Поставяме на фокус добрите бизнес практики

Поставяме на фокус добрите бизнес практики

Действаме с почтеност и отговорност. Стремим се да бъдем лидери в секторите, в които оперираме, казва Александра Мирчева, председател на Съвета на директорите на „ВМ Финанс Груп“ и издател на "Мениджър"

Как бихте описали холдинга, който управлявате?

„ВM Финанс Груп“ е компания със значително предприемаческо наследство. Характеризират ни дългогодишните международни партньорства с водещи световни компании и доказаната в годините експертиза, която прилагаме чрез добри международни практики и иновативни решения.

Имаме оперативната способност, устойчивост и ангажираност да осъществим реална, трайна и положителна промяна в живота на нашите клиенти, потребители и пазара. Действаме с почтеност и отговорност и сме устремени да бъдем лидери в секторите, в които оперираме.

Как го създадохте и структурирахте до печеливш бизнес модел?

Бизнесът е създаден преди 28 години в прехода към демокрация и пазарна икономика. Тогава пазарът се реформираше и имаше голям дефицит на стоки и услуги. Негов основател е съпругът ми Васил Мирчев, личност с огромен заряд за успех и визионерска същност и мисъл. Съвместният ни живот протече над четвърт век и заедно продължихме да надграждаме създаденото, като двамата имахме много ясно разпределени роли в бизнеса.

Изграждането на корпоративен модел на управление и структурирането му в политики, процеси и стандарти на работа беше моя задача. Отне ми 10 години да преобърна компанията от неструктурирана среда с предприемаческа енергия в корпоративна среда, конструирана върху най-добри практики за управление, която съхранява духа на бизнеса.

Днес с гордост мога да кажа, че компанията е пример в областта на корпоративното управление и доказателство за това са не само успешните технически дю-дилиджънси, които преминаваме регулярно с партньорите си, често и под наблюдението на посолствата, но и престижните награди, които сме получавали в годините, като например „Най-добър семеен бизнес в Централна и Източна Европа“ на австрийската банка Bank Gutmann. Награда, присъдена от председателя на комитета на наградите проф. Джон Дейвис, завеждащ Факултета по семеен бизнес в Harvard Business School, основател и председател на Cambridge Advisors to Family Enterprise и Cambridge Institute for Family Enterprise, в надпревара с 66 номинирани семейни компании от България, Чехия, Унгария, Полша, Словакия, Русия и други държави.

Какви иновативни модели на работа сте въвели в сектора, в който оперирате?

Ярка отличителна черта за нас е смелият ни дух. Ние сме пионери в много отношения на бизнеса. Припознати сме от международните ни партньори като водещ пазар в редица области за прилагане на най-добрите и модерни световни практики.

Още през 2019 г. въведохме Design thinking методологията в стратегическото ни планиране с помощта нa BMI Institute. Тя прилага радикален подход към иновациите, който поставя в центъра си потребителския опит и преживяване (human-centered design).

Ние сме и сред първите компании, които имат изцяло роботизирани процеси по осчетоводяване на плащания от клиенти и фактури за продажба чрез съвместен електронен канал за обмяна на данни между нас и водещи банкови институции в България. Постигаме 0% грешки и средна ефективност от 70–75%. Намалихме драстично човекочасовете, посветени за обработката на тези процеси.

В бизнеса имаме отлични постижения в иновациите и сме припознати като тестови пазар за световни иновации. Те стартират началото си тук в България и след успешно протичане и одобрение се въвеждат на световния пазар. Такива примери от последната година са Johnnie Blond, иновативен бленд на Johnnie Walker. В момента той се продава в световен мащаб или Chandon Garden Spritz бленд от шардоне, пино ноар и семийон на LVMH. Истински вълнуващо е да видиш в световната мрежа на потребление продукт, чието начало е стартирало благодарение и на твоето участие и положен труд.

На какво ви научи конкуренцията на пазара?

Ключово е да имаме свободно развита и реална конкуренция на пазара. От нея има не само икономическа полза, а и положително въздействие върху пазарните резултати. Свободната конкуренция осигурява равни условия за фирмите, които поставят своите клиенти на първо място. Наблюдаваме стратегиите и действията на конкурентите с интерес и уважение. Техните успешни проекти и инициативи ни провокират постоянно да се подобряваме, предизвикват ни да ускорим действията си и да експериментираме по-смело.

Компаниите ни работят в сектори, в които има силно развита конкуренция от международни компании с дългогодишно развито ноу-хау и бизнес подкрепа от компаниите майки. Това изисква от нас да работим още по-добре, стимулира ефективността и производителност­та ни, насърчава иновациите и стремежа към дългосрочен растеж.

От друга страна ние се съревноваваме в постиженията си с колегите ни от EMEA – Централна и Източна Европа, Близкия изток и Африка (глобално групиране на принципа на регионална бизнес дейност). В този кръг от колеги има силна конкуренция и интелектуален сблъсък на богатство от идеи и решения, които работят в полза на потребителите и пазарите. През 2021 г. две от нашите компании участваха в състезание между 19 държави за изработка на уникална опаковка на продукт, изискваща преплитане на богатата му история и култура, превъплътена в изкуство. Така съвременният художествен прочит на българската глаголица в комбинация с геометричната логика на знаците спечели номинация и влезе в глобалната колекция от шедьоври. А екипите ни постигнаха международно признание за креативност, творческо мислене и иновативно предложение.

Как поредицата от кризи през последните две години се отрази на бизнеса?

Въздействието на пандемията беше всеобхватно, дълбоко лично, с широкообхватен ефект. Не само върху икономиката, здравеопазването, образованието. Но и индивидуално, неизмеримо, социално и емоционално. Пандемията преобърна живота ми. Последвалата война в Украйна тласна света в задълбочаване на икономическата криза, като прибави политическа, енергийна и продоволствена криза. Тя рефлектира във висока инфлация, постоянен ръст на цените, намалено потребление към края на 2022 г. и отслабване на прираста на търговията в еврозоната. Това са огромни препятствия за глобалното възстановяване.

Последните две години за мен се превърнаха в изпитание за устойчивост и борбеност както в професионален, така и в личен план. Динамиката на събитията и темпото, с което се случваха, изискваха от мен пълна мобилизация и дисциплина. Трябваше бързо и адекватно бизнесът да се адаптира и да преодолява предизвикателствата. Именно в моменти на такива кризи се открояват вътрешната сила и духът на всеки ръководител, който е призован да преведе бизнеса през несигурните времена на средата. Научих се да контролирам емоциите си. Наложи се да скъся пътя към решенията, да навляза още по-дълбоко в бизнеса, да правя съвместно с екипа ни планове. Точно когато започвахме да ги изпълняваме, отново се наложи да препланираме, изработвайки стрес тест сценарии, оценяващи ефектите на новата бизнес среда.

Колко добре сме се справили в управлението на тези кризи, говорят положителните резултати и постижения на бизнеса и високата удовлетвореност от партньорите ни. През последните две години бяхме оценени и препозиционирани от част от ключовите ни партньори като Tier 1 пазар, или партньор от решаващо значение за бизнеса, получаващ по-високи нива на инвестиции, по-голям фокус и експертна подкрепа.

Как се развиваше и разрастваше холдингът? Как изграждате партньорствата си с доставчици, финансови институции?

Имаме дълга история на успешно бизнес развитие и дългогодишни партньорства, която се базира на високите стандарти за организационно съвършенство и иновативните подходи, които прилагаме. Инвестираме стратегически в дигиталното ни и технологично модернизиране. Разбираме, че технологиите ще променят играта в бизнеса.

Знаем колко решаващо за успеха ни е да работим с най-добрите таланти и имаме привилегията в екипа си да имаме професионалисти със силни личностни качества.

Всяко бизнес партньорство се развива единствено през условието за постигане на показателите за растеж, постижения и доставянето на резултати. След тях следват изграденото доверие и подкрепа, основани на непоколебима вяра в правилността на целите, хармония в ценностите и морала в светлината на цялостния климат на партньорството.

Нашите корпоративни финансови партньори са ключова част от екипа ни, предоставяйки смислени насоки и честна обратна връзка в допълнение към капиталовите решения. Работим с финансови институции, от които очакваме разбиране на бизнеса и партньорство, което стои до нас през всички икономически цикли. От своя страна ние действаме отговорно и доставяме резултати.

Годишна конференция на LVMH (Louis Vuitton & Moet Hennessy), Варшава

Какво е важно като бизнес стратегия и като ценности, за да могат компаниите в един холдинг да развият дълголетна устойчивост?

Почтеност, усърдие и лидерство. Важно е да се работи с енергия и въображение. Да се въвеждат иновации, нови идеи и технологии, които отключват възможности. Работим целенасочено за надграждане на връзките между културата, бизнеса и обществото ни. За нас развитието на културата придобива изключително значение за интелигентния растеж на България в посока образование, творчество и иновации. Разглеждаме културата като основа за постигането на такова качество на живот, което прави отделния гражданин пълноценна личност, способна да осмисля и взема решения в резултат на осигурен свободен достъп до качествена информация, образование, културно съдържание, иновации и творчество, ресурси и дигитални технологии. Това е и основна мисия на списание „Мениджър“.

Как изграждате и развивате екипа си?

Имам привилегията да работя с екип от изключителни личности с ярък отпечатък и индивидуален принос в развитието на бизнеса. Изпитвам гордост и удовлетворение от възможността да работя с талантливи и компетентни професионалисти. Разбирам силата на изграждането на подкрепящ и приобщаващ подход и култура на работа с всички. Съзнавам, че голямата разлика се постига, когато сме обединени в екип.

Компанията ни е силно фокусирана върху задържането и привличането на най-добрите професионалисти. Изградих­ме работодателската си марка с подкрепата на най-добрите експерти от Великобритания, с чиято подкрепа развихме нашата уникална добавена стойност за служителите (EVP).

Екипът ни разгърна и внедри дългосрочна стратегия, която установява идентичността на компанията ни като работодател и е фокусирана върху възможностите за кариерно развитие и способността за придобиване на нови умения. За да сме уверени, че непрекъснато се подобряваме, насърчаваме нашите служители да предизвикват статуквото и да действат като предприемачи. Да прилагат различни идеи, да мислят мащабно и да предлагат решения, които трансформират пазара.

В каква посока се разраства бизнесът ви? Каква е инвестиционната ви програма?

Предприемаческият дух винаги ще остане движещата сила зад растежа на „ВМ Финанс Груп“. Ние продължаваме да прилагаме гъвкаво мислене в нови бизнес модели. Съсредоточени сме повече от всякога върху бързото агрегиране и анализиране на данни за бизнес цели.

Имахме и ограничения. Не постигнахме толкова голям растеж, колкото се надявахме, в някои области от нашия стратегически план. Нарушената верига на доставки, наложените санкции на Русия и дефицитът на суровини рефлектираха в липса на стока или в определени случаи в необходимостта от въвеждане на квотен принцип на работа. Тези ограничения са пропусната възможност и ние усилено работим занапред да бъдем по-подготвени и да се справим по-добре в бъдеще.

Организацията ни е ориентирана към клиентите и фокусирана към крайните потребители. Позиционирани сме за растеж. Реализираме това чрез активно развитие на съществуващия бизнес, увеличаване на конкурентните ни предимства и бизнес развитие. Пристъпваме в бъдещето с амбиции за разгръщане на нови категории продукти, с които ще работим. Разгръщаме покритието на пазара си и за да го подкрепим, ще инвестираме в развитие на логистичната ни инфраструктура ведно с пълната централизация и въвеждане на единен дигитализиран подход за прогноза на поръчки и доставки. Ще продължим да разширяваме ритейл веригата си от магазини и ще се насочим към външни пазари. Имаме пълната подкрепа на партньорите ни, които ни определят като стратегически важен партньор, и заедно сме устремени към съвместен растеж, ускоряване на бизнеса, стратегическото мислене, изпреварване на тенденциите и стремеж към съвършенство, които споделяме заедно.

Стратегическа среща на „Гебр. Хайнеман“, Хамбург

Как оценявате бизнес средата в България?

„Нашето общество има още да воюва за своето щастие.“ Това са думите на моя съпруг преди 5 години. Думите му са толкова силни и актуални и днес.

Предстоящите перспективи за растеж се влошават до голяма степен поради войната и последиците от нея. Въпреки това България ще има положителен икономически растеж. Надявам се на започване на мирни преговори между Украйна и Русия, но считам, че проблемът ще продължи по-дългосрочно. Добавям към това нарастващата заплаха от раздробяване на геополитически и икономически блокове и преминаване от модела на глобализация към модел на деглобализация. В същото време Ковид-19 ще продължи да съществува, оказвайки натиск върху здравната ни система. В началото на следващата година цените на продуктите ще продължат да растат заедно с проблемите във веригата за доставки и енергия, които ще продължават да повишават инфлацията.

Предстои ни финансово затягане, фокусирано върху намаляването на инфлацията, а не върху предотвратяването на дефлацията. В еврозоната спадът в производството сочи към ускоряване на загубата на работни места. Предстои ни продажбата на много активи, като предприятия и проекти. Инвеститорите ще стават все по-селективни, като концентрират финансиране в по-малък брой компании. Потреблението ще се свие и бизнес активността ще се забави.

В България пропускаме друга ключова тема, а именно ценообразуването на въглеродните емисии и енергийното данъчно облагане, които предстоят в обозримо бъдеще. Страната ще трябва да премине към новия нисковъглероден свят. От друга страна сме фокусирани върху инвестициите във възобновяеми енергийни източници, които се радват на инвеститорки интерес.

Цифровата революция е друга важна област, която ще ни засегне. Ще вървим към все по-дигитална икономика, отключване на потенциала на иновациите като цифрови валути, финтех продукти и услуги и укрепване на регулаторната рамка около криптоактивите.

Вълнувам се от политическата нестабилност, която се отразява негативно на бизнеса и инвеститорите. Във вътрешнополитически аспект е ключово кой ще ръководи България. Винаги днешните лидерите задават дневния ред и фокусират обществото ни върху ключовите области за развитие, които ще се превърнат в новия дневен ред за държавата.

От 15 години стоите зад конкурса „Мениджър на годината“ и го развивате? Това обаче ви лишава от участие в него. Искало ли ви се е вас да оценят и на вас да връчат наградата?

Приемам въпроса с усмивка. Успехът се оценява не само по търговските резултати и отличия. Но и по приноса ни към развитието на обществото. По начина, по който действаме отговорно за общото благо в дългосрочен план.

За мен „Мениджър на годината“ е много повече от престижен конкурс. Той е кауза. Вече 15 години ние изграждаме стойност в обществото и бизнеса, като отличаваме най-добрите постижения на свободната пазарна икономика, постигнати от ръководния талант на най-добрите мениджъри. Продължаваме да бъдем ролеви модел за безпристрастност и добри практики.

Връщайки се назад във времето, си позволявам да твърдя, че променихме възприятието за лика на корпоративния свят и образа на неговите мениджъри. Поставихме във фокус успешните добри практики и резултати, които развиват българската икономика, бизнес климата и репутацията на страната ни. Дадохме публичност и познаваемост на лицата и компаниите, които стоят зад тези успехи, морално почтено и отговорно. В това се крие оценката за работата ми и значимата морална награда.

Александра Мирчева е председател на Съвета на директорите и изпълнителен директор на „ВМ Финанс Груп“ АД. Отговаря за управлението на девет компании в различни сектори, част от групата ВМФГ. Член е на Съвета на директорите на холдинговата организация повече от седемнадесет години. Заемала е различни ръководни позиции в организацията, свързани с изграждане и внедряване на корпоративен модел на управление, риск и съответствие. Член е на Съвета на директорите на „Идънред България“ от 2016 г. и е част от Управителния съвет на „Гебр. Хайнеман България“. Завършила е Националния учебен комплекс по култура и има магистърска степен по бизнес мениджмънт и маркетинг от НБУ. Г-жа Мирчева е награждавана за „Най-добър семеен бизнес в Централна и Източна Европа“ на австрийската банка Bank Gutmann и „Най-ангажиран към управлението на хора организационен лидер на годината“ от БАУХ. Има повече от 20 години предприемачески опит, свързан с компаниите на „ВМ Финанс Груп“.

***

„ВМ Финанс Груп“ е икономическа група, създадена през 1994 г., която обединява стратегически инвестиционен портфейл от девет компании с лидерски позиции в сферата на дистрибуцията на бързооборотни стоки, логистика, медии и издателство, реклама и образование. Има джойнт венчър партньорства с „Идънред България“ – световен лидер в предплатените корпоративни услуги, и „Гебр. Хайнеман България“ – един от пазарните лидери в Duty Free & Travel Value ритейл на международни летища и гранични магазини. Холдингът предлага възможности за кариерно израстване на повече от 800 души. Високо признание за отличната бизнес репутация, ефективната стратегия и непрекъснатия растеж са международните награди на Bank Gutmann за най-забележителния семеен бизнес в Централна и Източна Европа, благотворителността за Централна и Източна Европа и най-добрия семеен бизнес в България.

***

Отличия и награди през 2021 – 2022 г.

Годишна партньорска конференция на Diageo за ЕPM, Малта

· Excellence In Innovation от Diageo

· Best E-Retail Push oт LVMH

· „Най-добър нов продукт“ от „Прогресив”

· „Най-добра практика“ на William Grant & Sons

· За дистрибуционен модел от „Балкански винен фестивал“

· „Любимите марки“ за Glenfiddich, Tullamore D.E.W. и Grant's

Весислава Антонова. Снимки: Юлиян Донов и личен архив. Текстът е публикуван в бр. 11/22 на сп. Мениджър, който можете да намерите в дигиталната платформа ZinZin.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
Опасно орбитално разминаване между Starlink и китайски сателити
Как да говорите с авторитет?
Ердоган с предупреждение към Украйна и Русия: Не нападайте цивилни кораби!
Глобалните застрахователни загуби от природни бедствия ще достигнат 107 милиарда долара през 2025 г.
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
Петролът поскъпва, след като Тръмп нареди блокада на санкционирани петролни танкери от и за Венецуела