    

-  Кои всъщност остават най-големите предизвикателства пред фарма секторът у нас и има ли рецепти за по-бързото им преодоляване?

Всички знаем, че няма идеална система и винаги има какво да се подобри. За най-големи предизвикателства пред сектора бих посочил:

  • Липса на предвидимост
  • Сложен път на пациента
  • Неясна рамка за колаборация и диалог

Липсата на предвидимост идва главно от фактa, че в България от 2019 г. работи Механизъм за предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК, който, както си личи и по името му, има за цел да защити и предостави предвидимост на „разхода“ на държавата за лекарства. Този механизъм, обаче не осигурява такава предвидимост за фармацевтичните производители, тъй като е пряко свързан с бюджета на НЗОК, който, особено в условия на политическа криза е една доста неясна като размер и срокове величина. Казано с други думи, заложеният Механизъм при липса на бюджет или при бюджет, по-нисък от актуалните разходи за предходната година за лекарства, води до ситуация, в която фармацевтичните компании ще връщат към НЗОК по-големи суми от реализираните ръстове за текущата година, т.е. ще работят на загуба. В това няма много голяма икономическа логика, а и прави много непредвидимо бъдещето и инвестицията на сектора в България

В същото време, за да получи достъп до т. нар. скъпоструваща терапия българският пациент е изправен пред една доста тромава, времеемка и сложна система на предписване, одобряване и периодично преоодобряване. В тази бюрократична система, в имунологията например, отнема месеци на пациента, докато успее да получи нужното му лечение. Като компания ние сме пионери и експерти в така нар. пациентски програми, които да навигират пациентите в тази система. Това, обаче, заедно с икономическата непредвидимост за фармацевтичния сектор в България, поставя пред риск хиляди пациенти да не успеят да достигнат до терапията си, ако тези програми не съществуват.

И последно по отношение на рамката или дори платформата за колаборация и диалог, тя лисва на практика. Искрено се надявам, че с новото ръководство и фигури в МЗ и НЗОК, както и всички останали заинтересовани страни в здравеопазването, ще намерим начина, формата и вида на комуникация, която да даде шанса на всички страни да участват в един процес, който да начертае визията за развитие за следващите години, откъдето да станат ясни приоритетите, а оттам – и най-належащите действия, чрез които да подобрим системата на здравеопазване в България.     

-  Наскоро бяхте избран за член на УС на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители (ARPharM) и то, само година откакто сте начело на AбВи за България. Знак за какво е този избор и как виждате ролята си в управата на организацията?

- АРФарМ е асоциация с име и позиция в България. Горд съм, че след 1 година в ролята ми на управител на АбВи България, имах възможността и бях сред избраните от членуващите фармацевтични компании, да бъда част от Управителния Съвет на асоциацията. Вярвам, че с останалите членове на УС - представители на научно-изследователските фармацевтични компании в България, ще намерим начин да работим заедно в посока на адресиране и решаване на изложените по-горе проблеми пред сектора и ще успеем да направим средата по-предвидима и по-прозрачна за компаниите. И, най-важното - ще помогнем на българските пациенти да имат достъп до иновативна терапия, когато им е нужна.

За мен има 3 основни приоритета за Асоциацията в следващия 2-годишен период:

  • Репутация
  • Нов поглед
  • Инициатива   

Репутация на иновативната фармацевтична индустрия – време е ясно да напомним на обществото, че фармацевтичният бизнес създава и намира решения на неадресирани терапевтични проблеми и така спасява животи. 

Нов поглед – ние създаваме иновативни лекарства, ние сме Асоциацията на иновативните компании, време е да бъдем иновативни и в решенията, които предлагаме на политици, пациенти и общество. Националната здравна стратегия 2030 дава заявка за въвеждането на множество промени и Асоциацията трябва да бъде активна страна в изготвянето на тази стратегия заедно с всички институции, съсловни организации и партньори.

Инициатива – нужно е да бъдем все по-активни и все по-значим фактор в предлагането на решения на здравната система. Ние разполагаме с най-новите лекарствени технологии и “know-how”, имаме знанието какво трябва да се промени, и имаме възможността да помогнем в разрешаването на непосрещнати до този момент здравни потребности.

- Основният фокус на компанията е създаването на иновативни лекарства. Каква е визията ви за устойчив растеж, базиран на тази концепция през следващото десетилетие? 

- Следващите 10 години ще са истински предизвикателни за здравните системи в целия свят. Демографска криза, инфлация, политическа несигурност, нови технологии (вкл. AI) и дигитализация са само част от предизвикателствата и възможностите стоящи пред здравеопазването и пред фармацевтичния сектор като важен фактор в тази сложна система. Според мен, фарма бизнесът като цяло, ще играе ключова роля в еволюцията и развитието на здравните грижи. Не само в посока на създаването на нови терапии и решения, но и в партньорството с останалите заинтересовани страни в създаването на устойчиво здравеопазване, което поставя пациента в центъра и осигурява достъп до съвременна, навременна и ефективна здравна грижа за всички нуждаещи се. За целта трябва да има диалог, дългосрочна визия, приоритети и начертана стратегия.

Иска ми се да вярвам, че в България ще намерим правилната платформа и начин, по който този диалог и съгласувана стратегия да бъдат на дневен ред и осъществени.

За мен, първата и най-важна стъпка по този път е да сменим концепцията на здравеопазването от „разход“ в „инвестиция“. Само с този поглед можем да погледнем дългосрочно и да сменим подхода от „икономия“ в „стратегия“.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Лидерите на Г-7 призовават за деескалация в Близкия изток
Междувременно в Ливан: Танци и музика на фона на балистичните ракети (ВИДЕО)
Бъдещето на търсачките: Ще замени ли AI класическото търсене в Google?
За пет месеца органите на реда са хванали повече наркотици, отколкото за цялата 2024 г.
На днешната дата, 17 юни. Имен ден празнуват Мануил, Емануил, Емануила, Емануела
На днешната дата, 17 юни. Имен ден празнуват Мануил, Емануил, Емануила, Емануела
Времето: Летни жеги, но са възможни превалявания в планините
CRM функциите, които ви дават най-голяма възвръщаемост на парите