Поставяме на фокус добрите бизнес практики

Поставяме на фокус добрите бизнес практики

Поставяме на фокус добрите бизнес практики

Действаме с почтеност и отговорност. Стремим се да бъдем лидери в секторите, в които оперираме, казва Александра Мирчева, председател на Съвета на директорите на „ВМ Финанс Груп“ и издател на "Мениджър"

Как бихте описали холдинга, който управлявате?

„ВM Финанс Груп“ е компания със значително предприемаческо наследство. Характеризират ни дългогодишните международни партньорства с водещи световни компании и доказаната в годините експертиза, която прилагаме чрез добри международни практики и иновативни решения.

Имаме оперативната способност, устойчивост и ангажираност да осъществим реална, трайна и положителна промяна в живота на нашите клиенти, потребители и пазара. Действаме с почтеност и отговорност и сме устремени да бъдем лидери в секторите, в които оперираме.

Как го създадохте и структурирахте до печеливш бизнес модел?

Бизнесът е създаден преди 28 години в прехода към демокрация и пазарна икономика. Тогава пазарът се реформираше и имаше голям дефицит на стоки и услуги. Негов основател е съпругът ми Васил Мирчев, личност с огромен заряд за успех и визионерска същност и мисъл. Съвместният ни живот протече над четвърт век и заедно продължихме да надграждаме създаденото, като двамата имахме много ясно разпределени роли в бизнеса.

Изграждането на корпоративен модел на управление и структурирането му в политики, процеси и стандарти на работа беше моя задача. Отне ми 10 години да преобърна компанията от неструктурирана среда с предприемаческа енергия в корпоративна среда, конструирана върху най-добри практики за управление, която съхранява духа на бизнеса.

Днес с гордост мога да кажа, че компанията е пример в областта на корпоративното управление и доказателство за това са не само успешните технически дю-дилиджънси, които преминаваме регулярно с партньорите си, често и под наблюдението на посолствата, но и престижните награди, които сме получавали в годините, като например „Най-добър семеен бизнес в Централна и Източна Европа“ на австрийската банка Bank Gutmann. Награда, присъдена от председателя на комитета на наградите проф. Джон Дейвис, завеждащ Факултета по семеен бизнес в Harvard Business School, основател и председател на Cambridge Advisors to Family Enterprise и Cambridge Institute for Family Enterprise, в надпревара с 66 номинирани семейни компании от България, Чехия, Унгария, Полша, Словакия, Русия и други държави.

Какви иновативни модели на работа сте въвели в сектора, в който оперирате?

Ярка отличителна черта за нас е смелият ни дух. Ние сме пионери в много отношения на бизнеса. Припознати сме от международните ни партньори като водещ пазар в редица области за прилагане на най-добрите и модерни световни практики.

Още през 2019 г. въведохме Design thinking методологията в стратегическото ни планиране с помощта нa BMI Institute. Тя прилага радикален подход към иновациите, който поставя в центъра си потребителския опит и преживяване (human-centered design).

Ние сме и сред първите компании, които имат изцяло роботизирани процеси по осчетоводяване на плащания от клиенти и фактури за продажба чрез съвместен електронен канал за обмяна на данни между нас и водещи банкови институции в България. Постигаме 0% грешки и средна ефективност от 70–75%. Намалихме драстично човекочасовете, посветени за обработката на тези процеси.

В бизнеса имаме отлични постижения в иновациите и сме припознати като тестови пазар за световни иновации. Те стартират началото си тук в България и след успешно протичане и одобрение се въвеждат на световния пазар. Такива примери от последната година са Johnnie Blond, иновативен бленд на Johnnie Walker. В момента той се продава в световен мащаб или Chandon Garden Spritz бленд от шардоне, пино ноар и семийон на LVMH. Истински вълнуващо е да видиш в световната мрежа на потребление продукт, чието начало е стартирало благодарение и на твоето участие и положен труд.

На какво ви научи конкуренцията на пазара?

Ключово е да имаме свободно развита и реална конкуренция на пазара. От нея има не само икономическа полза, а и положително въздействие върху пазарните резултати. Свободната конкуренция осигурява равни условия за фирмите, които поставят своите клиенти на първо място. Наблюдаваме стратегиите и действията на конкурентите с интерес и уважение. Техните успешни проекти и инициативи ни провокират постоянно да се подобряваме, предизвикват ни да ускорим действията си и да експериментираме по-смело.

Компаниите ни работят в сектори, в които има силно развита конкуренция от международни компании с дългогодишно развито ноу-хау и бизнес подкрепа от компаниите майки. Това изисква от нас да работим още по-добре, стимулира ефективността и производителност­та ни, насърчава иновациите и стремежа към дългосрочен растеж.

От друга страна ние се съревноваваме в постиженията си с колегите ни от EMEA – Централна и Източна Европа, Близкия изток и Африка (глобално групиране на принципа на регионална бизнес дейност). В този кръг от колеги има силна конкуренция и интелектуален сблъсък на богатство от идеи и решения, които работят в полза на потребителите и пазарите. През 2021 г. две от нашите компании участваха в състезание между 19 държави за изработка на уникална опаковка на продукт, изискваща преплитане на богатата му история и култура, превъплътена в изкуство. Така съвременният художествен прочит на българската глаголица в комбинация с геометричната логика на знаците спечели номинация и влезе в глобалната колекция от шедьоври. А екипите ни постигнаха международно признание за креативност, творческо мислене и иновативно предложение.

Как поредицата от кризи през последните две години се отрази на бизнеса?

Въздействието на пандемията беше всеобхватно, дълбоко лично, с широкообхватен ефект. Не само върху икономиката, здравеопазването, образованието. Но и индивидуално, неизмеримо, социално и емоционално. Пандемията преобърна живота ми. Последвалата война в Украйна тласна света в задълбочаване на икономическата криза, като прибави политическа, енергийна и продоволствена криза. Тя рефлектира във висока инфлация, постоянен ръст на цените, намалено потребление към края на 2022 г. и отслабване на прираста на търговията в еврозоната. Това са огромни препятствия за глобалното възстановяване.

Последните две години за мен се превърнаха в изпитание за устойчивост и борбеност както в професионален, така и в личен план. Динамиката на събитията и темпото, с което се случваха, изискваха от мен пълна мобилизация и дисциплина. Трябваше бързо и адекватно бизнесът да се адаптира и да преодолява предизвикателствата. Именно в моменти на такива кризи се открояват вътрешната сила и духът на всеки ръководител, който е призован да преведе бизнеса през несигурните времена на средата. Научих се да контролирам емоциите си. Наложи се да скъся пътя към решенията, да навляза още по-дълбоко в бизнеса, да правя съвместно с екипа ни планове. Точно когато започвахме да ги изпълняваме, отново се наложи да препланираме, изработвайки стрес тест сценарии, оценяващи ефектите на новата бизнес среда.

Колко добре сме се справили в управлението на тези кризи, говорят положителните резултати и постижения на бизнеса и високата удовлетвореност от партньорите ни. През последните две години бяхме оценени и препозиционирани от част от ключовите ни партньори като Tier 1 пазар, или партньор от решаващо значение за бизнеса, получаващ по-високи нива на инвестиции, по-голям фокус и експертна подкрепа.

Как се развиваше и разрастваше холдингът? Как изграждате партньорствата си с доставчици, финансови институции?

Имаме дълга история на успешно бизнес развитие и дългогодишни партньорства, която се базира на високите стандарти за организационно съвършенство и иновативните подходи, които прилагаме. Инвестираме стратегически в дигиталното ни и технологично модернизиране. Разбираме, че технологиите ще променят играта в бизнеса.

Знаем колко решаващо за успеха ни е да работим с най-добрите таланти и имаме привилегията в екипа си да имаме професионалисти със силни личностни качества.

Всяко бизнес партньорство се развива единствено през условието за постигане на показателите за растеж, постижения и доставянето на резултати. След тях следват изграденото доверие и подкрепа, основани на непоколебима вяра в правилността на целите, хармония в ценностите и морала в светлината на цялостния климат на партньорството.

Нашите корпоративни финансови партньори са ключова част от екипа ни, предоставяйки смислени насоки и честна обратна връзка в допълнение към капиталовите решения. Работим с финансови институции, от които очакваме разбиране на бизнеса и партньорство, което стои до нас през всички икономически цикли. От своя страна ние действаме отговорно и доставяме резултати.

Годишна конференция на LVMH (Louis Vuitton & Moet Hennessy), Варшава

Какво е важно като бизнес стратегия и като ценности, за да могат компаниите в един холдинг да развият дълголетна устойчивост?

Почтеност, усърдие и лидерство. Важно е да се работи с енергия и въображение. Да се въвеждат иновации, нови идеи и технологии, които отключват възможности. Работим целенасочено за надграждане на връзките между културата, бизнеса и обществото ни. За нас развитието на културата придобива изключително значение за интелигентния растеж на България в посока образование, творчество и иновации. Разглеждаме културата като основа за постигането на такова качество на живот, което прави отделния гражданин пълноценна личност, способна да осмисля и взема решения в резултат на осигурен свободен достъп до качествена информация, образование, културно съдържание, иновации и творчество, ресурси и дигитални технологии. Това е и основна мисия на списание „Мениджър“.

Как изграждате и развивате екипа си?

Имам привилегията да работя с екип от изключителни личности с ярък отпечатък и индивидуален принос в развитието на бизнеса. Изпитвам гордост и удовлетворение от възможността да работя с талантливи и компетентни професионалисти. Разбирам силата на изграждането на подкрепящ и приобщаващ подход и култура на работа с всички. Съзнавам, че голямата разлика се постига, когато сме обединени в екип.

Компанията ни е силно фокусирана върху задържането и привличането на най-добрите професионалисти. Изградих­ме работодателската си марка с подкрепата на най-добрите експерти от Великобритания, с чиято подкрепа развихме нашата уникална добавена стойност за служителите (EVP).

Екипът ни разгърна и внедри дългосрочна стратегия, която установява идентичността на компанията ни като работодател и е фокусирана върху възможностите за кариерно развитие и способността за придобиване на нови умения. За да сме уверени, че непрекъснато се подобряваме, насърчаваме нашите служители да предизвикват статуквото и да действат като предприемачи. Да прилагат различни идеи, да мислят мащабно и да предлагат решения, които трансформират пазара.

В каква посока се разраства бизнесът ви? Каква е инвестиционната ви програма?

Предприемаческият дух винаги ще остане движещата сила зад растежа на „ВМ Финанс Груп“. Ние продължаваме да прилагаме гъвкаво мислене в нови бизнес модели. Съсредоточени сме повече от всякога върху бързото агрегиране и анализиране на данни за бизнес цели.

Имахме и ограничения. Не постигнахме толкова голям растеж, колкото се надявахме, в някои области от нашия стратегически план. Нарушената верига на доставки, наложените санкции на Русия и дефицитът на суровини рефлектираха в липса на стока или в определени случаи в необходимостта от въвеждане на квотен принцип на работа. Тези ограничения са пропусната възможност и ние усилено работим занапред да бъдем по-подготвени и да се справим по-добре в бъдеще.

Организацията ни е ориентирана към клиентите и фокусирана към крайните потребители. Позиционирани сме за растеж. Реализираме това чрез активно развитие на съществуващия бизнес, увеличаване на конкурентните ни предимства и бизнес развитие. Пристъпваме в бъдещето с амбиции за разгръщане на нови категории продукти, с които ще работим. Разгръщаме покритието на пазара си и за да го подкрепим, ще инвестираме в развитие на логистичната ни инфраструктура ведно с пълната централизация и въвеждане на единен дигитализиран подход за прогноза на поръчки и доставки. Ще продължим да разширяваме ритейл веригата си от магазини и ще се насочим към външни пазари. Имаме пълната подкрепа на партньорите ни, които ни определят като стратегически важен партньор, и заедно сме устремени към съвместен растеж, ускоряване на бизнеса, стратегическото мислене, изпреварване на тенденциите и стремеж към съвършенство, които споделяме заедно.

Стратегическа среща на „Гебр. Хайнеман“, Хамбург

Как оценявате бизнес средата в България?

„Нашето общество има още да воюва за своето щастие.“ Това са думите на моя съпруг преди 5 години. Думите му са толкова силни и актуални и днес.

Предстоящите перспективи за растеж се влошават до голяма степен поради войната и последиците от нея. Въпреки това България ще има положителен икономически растеж. Надявам се на започване на мирни преговори между Украйна и Русия, но считам, че проблемът ще продължи по-дългосрочно. Добавям към това нарастващата заплаха от раздробяване на геополитически и икономически блокове и преминаване от модела на глобализация към модел на деглобализация. В същото време Ковид-19 ще продължи да съществува, оказвайки натиск върху здравната ни система. В началото на следващата година цените на продуктите ще продължат да растат заедно с проблемите във веригата за доставки и енергия, които ще продължават да повишават инфлацията.

Предстои ни финансово затягане, фокусирано върху намаляването на инфлацията, а не върху предотвратяването на дефлацията. В еврозоната спадът в производството сочи към ускоряване на загубата на работни места. Предстои ни продажбата на много активи, като предприятия и проекти. Инвеститорите ще стават все по-селективни, като концентрират финансиране в по-малък брой компании. Потреблението ще се свие и бизнес активността ще се забави.

В България пропускаме друга ключова тема, а именно ценообразуването на въглеродните емисии и енергийното данъчно облагане, които предстоят в обозримо бъдеще. Страната ще трябва да премине към новия нисковъглероден свят. От друга страна сме фокусирани върху инвестициите във възобновяеми енергийни източници, които се радват на инвеститорки интерес.

Цифровата революция е друга важна област, която ще ни засегне. Ще вървим към все по-дигитална икономика, отключване на потенциала на иновациите като цифрови валути, финтех продукти и услуги и укрепване на регулаторната рамка около криптоактивите.

Вълнувам се от политическата нестабилност, която се отразява негативно на бизнеса и инвеститорите. Във вътрешнополитически аспект е ключово кой ще ръководи България. Винаги днешните лидерите задават дневния ред и фокусират обществото ни върху ключовите области за развитие, които ще се превърнат в новия дневен ред за държавата.

От 15 години стоите зад конкурса „Мениджър на годината“ и го развивате? Това обаче ви лишава от участие в него. Искало ли ви се е вас да оценят и на вас да връчат наградата?

Приемам въпроса с усмивка. Успехът се оценява не само по търговските резултати и отличия. Но и по приноса ни към развитието на обществото. По начина, по който действаме отговорно за общото благо в дългосрочен план.

За мен „Мениджър на годината“ е много повече от престижен конкурс. Той е кауза. Вече 15 години ние изграждаме стойност в обществото и бизнеса, като отличаваме най-добрите постижения на свободната пазарна икономика, постигнати от ръководния талант на най-добрите мениджъри. Продължаваме да бъдем ролеви модел за безпристрастност и добри практики.

Връщайки се назад във времето, си позволявам да твърдя, че променихме възприятието за лика на корпоративния свят и образа на неговите мениджъри. Поставихме във фокус успешните добри практики и резултати, които развиват българската икономика, бизнес климата и репутацията на страната ни. Дадохме публичност и познаваемост на лицата и компаниите, които стоят зад тези успехи, морално почтено и отговорно. В това се крие оценката за работата ми и значимата морална награда.

Александра Мирчева е председател на Съвета на директорите и изпълнителен директор на „ВМ Финанс Груп“ АД. Отговаря за управлението на девет компании в различни сектори, част от групата ВМФГ. Член е на Съвета на директорите на холдинговата организация повече от седемнадесет години. Заемала е различни ръководни позиции в организацията, свързани с изграждане и внедряване на корпоративен модел на управление, риск и съответствие. Член е на Съвета на директорите на „Идънред България“ от 2016 г. и е част от Управителния съвет на „Гебр. Хайнеман България“. Завършила е Националния учебен комплекс по култура и има магистърска степен по бизнес мениджмънт и маркетинг от НБУ. Г-жа Мирчева е награждавана за „Най-добър семеен бизнес в Централна и Източна Европа“ на австрийската банка Bank Gutmann и „Най-ангажиран към управлението на хора организационен лидер на годината“ от БАУХ. Има повече от 20 години предприемачески опит, свързан с компаниите на „ВМ Финанс Груп“.

***

„ВМ Финанс Груп“ е икономическа група, създадена през 1994 г., която обединява стратегически инвестиционен портфейл от девет компании с лидерски позиции в сферата на дистрибуцията на бързооборотни стоки, логистика, медии и издателство, реклама и образование. Има джойнт венчър партньорства с „Идънред България“ – световен лидер в предплатените корпоративни услуги, и „Гебр. Хайнеман България“ – един от пазарните лидери в Duty Free & Travel Value ритейл на международни летища и гранични магазини. Холдингът предлага възможности за кариерно израстване на повече от 800 души. Високо признание за отличната бизнес репутация, ефективната стратегия и непрекъснатия растеж са международните награди на Bank Gutmann за най-забележителния семеен бизнес в Централна и Източна Европа, благотворителността за Централна и Източна Европа и най-добрия семеен бизнес в България.

***

Отличия и награди през 2021 – 2022 г.

Годишна партньорска конференция на Diageo за ЕPM, Малта

· Excellence In Innovation от Diageo

· Best E-Retail Push oт LVMH

· „Най-добър нов продукт“ от „Прогресив”

· „Най-добра практика“ на William Grant & Sons

· За дистрибуционен модел от „Балкански винен фестивал“

· „Любимите марки“ за Glenfiddich, Tullamore D.E.W. и Grant's

Весислава Антонова. Снимки: Юлиян Донов и личен архив. Текстът е публикуван в бр. 11/22 на сп. Мениджър, който можете да намерите в дигиталната платформа ZinZin.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ